Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Mobilt internet abonnemang "upp till 16 Mbit" - uselt, vad göra?

tobi

Recommended Posts

Har Tele 2s eminenta bredband Large, obegränsad surf i upp till 16Mbit. Men snittar kanske 5Mbit ner och 0,5 upp!

Jo, jag förstår att jag inte kan räkna med att maxa ut 16Mbit dagarna i ända. Men jag bor i Stockholm och jobbar rörligt samt använder datorn fast från Ringvägen i innerstan där jag fått bekräftat att jag har kanonsignal..

Självklart köpte jag detta för några månader sedan till stor del för att ha obegränsad mängd dataöverföring, men även för att jag räknade med att surfa snabbare än med mitt tidigare 7,2Mbit Turbo 3G abonnemang. Stör mig på den marknadsföring som säger upp till 16Mbit vilket jag ju som bosatt i Stockholm då räknar med att åtminstone kunna närma mig på daglig basis.

Vad kan man göra, om något. Har letat efter villkoren på Tele2 utan att hitta, självklart så säger de ju att de inte kan garantera 16Mbit, men frågan är om det är fair att aldrig ens vara nära den hastigheten trots perfekta förutsättningar? Ringde supporten och frågade var i Stockholm jag skulle sätta mig för att under en dag få testa hur det är att ta mig över 10Mbit strecket vid surfning. Men de kunde de givetvis inte svara på.

Måste tillägga att då jag bodde på annan adress också på Söder så hade jag Tele2 ADSL. Hem i brevlådan kom ett grattis nu har du 24Mbit (hade tidigare 8Mbit) samt en ökning av min månadskostnad med ca 40-50 spänn (minns ej exakt). Efter att ha kört med 24 Mbit i ca 4 månader kollade jag hastigheten och såg att den låg närmare 8Mbit. Joråsattöööööhh det visade sig att basstationen i närheten inte var uppgraderad till 24Mbit men "inom kort" skulle den bli det. Fett niiiiice av Tele2, har bara försökt vara nöjd kund nu i ca 20 år men blir lurad av dem gång efter annan... Trist.

Någon som har erfarenhet av att försöka säga upp abonnemang, skulle hellre betala mer och byta till 4G som kanske ger åtminstone 16Mbit om man har lite tur.

Mvh

Tobias

Tack för länken, kollade runt lite och ringde till Tele2 för att höra efter var man vänder sig i dessa frågor. Det blir till att skicka in ett skriftligt brev till:

Reklamationsgruppen

Tele2 Sverige AB

106 66 Stockholm

Kommer att ta tag i detta och se vad de kan åstadkomma. Min fundering i slutändan är ju hur man kan marknadsföra ngt som man inte är i närheten av att leverera. Om alla yttre förutsättningar är optimala så är ju min naturliga undran:

Exakt vad gör Tele2 för att säkra sin kapacitet för de användare som har avtal "Large, obegränsad surf upp till 16Mbit"? Med tanke på 4G osv så har jag svårt att se att de jobbar speciellt hårt för att tillgodose oss "rea"kunder (nu när det uppenbarligen reas ut 3G kapacitet)....

Får se hur mycket jag orkar med, men återkopplar Tele2s svar längre fram.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...