Just nu i M3-nätverket
Jump to content

sata vs ide

reso

Recommended Posts

Hej forumister

Jag måste fråga en sak.

först en förklaring.

När jag startar så kommer det en massa text på en svart skärm med slutraden:

DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER.

Dessför innan står det på raden ovanför:

PXE_E74: Bad or missing PXE menu and/or prompt information

Men om jag trycker ctrl+al+del så startar den om och

startar upp på riktigt,

konstigt men....

När jag nu går in i biosen så står disken som 0 slave

och ingen disk som 0 master.

Kan det bero på detta kanske ?

Och i så fall hur ändrar jag detta ?

Sägas skall att jag har ju köpt en ny hårddisk en Sata och satt den på den sataplats

med kabel som finns på moderkortet.

Hur gör jag fö att få den att bli master ?

Kristian

Master/Slave är inget begrepp som är applicerbart på SATA-diskar, de är alltid master (om man vill använda samma uttryck) eftersom endast en disk får (och kan) finnas per kanal/uttag.

Det troligaste som hänt är att din SATA satts som boot-disk i bios när du pluggade in den. I BIOS finns inställningar för att välja boot-disk, så ändra bara tillbaka till din IDE-disk så bör det fungera som vanligt igen,peppar peppar.

Master/Slave är inget begrepp som är applicerbart på SATA-diskar, de är alltid master (om man vill använda samma uttryck) eftersom endast en disk får (och kan) finnas per kanal/uttag.

Det troligaste som hänt är att din SATA satts som boot-disk i bios när du pluggade in den. I BIOS finns inställningar för att välja boot-disk, så ändra bara tillbaka till din IDE-disk så bör det fungera som vanligt igen,peppar peppar.

Nu förstår jag inte riktigt

Jag har tagit bort min ide för att få en större disk

och i samband med det köpte jag en satadisk.

Nu står det att min satadisk är slave och inte master

Därav det konstiga meddelandet i slutet.

Jag har ju lagt Vista på den nya satadisken

Ok, jag missuppfattade att du hade OS:et på SATA:n. Nå, samma sak ska gälla fast du ska ange SATA:n som boot-disk i bios. Varför sata-disken anges som slave vet jag inte. Hursomhelst, börja med att ändra boot-diskinställningen och se om samma felmeddelanden kvarstår.

Ok, jag missuppfattade att du hade OS:et på SATA:n. Nå, samma sak ska gälla fast du ska ange SATA:n som boot-disk i bios. Varför sata-disken anges som slave vet jag inte. Hursomhelst, börja med att ändra boot-diskinställningen och se om samma felmeddelanden kvarstår.

Nja du missuppfattade nog inte helt

Jag har OS:et på sata disken i en egen partition

men jag hittar inget ställe i biosen där jag kan sätta sata som boot

Eftersom det verkar fungera efter en omstart kan du ju dra ut SATA-kabeln, liksom hårddiskens strömkabel, och sätta tillbaks dem utifall att där är något glapp.

Det här med master och slave är kanske beroende på vilken kontakt på moderkortet du använder.

Jag har OS:et på sata disken i en egen partition

men jag hittar inget ställe i biosen där jag kan sätta sata som boot

Har du tittat i BIOS och Boot menu? Där ska finnas alternativet att välja vilken hårddisk som ska ingå i Boot Device Priority.

Beroende på moderkort och BIOS-tillverkare, så ser menyerna olika ut. Vilket moderkort har du?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...