Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Tågkaos vintertid i Sverige kontra andra länder

Bosse-i-skogen

Recommended Posts

Bosse-i-skogen

Hej!

Är ansvariga i sverige efterblivna vad gäller förmågan att kunna köra tåg även om det är vinter, kallt och snö eller är det något som gäller i alla länder med liknande klimat?

men samtidigt ska sägas - sju mil ledning är troligen skadad..men om en felaktig strömavtagare orsakat detta? Bättre kol av deras skick kanske?

Å andra sidan var är beredskapen? Så jekla svårt att leda om ström så att tågen kan krypa in till station borde det väl inte vara? Att få fram beredskapspersonal borde även det gå snabbt. Personal som kan kontrollera skadan och påbörja reparation.

Fast vad vet jag om hur tågvärlden fungerar?

Var är vår lokförare när vi behöver honom? men han brukar titta in ibland, kanske han ser detta?

Nja, Anjuna. men kanske några snabbgående diesellok som snabbt kan släpa ett fullastat tåg mot en station samt ge det lite el att värma och lysa med.

Enda problemet är väl att få dit loket, det är ju så att säga inte bara att droppa den från himlen. Det måste kryssa fram genom Sverige förbi massa stillastående tåg och som vi alla vet är det inte direkt enkelt att köra om när man rullar på räls.

Bosse-i-skogen

Ja herr Tydal, vadan detta elände? =)

Nä, återinför ångloken säger jag. Vackrare och strömlösare...

Diesellok är väl att föredra? Helt oberoende av nerfallna elledningar och det är bara till att stanna och tanka ibland och köra igen!:thumbsup:

Nja, Anjuna. men kanske några snabbgående diesellok
Diesellok är väl att föredra?

Borde ha lagt en ;) efter mitt ångloksförslag

Bosse-i-skogen

Ja tackar vet jag buss (eller hur Bosse?) wink.gif

Jag kör gärna bussen men åka den? Nä det är inte alls kul.

Ja tackar vet jag buss (eller hur Bosse?) wink.gif

Nja, bussarna har det inte så lätt när det är kallt de heller. man blir liksom asså inte så tolerant mot förseningar och inställda turer om man står i stockholmstermos med raka ben vid en hållplats när det -15 grader. Gäller även pendeltågen.

Annan liknelse mellan trafikslagen är att båda klagar på halka...

Fast vore intressant att några med erfarenhet från andra länder dyker upp här eller om någon som bara vet. Länder med liknande förutsättningar finns när och långt borta.

Norge borde vara ett exempel, Finland ett annat. Delar av Kanada har snarlikt klimat som oss. Fast Kanada inbillar jag mig är mer tätbefolkat i de regionerna och därmed har starkare nät av tåg, med större redundans, än de svenska. Vet ej, har bara känslan.

Om vi vill titta på avreglerad tågtrafik i alla dess våndor är det bara att vända sig mot Storbritannien några år tillbaka. Där avreglerade de i rask takt i slutet på 90-talet, början av 2000, men problem som följd. Nu har det än inte gått lika illa i Sverige och jag tror inte det kommer göra det.

Jag börjar tro att det behövs en nystart, det vill säga helt nya spår och helt nya tåg (som då testkörts lite mer än Botniabanan).

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8205810.ab

Tåg 1 går sönder

Ett reservtåg körs fram, rullar sedan cirka 1 km varefter det går sönder. De lyckas dock krypa till station är passagerarna får veta att det är dags att byta tåg igen

X2000 börjar kännas gamla tror jag bestämt.

Ivartfall ifall man ska tolka det som skrivs i media om tågmodellen, då låter det som det.

Och ska vi rapportera vidare från andra länder har det senaste dygnet varit problem med tåg i Tyskland och Storbritannien.

Inställda tåg, tåg som stannat och folk som fått sova på stationer.

Bosse-i-skogen

Och ska vi rapportera vidare från andra länder har det senaste dygnet varit problem med tåg i Tyskland och Storbritannien.

Inställda tåg, tåg som stannat och folk som fått sova på stationer.

Alltså är all tågtrafik i europa efterbliven? Tror inte att de effektiva och tekniskt kunniga japanerna har våra problem. Där går säkert tågen oavsett vad det är för väder.

Det är efterblivet i hela Europa: http://www.sydsvenskan.se/varlden/article1316131/Snon-drabbar-resande-i-hela-Europa.html

Alltså är all tågtrafik i europa efterbliven? Tror inte att de effektiva och tekniskt kunniga japanerna har våra problem. Där går säkert tågen oavsett vad det är för väder.

Det är efterblivet i hela Europa: http://www.sydsvenskan.se/varlden/article1316131/Snon-drabbar-resande-i-hela-Europa.html

Tyvärr måste jag göra dig besviken vad det gäller Japan. Även alplandet Schweiz, där jag nu bor, har haft problem med kommunikationerna de senaste dagarna.

Bosse-i-skogen

Tyvärr måste jag göra dig besviken vad det gäller Japan. Även alplandet Schweiz, där jag nu bor, har haft problem med kommunikationerna de senaste dagarna.

Tåg rent allmänt är alltså bara skit! :thumbsdown:

Hej,

Hur är det i Alplandet med temp och snömängd?

I Östersund är det nu -20 gr. och ett par decimeter snö.

Sist jag hörde något från järnvägen, så skulle dom visst ersätta loket med en "dressin" och längst fram på den skulle en från Banverket vara beredd med en snöskyffel. För att inte passagerarna skulle frysa för mycket så kommer Kronan att ställa en kantin med varm blåbärssoppa i varje vagn. :D

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...