Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn stänger av sig själv


vobblo

Rekommendera Poster

Jag har svårigheter med att sätta på datorn. Är tvungen att först stänga av datorn på baksidan och dra ur mitt mobila bredband från usbporten för att få den att starta med strömbrytaren på framsidan av chassit. När jag väl har fått igång den och windows har startat så dröjer det inte länge innan datorn startar om sig själv automatiskt. När den startat upp igen så står det att datorn har återställts efter ett allvarligt fel. Så håller den på tills jag stänger av den manuellt på framsidan. Vad är fel? Nätaggregatet eller moderkortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

det är svårt att säga vad exakt det är för fel.

Hur beter sig datorn om du startar upp i felsäkert läge?

Tryck F8 upprepade gånger under uppstart från från strömbrytaren.

Välj Felsäkert läge med nätverk och låt USB modemet sitta i.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan! Det verkar som om systemet är stabilt när jag startar den i felsäkert läge med nätverk. Den startar inte om automatiskt som tidigare. Får inte igång det mobila modemet den hittar inget nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Stäng av automatiska omstarter vid systemfel:

Högerklick på Den här datorn - Egenskaper - Avancerat - Start...Inställningar

så får du ut en blåskärm med felmeddelande om omstarterna beror på systemfel.

 

Den viktiga informationen på blåskärmen är följande:

Högt upp ett felmeddelande med stora bokstäver (t ex BAD_POOL

Långt ner rad med mest siffror (STOP...)

Under det ibland ett filnamn

 

Återkom med denna information.

Mvh

Mats H

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan! Jag bockade av starta om datorn automatiskt vid systemfel men fick ej upp någon blå skärm med felmeddelanden när den stängde av sig. Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Nej den fortsätter att starta om sig själv automatiskt men jag får inte upp någon blå skärm med felmeddelanden som jag skulle få när jag tog bort bocken framför starta om datorn automatiskt vid rutan systemfel. Så jag antar att det inte är något systemfel eller? Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med damm i datorn utifall att datorn blir överhettad?

Men ta inte bort damm utan att veta hur du skyddar datorn från statisk elektricitet.

 

Titta efter hur kondensatorerna på moderkortet ser ut. De ser ut som små torn och ska vara platta och rena upptill och det ska inte ha läckt något nertill. Du kan se bilder på dåliga kondensatorer på http://www.badcaps.net/, http://www.badcaps.net/pages.php?vid=5 och http://techworld.idg.se/2.2524/1.123739

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan! Det är dåliga kondensatorer på moderkortet. Det verkar som om en har sprängts till och med. Hittade en brun sörja på chassits glas. Vet du något ställe som kan fixa detta i sthlmområdet? Fixar inte att löda själv eller är det bara att köpa ett nytt moderkort. Kan något annat ha blivit skadat? Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då behöver du nog ett nytt moderkort. Även om du hittar något ställe som är villigt att löda dit nya kondensatorer så är det nog så tidsödande att det blir dyrare än att köpa ett nytt moderkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan! Det är dåliga kondensatorer på moderkortet. Det verkar som om en har sprängts till och med. Hittade en brun sörja på chassits glas. Vet du något ställe som kan fixa detta i sthlmområdet? Fixar inte att löda själv eller är det bara att köpa ett nytt moderkort. Kan något annat ha blivit skadat? Mvh

 

Kondensatorerna går i regel inte sönder av sig själv, om inte det är ett väldigt gammalt moderkort.

Troligare är att något annat ställt till det med spänningarna på kortet eller att någon diod också har gått sönder och orsakat detta. Att felsöka på ett sådant moderkort utan tillgång till kortets el-schema är i princip nästan omöjligt.

 

Nytt moderkort är det tyvärr för dig, men du bör samtidigt kontrollera ditt spänningsaggregat, så det inte levererar ut fel spänningar tex. 5V får ju inte skena iväg.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har svårigheter med att sätta på datorn. Är tvungen att först stänga av datorn på baksidan och dra ur mitt mobila bredband från usbporten för att få den att starta med strömbrytaren på framsidan av chassit. När jag väl har fått igång den och windows har startat så dröjer det inte länge innan datorn startar om sig själv automatiskt. När den startat upp igen så står det att datorn har återställts efter ett allvarligt fel. Så håller den på tills jag stänger av den manuellt på framsidan. Vad är fel? Nätaggregatet eller moderkortet?

 

 

Troligtvis inget fel på hårdvaran om jag får säga.

Jag tippar på icke kompatibla drivers som konflikterar med ditt OP.

Gå in till felsäkert läge (F-8) och systemåterställ den till ett tidigare datum, va uppmärksam när du installerar om dina senaste drivers.

 

Kolla damm och smuts i maskinen. Se till att fläktar mm fungerar och att processorkylning mm funkar som det skall.

 

I annat fall testa att unplugga diverse hårdvaror och felsök därefter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligtvis inget fel på hårdvaran om jag får säga.

Jag tippar på icke kompatibla drivers som konflikterar med ditt OP.

Gå in till felsäkert läge (F-8) och systemåterställ den till ett tidigare datum, va uppmärksam när du installerar om dina senaste drivers.

 

Kolla damm och smuts i maskinen. Se till att fläktar mm fungerar och att processorkylning mm funkar som det skall.

 

I annat fall testa att unplugga diverse hårdvaror och felsök därefter.

***********************

 

Inget fel på hårdvaran säger du, har du läst vad vobblo skrev?

Vad är det för firma du länkar till?

 

Hejsan! Det är dåliga kondensatorer på moderkortet. Det verkar som om en har sprängts till och med. Hittade en brun sörja på chassits glas. Vet du något ställe som kan fixa detta i sthlmområdet? Fixar inte att löda själv eller är det bara att köpa ett nytt moderkort. Kan något annat ha blivit skadat? Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...