Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver hjälp med val av 17" laptop för runt 10.000:-


UnderFilten

Rekommendera Poster

Hej. Vilken tur att det finns forum där folk vet mer om saker som man inte kan något om.

 

Jag ska köpa en laptop till min gubbe. Julklapp, alltså kan jag inte fråga honom. Jag har försökt orientera mej men problemet är att det finns för mycket, både datorer och affärer att välja på...

 

Han ska inte gå runt med den utan den ska ersätta den stationära, han kommer att titta på webb-tv, film och spela spel på den.

 

Datorn ska ha minst 17" skärm och i5 processor samt minst 4GB ram och ett riktigt bra grafikkort. Det gör inte ont om den är tyst och jag skulle gärna vilja kunna koppla den till tv´n.

 

Jag är beredd att lägga runt 10.000:-, kanske 12 ifall det ger en avsevärt bättre dator.

 

 

Superschysst om någon har tips om detta. <3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår följande maskin:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=628243&o=inkfrakt

Kostar just nu från 10 990kr.

 

Denna HP Envy 17-1080eo köpte jag åt mig själv. Och sambon köpte också en sån (det går inte att dela på en dator utan man måste har varsin).

 

Jag började leta efter lämplig ny bärbar i maj nån gång men fann inte någon förrän i september. På min HP Envy 17-1080eo spelas det nu i alla fall för fullt och jag växlar mellan World of Warcraft (ända sen "update 4" så med DirectX 11-grafik) och Lord of the Rings Online (allt på högsta, DirectX 11-läge).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Satsa på en Toshiba. Någon av satellitmodellerna. Jag köpte en för 2 år sedan drygt och kör nu Windows 7 Ultimate på denna. Jag har passerat pension för flera år sedan och kan väl räkna mig som gammal gubbe, så den där HP-grejen skulle inte jag välja.

 

http://nordic.computers.toshiba-europe.com/innovation/jsp/news.do?LNG=16&service=ND&ID=satellite-pro-2009&cnt=NEWS&key=satellite-pro-2009&display=T

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!!!

 

Varför ska jag då inte köpa denna:

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptop-17-tum/HP-Paviliondv7-3199eoEntertainment/126825.3004/nk

Då får jag mer processor och minne. Eller är den sämre på annat sätt?

Det är ju inte mycket till grafikkort i den datorn. Om det är avancerade spel det gäller så behövs ett mycket bra grafikkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte mycket till grafikkort i den datorn. Om det är avancerade spel det gäller så behövs ett mycket bra grafikkort.

Ja precis. Och som önskemålet var...

 

...han kommer att titta på webb-tv, film och spela spel på den.

...så vidhåller jag mitt förslag. Vidare så var ju kravet:

 

Datorn ska ha minst 17" skärm och i5 processor samt minst 4GB ram och ett riktigt bra grafikkort.

Vilket uppfylls då mitt förslag har just 17-tums bredbildsskärm, core i5-processor, 4GB minne och spelkortet HD5850. Datorn kom levererad med svensk Windows 7 64-bit åtminstone till oss här hemma.

 

P.S. Ett tillägg: datorn har 7200-varvs hårddisk vilket var det minsta kravet för mig. Det vanliga för bärbara har annars varit sega och långsamma 5400-varvs diskar – en sak som jag inte längre klarar av utan att implodera av stress. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte mycket till grafikkort i den datorn. Om det är avancerade spel det gäller så behövs ett mycket bra grafikkort.

 

Tack. Det var ju just det där med grafikkorten som jag hade minst koll på, då stirrar man sig blind på det andra. Vilket/vilka grafikkort ska jag kolla efter då? Jag har nämligen fått för mej att en dator från MSI eller Asus var ett bra val för speldatorer???

 

RN: dina argument börjar bita sig fast... :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RN: dina argument börjar bita sig fast...

Det är bra det, RN är "vår" expert på området, så det är tunga argument, väl värda att ta till sig =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Det var ju just det där med grafikkorten som jag hade minst koll på, då stirrar man sig blind på det andra. Vilket/vilka grafikkort ska jag kolla efter då? Jag har nämligen fått för mej att en dator från MSI eller Asus var ett bra val för speldatorer???

 

RN: dina argument börjar bita sig fast... :-)

Jag tror inte man kan säga att bara vissa datortillverkare gör datorer som är lämpliga för spel.

 

 

Det är bra det, RN är "vår" expert på området, så det är tunga argument, väl värda att ta till sig =)

Instämmer!

 

 

Nu har jag läst en del recensioner om Envyn och det klagas på att den blir varm. Stämmer/stämmer ej?

Frågan är nog snarare om det finns någon bärbar som inte blir varm om man anstränger den mycket. Men vi får väl se vad RN tycker.

 

Denna då? Den verkar bra tycker jag:

http://www.inet.se/artikel/1969721/msi-gx740-windows-7-home-premium

 

Eller missar jag något igen?

Något bättre grafikkort än i RNs förslag, men i stället något sämre processor. Jag kan inte bedöma vilket som passar din man, det lär bero på vad han spelar. En nackdel med MSI-datorn är att det går inte att stoppa i mer RAM-minne än det som redan sitter i, vilket kan vara trevligt om något år eller två när spelen och annat kräver mer.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj tack för komplimangerna! Jag har ju inte varit mycket här alls under hela det här året men kul att man ändå inte verkar ha glömts bort. :)

 

Nu tog jag ju inte och letade runt efter en dator (det fanns det inte tid till) innan jag gav mitt förslag utan föreslog bara en relativt färsk sådan som jag av erfarenhet visste var bra och prisvärd – och som framförallt levde upp till önskemålen som gavs.

 

Och förresten att den skulle bli varm? Nja, jag har tagit med mig den flera gånger till svågern och spelat hela kvällar Lord of the Rings Online tillsammans med honom men utan att reagera över om det skulle vara nån markant värmeutveckling. Så nej. Men alla bärbara blir ju ändå varma, och man ska ju inte ha dem direkt i knät...

 

Men apropå MSI-datorn så skulle det vara intressant att veta ifall den levereras med 32- eller 64-bitars Windows 7? För den kan tydligen komma med antingen eller:

http://global.msi.eu...iver_os_no=4#os

Och att då få 32-bitars versionen skulle givetvis inte ha varit lika bra (bl a för att allt minne inte kan nyttjas såsom för 64-bitars utan i realiteten så bara ca 3.25GB). Edit: Ah, det står ju för sjutton "Windows 7 Home Premium 64-bit" på Inet:s sajt! :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Inets sida står det att det är 64-bitars http://www.inet.se/a...-7-home-premium

Jo jag såg det precis och editerade mitt inlägg samtidigt som du postade det här! :D

Edit: På Intet:s sajt påstås det att MSI-datorn har fått 5870 poäng i 3DMark Vantage... Det skulle vara intressant att veta vad HP-datorn får, med sin något snabbare processor men ett steg långsammare grafikkort. Jag ska ta och mäta HP-datorn och sen posta här...

 

Edit 2:

Hm, det gick inte eftersom upplösningen för programmet är 1280x1024 vilken inte går att ändra med min Basic-licens. Så jag kunde inte köra det. Höjden på HP-datorns bild är 900 och inte 1024 (medan höjden på MSI-datorns tydligen är 1050)...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag skulle välja MSI. Lite sämre processor, men det gör ingen större skillnad. Däremot ett betydligt bättre grafikkort.

 

Du får också bättre upplösning på skärmen.

 

MSIGX740 har fått bra betyg i flera tester.

 

Du får med väska och hdmi kabel, samt mus.

 

En nackdel med MSI-datorn är att det går inte att stoppa i mer RAM-minne än det som redan sitter i, vilket kan vara trevligt om något år eller två när spelen och annat kräver mer.

 

På MSI:s hemsida står det att man kan installera 8GB. Det är ju bara att höra med Inet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle välja MSI.

Det skulle nog jag också ha gjort om beställningen hade skett idag. HP-datorn var dock ett oemotståndligt erbjudande då för ett par månader sen när jag köpte den. Den kostade då inte mer än 9 995kr...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så hjärtligt! Det blir en sådan då. Så få vi se vad min gubbe tycker om designen... i värsta fall får väl jag ha den... :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nääää, jag vill ha en rosa.... ;-)

hahaha, exakt så hade min sambo kunnat säga! :-D Men säg åt honom sen att den inte är röd utan Ferrari-färgad! ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...