Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Vi_Sa

hur skall en presentation se ut?

Rekommendera Poster

Vi_Sa

Hej,

Är ny här och vet ej om det är rätt forum jag skall ställa mina frågor angående hur powerpoint skall se ut. Vet heller inte vilka som " hänger" här, om det är företagare, kontor anställda ja, " vuxna" människor som arbetar eller finns det studenter med?

Jag skall lämna in en rpesentation gjord i powerpoint och skall berätta om 6 områden. Har letat på nätet hur en presentation skall se ut men förgäves. Hittade detta forum och blev lycklig! Skulle nån snäll själ säga hur regeln fungerar? Hur många punkter, ord på en bild osv..

Tackar på förhand!!!

MVH,

CB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Monshi

Hur den ska se ut? Tja, det är i viss mån upp till dig men en generell regel är att presentationen i sig inte ska innehålla för mycket fakta.

Man ska stolpa upp det viktigaste enbart och inte ha för mycket data per blad. tanken med presentationen är att de som lyssnar ska få nycklar till ditt material samt att du som presentatör ska veta var du är.

Grafik ska man även hålla efter, inte översålla med för mycket onödigt krafs. Diagram och liknande ska helst inte vara för komplexa.

Regler? Visst, det går att stolpa upp och det kommer säkert någon snart här och gör det.

Sådär, var det någon hjälp? Eller ska jag säger rent ut att du max bör ha sex punkter per sida? Max 100 ord? Kanske en riktlinje? Överlasta inte sidorna, det är nog det vanligaste felet. En sida ska även inte gå förbi för snabbt, så lite info måste det alltid finnas.

(vilka hänger här? Alla är nog svaret.)

Redigerad av Monshi

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cluster

Håller med Monshi i det mesta.

Du skriver dock att du skall "lämna in" och då kan det ju skilja lite.

En powerpointpresentation (eller motsvarande i andra program) används normalt i samband med en muntlig redogörelse av något slag.

Då är innehållet hållpunkter, nyckelord och fakta som hör ihop med det som presentatören beskriver.

Om den skall vara helt fristående (dvs. läses utan någon som talar kring innehållet) så ställer det såklart lite ytterligare krav. Det som står i presentationen bör ju då rimligtvis vara självförklarande och ej beroende av att någon "lägger ut texten". Samtidigt så kan man i detta läge välja att använda tekniker som inte alltid är så lämpliga vid en livepresentation så som fotnötter med länkar till externt material som kan förklara ord eller resonemang.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vi_Sa

Tack så mycket för eran svar! Uppskattar det verkligen. Förstår inte varför jag ej har fått meddelande om svar från denna tråd :thumbsdown: till min e- mejl.

Presentationen skall innefatta 6 områden Almänn IT- kunskap, windows xp den här datorn, writer, calc, openoffice/powerpoint och internet. Arbetet skall vara så bra så att manej behöver köpa en datorkunskapsbok efter att ha sett våran presentation. 31 bilder avklarade och håller nu på med att komplettera ca 3-4 bilder till om Internet sen är jag färdig. Visste inte hur det skulle se ut eller om jag hade skrivit för många punkter, men nu vet jag och har hållit mig med max 4 punkter. Men när ni säger punkter, menar ni då per mening/ rad? Måste man tänka mycket på hur man skriver presentationen, alltså tänka lite mer på som på Writer ex göra indrag efter en punkt, underrubrik osv ?

Gillar detta forum och blev himmelskt lycklig när jag hittade det! Horrraaayyy..

n

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

Oftast punkterar man upp det man vill ha sagt i korta koncisa meningar, Långa stycken med text hör inte hemma i en presentation vanligtvis. Blir det för långt då tar det uppmärksamhet från den som talar eller tvärtom.

Enkla regeln har jag redan gett, överlasta inte sidorna.

Exakt hur det ska se ut, det får du bestämma. Om det ska vara indrag, om det ska vara punkter eller siffror före varje post eller kanske inget alls.

Likaså hur indrag ska se ut osv. Det blir nog bra, gör ditt bästa och se att det är nog bra nog.

Bara för att förtydliga - men punkter med vi listor i stil med

• Internet är ett världsomslutande nätverk
  • Kommunikationen sker blilxtsnabbt runt hela världen
  • HTTP, TCP/IP, UDP, FTP, DNS är....
  • osv

Kan vara en sida i din presentation, fyra punkter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vi_Sa

Monshi, tack för punkterna men jag har fastnat för 3e punkten! Hur skall jag förklara vad de betyder? Är det internets grundläggnade teknik? Hittar det ingenstans.

Dick, tack för länken! Vädligt användbart!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

ha, det där vara bara för att skapa en tänkt sida i din presentation. Det är i sig inte ett upplägg, just de punkterna, som jag rekommenderar.

Men men, har jag sagt a får jag väl säga b. Fick inte till hur jag kort skulle beskriva vad det var men kanske att punkten skulle se ut om

• HTTP, TCP/IP, UDP, FTP, DNS är akronymer för tekniker som är del av internet.

asch, inte perfekt.

HTTP är webbens grundprotokoll.

TCP/IP är själva trafiken som normalt sett flödar, paketen med data, hur denna ska se ut exempelvis.

UDP är ett annat sätt att ordna trafiken utan sessioner. I praktiken innebär det att en sänder utan att begära kvittens på att mottagaren tagit emot något och mottagaren vet heller inte hur mycket som har sänts som den borde ta emot.

FTP - File Transfer Protocol. Ett protoll för filöverföringar.

DNS, domännamnssystemet. Det system som översätter skrivna adresser till IP-adresser.

Läs mer om dem på exempelvis Wikipedia.

Finns många många fler mer eller mindre kryptiska akronymer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vi_Sa

nKan jag skriva så här? jag har gjort om dina punkter men det var ett väldigt bra tips, iaf!

HTTP webbens grundprotokoll nTCP/IP trafiken på Internet, datapaketets utseende. nUDP dirigerar trafiken i hemlighet ex, vid e-handel

FTP - File Transfer Protocol, för filöverföringar.

DNS, domännamnssystem, tolkar skrivna adresser till IP-adresser

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vi_Sa

Så det blev inget bra med de punkterna jag skrev, eller? Tror du folk förstår något utav dem orden jag skrev? Jag måste tänka på 7+ 2 regeln..hihi

Förstå mig rätt. Jag menar absolut inte att du har skrivit fel, för som sagt, jag måste hålla mig till få ord.

Det är ett skolarbete om datorkunskap:-(. Känner mig väldigt stressad över min prestationsångest.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

Ah, de duger bra... stressa inte för mycket men kasta ett öga på wikipedialänken om TCP/Ip, där sladdade jag som sagt lite.

Skolarbete - gymnasiet?

ed:

TCP/IP - internets trafikregler, protokollet för trafiken

mer korrekt vill jag tro...

Redigerad av Monshi

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vi_Sa

Super tack!! Nu la du det sista puzzlet Monshi!!

MMM. Gymnasiet

Så här ser sidan ut, va tycks? Fast det ser finare ut på PP. Ignorera utseendet och se på datan.

nGrundläggande teknik för Internets funktion ‒ HTTP webbens grundprotokoll ‒ TCP/IP Internets trafikregler, protokoll för trafiken. ‒ UDP dirigerar trafiken i hemlighet, ex. vid e- handel ‒ FTP - File Transfer Protocol, protokoll för filöverföringar. ‒ DNS, domännamnssystem, tolkar skrivna adresser till IP-adresser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vi_Sa

blev konstigt av nån anledning. Kan man skriva upp sig så att man får meddelandesvar till sin e-post?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Kan man skriva upp sig så att man får meddelandesvar till sin e-post?

Ovanför ditt första inlägg på den här sidan har du en röd knapp med texten "Bevaka tråden". Klicka på den och välj att du vill ha direkt mejlnotifiering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

OOps, UDP-termen, nej, den missade jag igår.

UPD används för sessionslösa kommuniktaioner när vare sig användaren behöver veta vad som sänds eller avsändaren att användaren fått all information. Exempelvis video- och ljudöverföring då det är viktigare att visa vad som går att visa än att visa allt korrekt. telefoni är ett enkelt exempel.

Har inget med e-handel att göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vi_Sa

Ja, jag har förväxlat och nu hittar jag inte vart jag tog det fr¨ån. Tackar i massor, monshi!! Uppskattar att du engagerar dig.

Nu blev det mer komplicerat än det var från början, kanske jag borde byta ut andra fakta än de där potokollen.

Cecilia, tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...