Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Linuxdistro på Live-CD


T-Ankan

Rekommendera Poster

Hejsan.

Då jag har problem med en bärbar dator och många rekomenderar att jag ska skaffa

en linux live cd och starta datorn med denna så undrar jag var laddar jag ner det och om jag kan ladda ner det från annan dator och sedan bränna det till cd/dvd utan att det installeras eller påverkar den datorn jag använder när jag laddar ner programet???

 

tacksam för svar.

nån skrev så här till mig, och det är det programet jag eftersträvar.

 

Annars laddar du hem en Linuxdistro på Live-CD, startar upp och bränner ut filerna du vill ha på CD/DVD om detta är möjligt.

 

Live-CD innebär att du kör operativsystemet från skivan och inte behöver installera nånting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ladda ner en Linux-distribution på en dator och där bränna en startbar CD-skiva eller göra i ordning ett startbart USB-minne. Puppy Linux är en liten Linux-distribution och det kan ju passa bra om det bara är för att kolla om datorn fungerar. Det finns en svensk guide för att komma igång med Puppy på http://www.alltomwindows.se/forum/index.php/topic/21771-raedda-data-med-puppy-linux/ Den är visserligen skriven just för fallet att man vill kopiera filer från hårddisken när Windows inte startar men principen gäller ju även i ditt fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...