Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dubbelsidig utskrift som alltid börjar på ny sida


jonasknutson

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag skapar en rapport som sedan skrivs ut på en dubbelsidig skrivare. Utskriften är ett protokoll som består av antingen 2 eller 3 sidor, och det är en jättemassa protokoll efter varandra.

 

Problemet är när ett protokoll har 3 sidor, då hamnar det i otakt och nästkommande protokoll hamnar på baksidan av det föregående.

 

Jag vill alltså att när det är ojämt antal sidor ska det läggas till en tom sida efter så att varje nytt protokoll börjar på "en ny" sida.

 

Förslag på hur kan jag lösa detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hyr du lägger till en tom sida eftertredje sidan så att följande protokoll börjar på nytt ark beror på vilket program du använder. Använder du något officeprogram (word, oppenoffice writer) så lägger du till en ny sida med CTRL+ENTER.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du är någorlunda van vid VBA-skript skulle du kunna skapa en rutin som kollar hur många rapporter (egentligen poster) som ska skrivas ut.

 

Loopa igenom dessa och skriv ut dem post för post. Varje utskriftsjobb blir då två eller tre sidor dvs ett eller två papper.

 

Eftersom varje rapport skickas som varsitt jobb till utskriftshanteraren/skrivaren ska den inte kunna lägga två sidor från olika rapporter på samma ark.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag letade vidare och hittade ett tips. På engelska så jag är inte helt hundra på översättningen och jag har inget bra att testa med.

 

På engelska:

 

Force New Page property of the supervisor group header to

"Before Section"?

 

Jag tror att du kommer åt det genom att i designläge på rapportenhögerklicka på listen Detalj och välja egenskaper.

 

På fliken Format sätter du Ny sida till Före avsnitt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Ny sida" innebär att den börjar på en ny sida (vilket den gör varje gång), men jag vill ju lägga till en helt ny tom sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Löst!

 

Jag la in en sidbrytning som jag sedan inaktiverade onload när rapporten skapas, sedan ligger det en if-sats i starten för varje rapport som kollar om det är en udda sida och i så fall aktiverar den sidbrytningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...