Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

C:\ ej tillgänglig.


Ezzi

Rekommendera Poster

Något har hänt, vet ej vad. Då jag är helårsprenumerant på PC för alla kontaktade jag datakompisen. Där gavs rådet att jag skulle skapa ett nytt administratörskonto för att se om jag via det skulle få tillgång till min dators hårddisk©, (disk D verkar det inte vara något problem att få tillgång till.)

 

Men inte heller på mitt nya administratörskonto lyckas jag få tillgång till disk C.

Detta innebär att jag inte kan(som exempel)radera filer i Windows Media Player, redigera taggar, etc. Att inte ha tillgång till disk C är ju katastrof!

 

 

Jag tror att mitt problem började en kväll då jag tog bort ett användarkonto(ej administratör)som ingen någonsin använt. Endast jag använder datorn, så jag tog bort detta oanvända avändarkonto. Tydligen var det dumt, ifall det var det som orsakade hela problemet...

 

Finns någon som kan hjälpa mej?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket Windows gäller det?

 

Eftersom det snarare är ett problem med Windows och dess användarkonton/behörigheter än något fel på själva hårddisken så vill jag flytta tråden till rätt Windows-avdelning.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tog ett par dagar att inse hur sidan funkar/var ni skriver era svar. Därav en fördröjning av mitt svar på ett par dagar.

 

Jag har windows Vista som operativsystem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du skapar ett nytt begränsat konto, fungerar det då som det ska?

 

vad för filer är det du vill nå? Filer som hör ihop med ditt användarkonto eller är det filer från ett annat konto?

 

Du har ett Admin-konto men lyckas inte nå alla mappar på C:?

Du kan alltid testa att göra en systemåterställning till innan du raderade kontot men jag vet faktiskt inte om återställningen påverkar raderade konton.

 

Eller - starta upp datorn i felsäkert läge och logga där in som Admin. Du har vanligen lite mer rättigheter då.

 

 

Flyttar tråden till Windows Vista

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tog ett par dagar att inse hur sidan funkar/var ni skriver era svar. Därav en fördröjning av mitt svar på ett par dagar.

Om det ovanför ditt första inlägg på den här sidan finns en röd knapp som heter "Bevaka tråden" så tryck på den (välj sedan direkt e-mail...). Bevakning innebär att du får ett mejl när någon skriver i den här tråden.

 

Kan du komma ihåg ungefär vad kontot du raderade hette?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag minns tyvärr inte vad kontot jag raderade hette.

De filer jag vill nå är filer som hör ihop med mitt användarkonto, inte något annat konto. Ska skapa ett nytt anv. konto för att se om det fungerar då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för er hjälp. Jag är inte så enormt avancerad i mina data kunskaper. Jag måste ha gjort något så att datorn själv sökte igenom allt(Minns ej vad jag gjorde). Svaret blev att jag tvingades göra en total systemåterställning. så jag förlorade allt jag hade. Måste införskaffa en extern hårddisk att lagra filerna på. Är så less på att förlora allt på datorn. Detta var nog andra gången det skedde, men första g på denna dator.

Tack för er hjälp, som sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett enkelt tips:

Dela upp hårddiskens utrymme i två partitioner. En för Windows och program och en för dina filer. Flytta sedan över alla användarmappar, som Mina Dokument, Bilder. Filmer osv, till den andra partitionen. Då blir det enklare att hålla reda på vad som sparar och vad som inte behöver sparar vid en återställning. Det finns iofs kvar filer på C: än som hänger ihop med en del program som man bör hålla aktuella backuper på, exempelvis e-post.

 

Andra tipset är som du skriver, backup backup backup.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monshi! Tusen tack för ditt svar. Tyvärr är jag (ÄNNU)så pass okunnig att jag inte fattar alls vad dessa partitioner är,och hur jag ska utföra detta. Har du lust/ tid/möjlighet att hjlpa mej utföra detta genom att beskriva hur jag ska göra?

 

Dessutom, du som verkligen verkar veta vad du talar om; Jag har bestämt mej för att jag är tvingad att införskaffa en extern hårddisk för backup.

Har du något tips på tex; modell, hur mycket den bör rymma, osv.Förutsätter att du vet vad en bra ext. hårddisk bör uppfylla för att jag ska få ut vad jag behöver av den. Ska väl tillägga att min ekonomi f tillfället är ansträngd, som för de flesta periodvis.

Jag inser dock att det är rätt bråttom för mej att köpa den.

 

Annars kanske du kan ge ett råd om vem jag kan fråga för att finna en så bra som möjligt... Åter igen- TACK!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska göra vad jag kan för att upplysa dig :)

 

Storlek beror givetvis på hur mycket data du har!

Det finns mycket trevliga externa diskar i 2,5" utförande som bara ansluts via USB till datorn och kräver ingen extra strömadapter. 3,5" diskar är vanligen lite billigare per GB och även större men kräver å andra sidan en nätadapter.

Diskar hittar du exempelvis på Prisjakt:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v306

Kan inte rekommendera någon specifik men annat än att säga att denna

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=468929

är trevlig med ett energispar program, som med lite knep, kan fås att varva ned disken när den inte används.

USB är annars dåligt på energispar vad gäller anslutna diskar, de surrar alltid.

 

Kan säga att till min dator har jag dels en automatisk backup, av det viktigaste, till ett USB-minne och sedan en halvautomatisk till en USB-disk. Fungerar men går givetvis att göra bättre.

Ett bra backupprogram är Cobian Backup.

http://www.educ.umu.se/~cobian/cobianbackup.htm

gratis och trevligt.

 

Partitioner. Du har Vista, då kan du högerklicka på Dator i startmenyn och välja Hantera. Där kan du hitta Diskhanteraren. Troligen har du en hårddisk i datorn med två partitioner. Den första är troligen en återställningspartition som du inte bör röra, den andra är din C:-partition.

med lite tur, ja troligen, kan du krympa denna partition och skapa ett ledigt utrymme efter denna och sedan där skapa en ny partition.

 

Notera dock att operationer som detta inte är helt riskfria men så länge datorn inte förlorar strömmen eller startar om under krympningen ska det inte vara någon fara.

Det går inte alltid att krympa, det beror på hur full och hur data är distribuerat på disken. Om det är nyinstallerat brukar det inte vara några problem ska sägas.

 

Sedan när du har din partition, ta upp din användare, högerklicka på exempelvis Mina Dokument, egenskaper och fliken Plats. Välj där ny plats.

 

Men detta med att flytta filerna, det är smidigt vid en ominstallation men samtidigt om du har en bra backuprutin kan det räcka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar! Nu har jag gjort krympningen, men sedan när jag ska välja var jag vill att mina dokument ska förvaras, nu plats, så vet jag inte hur, eller vilken plats jag ska välja.

hur gör jag detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, en steg för steg guide som förhoppningsvis leder dig rätt. Första steget har du redan gjort

 

  1. Krymp din primära partition. Hur stor den kvarvarande behöver vara kan diskuteras, min primära partition med Vista har just nu slukat cirka 80 GB...
  2. Kvar på hårddisken finns ett tomt utrymme, allokera och formatera detta. Samt ge den en enhetsbeteckning och namn.
  3. Nu bör du i utforskaren ha en ny enhet, troligen på sökvägen d:\
  4. Gå till användarens mapp, den som är basen för alla användarmappar. Borde vara C:\Users\UserName\
  5. Högerklicka på mapp du vill flytta, exempelvis "Mina Dokument"
  6. Egenskaper, flik plats, ändra
    C:\Users\UserName\
    till
    D:\Users\UserName\
  7. Klart

ja, inte fel med en guide från nätet också

http://www.edbott.com/weblog/2006/06/windows-vista-tip-4-move-your-data-folders-to-a-separate-drive/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...