Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ny hårddisk med flera partitioner ?


reso

Rekommendera Poster

Hej där forumister

 

Nu har jag tröttnat på problemet med vista installationen som inte vill som jag vill.

 

Någon som har tips hur jag går tillväga när jag nu skall köpa en ny disk

och skall partitionera den och sedan lägga in Win7 ?

 

Kristian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tänkt att ha kvar Vista (eftersom frågan är ställd i Vista-forumet)?

 

Under installationen av Windows 7 kan du välja hur du vill partitionera din nya hårddisk. Det är alltså inget du behöver göra innan eller använda några andra verktyg till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tänkt att ha kvar Vista (eftersom frågan är ställd i Vista-forumet)?

 

Under installationen av Windows 7 kan du välja hur du vill partitionera din nya hårddisk. Det är alltså inget du behöver göra innan eller använda några andra verktyg till.

Nu vaknade jag :blush:

Självklart skulle jag frågat i Win7 forumet

Ber om ursäkt för det.

 

Det gick av bara farten, eftersom jag har haft en lång konversation ang. mitt problem

med installationen med vista.

 

Behöver jag inte formatera eller göra något alls innan installationen av Win7 ?

Är det bara att sätta in disken och köra Win7 efter start ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver jag inte formatera eller göra något alls innan installationen av Win7 ?
Nope

Starta bara från installationsskivan för Windows 7 och partitionera/formatera bäst du vill i själva installationsprogrammet.

Ett bra tips är att enbart ha den nya/tomma hårddisken inkopplad i datorn när du installerar för att minimera risken att du partitionerar/formaterar fel disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope

Starta bara från installationsskivan för Windows 7 och partitionera/formatera bäst du vill i själva installationsprogrammet.

Ett bra tips är att enbart ha den nya/tomma hårddisken inkopplad i datorn när du installerar för att minimera risken att du partitionerar/formaterar fel disk.

 

Hej Mr./Mrs.? Cluster

Tack för hjälpen

Jag skall i morgon åka och köpa en ny sata disk på 650Gb

Så därför frågan om partitionering.

Ha en trevlig forsättning på 1:a adbvent

Kristian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope

Starta bara från installationsskivan för Windows 7 och partitionera/formatera bäst du vill i själva installationsprogrammet.

Ett bra tips är att enbart ha den nya/tomma hårddisken inkopplad i datorn när du installerar för att minimera risken att du partitionerar/formaterar fel disk.

Halloj Cluster (eller någon annan hugad hjälpare)

 

Nu har jag köpt och installerat den nya hårddisken,

men när jag startar med Win7 skivan så är inte ikonen "Utöka" eller "Ny" aktiverad

Det är endast Formatera, Ta bort och Uppdatera som är aktiverat.

 

Skall det vara så ???????

Kristian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[...]när jag startar med Win7 skivan så är inte ikonen "Utöka" eller "Ny" aktiverad

Det är endast Formatera, Ta bort och Uppdatera som är aktiverat.

Är inte helt hundra på exakt hur det ser ut men det kan ju vara så att det på disken redan finns en partition som tar hela utrymmet i anspråk.

Om det är en tom disk så kan du börja med att ta bort den partition som finns och då bör du kunna skapa flera nya till dess att de tillsammans nyttjar allt ledigt utrymme.

 

Om du inte vill ha/behöver mer än en partition på den nya disken så är det såklart överflödigt. Då kör du bara vidare i installationsprogrammet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...