Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dags att byta mobiler till barnen


Kurtson

Rekommendera Poster

Ungarnas SE g502 har nu efter 2 år helt gett upp och de ska få igen få varsin ny mobil.

Trots alla nedskrivningar så är jag förvånad hur bra G502:an hållt med tanke på deras livstil.

Vi pratar två tjejer, 13 o 15, som intensivt nött sina telefoner, tappat i vattenpölar. Flugit ur fickor när de galopperat fram längs skogsstigar.

Båda har ju sneglat på min iphone, men tyvärr går alla smartphones bort pga av att de måste gå att hantera med vantar på.

De har dessutom alldeles för dålig batteritid.

 

Telefonen ska hålla för hyffsat aktivt användande från 6:30 på morgonen till säg 21-22 på kvällen (worst case), och det är först på kvällstid de har möjlighet att ladda den igen. De snackar, smsar, lyssnar på musik och fotar en hel del.

 

Vi har kikat på SE Elm, de vill verkligen ha en SE igen.

Men den är så vansinnigt kritiserad på siter som t.ex. prisjakt, men å andra sidan var deras kära G502 det också.

Elmen har ju fått stor kritik för den dåliga mottagningen och det har ju G502an också, och det här har vi lidit av, allt för ofta har de hamnat utanför täckningen.

Vi bor på landet en bit utanför stockholm, så tyvärr finns alldeles för många svackor där 3G inte finns så en telefon som snabbt upptcäker detta och går över till GSM vore bra.

 

Jag är öppen för förslag, men vi ska försöka hålla oss inom en rimlig budget.

Mobilen ska ha en förväntat livslängd av 2 år.

 

Några förslag eller åsikter.

Ska jag ringa upp gamla kollegorna som numera finns på SE och be dem att Lägga upp riktlinjer för en ny mobil. :-)

 

BTW

Jag jobbar numera inom byggbranchen och där ser man hur dåligt det är med utbudet av mobiler för hantverksproffas.

De vill ha moderna telefoner, 9-12h aktiv samtalstid, komma åt mail, se pdfer, leta info m.m. stöt, damm (gips) o fukttålig.

Jag uppfattar det som om de flesta tillverkare förväntar sig att alla mobilköpare är kontorsplacerade personer med laddstation bredvid datorn. Apple är väl det företag som minst av allt förväntar sig att deras användare befinner sig utomhus. Få telefoner som görs för folk med aktivt liv utomhus nuförtiden.

Man hör ju dagligen om folk som fått mobilerna sabbade under sportutövning eller fritidsaktiviteter.

Jag är kanske kräsen, men jag tycker ju t.ex. att iphonen kan vara hur seg som helst när man snabbt måste ringa, tar en evighet att växla program ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple är väl det företag som minst av allt förväntar sig att deras användare befinner sig utomhus.

En fullträff, det får du poäng för.

Det räcker ju med att ta i iPhonen med en svettig hand för att garantin ska upphöra.

Och jag såg häromdagen ett företag som lever på att reparera iPhone

http://www.iphoneservice.se/

startat av en yrkesofficer från svenska försvaret som valt attbyta branch att supporta USA på ett annat sätt.

 

Jag gjorde en sökning på prisjakt, max 1500kr Sony Ericsson

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s61725697&cols=207,1122,438&o=produkt_betyg#prodlista

listan toppas av K800i

Det är den telefon jag haft på jobbet sedan 2005 och en kollega hade den före mig.

Enda fel är att batteriluckan lätt åker av (vilket inte hänt mig utan min son som fick en likadan)

det gick få tag i nytt lock men säkra luckan med en bit tejp över skarven mot chassit ungefär mitt på telefonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kika på W995. En telefon som tål(t) typen av behandling du skriver.

Inte den nyaste och kanske svår att få tag i..(?)

 

I jobbet ska du väl ha en Sonim!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man ha en mobil som tål mycket, så håller jag med, Sonim har modeller som tål tuffa tag, oavsett om det handlar om landbacken eller om det är på sjön/havet.

 

Det är en ren yrkesmaskin, robust, vattentätt skal och så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter som inköpare av bl.a. mobiler till mitt företag. Vi kör just nu Elm och Naite som standardtelefoner utan problem alls - funkar klockrent! Däremot kan jag säga att 502:an hade vi jätteproblem med. Men kan du övertala dem till Nokia så är C5 oerhört poppis också - vi är ju tvungna att ha både Nokia och SE i vårt standardutbud för att inte bli lynchade... Framförallt så är C5 överlägsen när det gäller täckningen enligt våra erfarenheter i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ungarna har i alla fall tiggt om en SE telefon igen, de har inte kommit överens med nokia (och jag tror de tycker att 2Mpix är för urusel upplösning för en kamera, de är lite för bortskämda med familjens nikonserie....)

Jag tror det lutar åt elmen i alla fall, den är prisvärd och går den åt pipan så kan man skramla ihop till en ny.

men vi kollar vidare.

generellt kan vi väl enas om att det faktiskt är ett ganska kasst utbud av telefoner just nu i den här klassen... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...