Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

3D Gaming, vad krävs egentligen?


Enacleb

Rekommendera Poster

Så vitt jag vet så har Nvidia en lösning som innebär ett nytt Nvidia-grafikkort och en ny skärm med brillor samt softvaran. Jag har för inte så länge sen byggt ihop en egen dator med ett ATI 5870-kort, så att köpa ett nytt kort kommer inte på fråga, därmed är Nvidias lösning inget alternativ.

 

Vad jag har uppfattat om vad ATI har för 3D-lösning, så kan man köra med ett relativt nytt kort (som pallar 120 Hz ofc), 3D-drivrutiner från ATI, men sedan använda 120 Hz-skärmar och brillor från andra tillverkare.

 

Med min ringa kunskap om grafikkort kan jag tänka ut att kortet helt enkelt behöver kunna producera två bilder per tidsenhet istället för en, och med 3D-drivrutinerna blir dessa till 3D-bilder. Sedan krävs bara en skärm som pallar 120 Hz (dvs 2x60 Hz, dubbelt så snabbt som en vanlig skärm, antar att 150 Hz kommer senare) och 3D-brillor, alternativt kanske skärmen klarar stereoskopisk video (dvs inga brillor!).

 

Som sagt så är jag absolut inte säker och vill gärna veta vad som krävs klart och tydligt. Hoppas innerligt att jag inte behöver ett nytt grafikkort unsure.gif

 

Tack på förhand! rolleyes.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver faktiskt inget Nvidia-kort, ingen kostsam ny 120Hz-skärm eller Nvidias speciella och "flashiga" 3d-glasögon. Utan ifall du bara råkar ha ett par klassiska gamla glasögon, som täcker ena ögat med cyan och andra med röd färg, så räcker det då med att installera iZ3D:s drivrutin...

http://www.iz3d.com/driver

 

Systemkraven:

1. Windows Vista or Windows 7 (32 bit or 64 bit)

 

2. ATI graphics card series 5000 and higher, Nvidia graphics card series 200 and higher

 

3. Powerful CPU [Dual / Quad core CPUs are supported]

 

4. DirectX 10 latest runtime update

 

 

Kompatibla spel:

http://www.iz3d.com/compatible

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...