Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgradering av Opera i Linux Xandros


Bert

Rekommendera Poster

Har en Asus EeePC 900 med Linux Xandros och har försökt uppgradera Opera. Jag använder Synaptic och när jag ber om uppgradering får jag felmedelandet:

 

opera:

Beror: libfreetype6(>=2.3.5) men 2.2.1-5 ska installeras

Beror: libglib2.0-0(>=2.16.0) men 2.12.4-2 ska installeras

Beror: libgstreamer-plugins-base0.10-0(>=0.10.16) men 0.10.10-4 ska installeras

Beror: libgstreamer0.10-0(>=0.10-15) men 0.10.10-3 ska installeras

Beror: gstreamer0.10-plugins-good but is not installable

 

Nybörjare som jag är, säger detta mej ingenting och vet inte var jag ska börja. Borde jag kanske hitta nya förråd?

Bert

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tydligen har inte de förråd, som du använder uppdaterats. Felmeddelandet säger att de bibliotek, som Opera behöver är av en för gammal version.

Senaste version av libfreetype2 är 2.4.3 medan i ditt förråd är 2.2.1, som är flera år gammal. Samma gäller de övriga biblioteken. Du borde kanske uppdatera hela Xandros.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte varför en del av förråden inte kan nås eller saknas över huvud taget. Jag kan se att de filer som nämns är föråldrade, men synaptic har ingen senare version. Var kan jag hitta ett förråd, som fungerar och är uppdaterat. Hur hela Xandros uppdateras - ja där tar mina Linuxkunskaper slut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Xandros är ingen linuxrelease hit :-(.

Så att du har problem är inget konstigt. Det gjorde att min test av Xandros varade bara några timmar.

Det finns för många linuxreleaser som är så mycket bättre än Xandros så det är inte värt tiden.

Tycker jag.

Så spara dina filer på tex ett USB minne.

 

Ta sedan som en kompis gjorde och installera Ubuntu på den istället eller Kubuntu, påminner mer om XP tycker jag, alternativt för mindre belastning på processorn Xubuntu

http://distrowatch.com/table.php?distribution=xubuntu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får fundera på saken. På lördag åker jag till Kanarieöarna och då vill jag ha en fungerade maskin, så inga ominstalleringar före det. Här är det visst tillåtet med naiva nybörjarfrågor, så vid en ominstallation till Kubuntu - måste datorn formateras för det? Finns det länkar som visar hur man gör installationen? Finns Synaptic på Kubuntu-versionen? Ja, många andra frågor har jag säkert, men mera då om det blir dags för att byta.

Bert

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kubuntu är ingen bra KDE-dist, mycket segare och buggigare är Mandriva och Fedora.

Ubuntu är rappare och snabbare än Kubuntu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hemma igen i kylan och snökaoset. I går installerade jag med hjärtat i halsgropen Ubuntu 10.10 på min EeePC 901 och skippade Xandros. Allt förlöpte väl och senaste Operaversion är på plats. Den största förtjänsten är att jag kan använda Nokia CS-15 Internet Stick för att komma ut på nätet, då jag inte är hemma.

Tack till alla kloka människor som hjälpt till.

Bert

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...