Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Tsunami-brev via vanlig post

Anjuna Moon

Recommended Posts

Idag damp det ned ett lurendrejeri-brev i brevlådan, precis i samma stil som sådana som cirkulerar på internet. Är det någon mer som råkat ut för denna "nya" distributionskanal av dessa försök till bedrägeri?

Den här varianten handlade om en "okänd släkting" som dött i Tsunami-katastrofen -94 och som naturligtvis lämnat efter sig 120 miljoner, som hans advokat självklart vill ge mig =) Ja, en variant alltså på internet-breven.

Det intressanta är ju att detta faktiskt kostar dem en hel del pengar (€ 0.68 i porto) att distribuera till den stora massa som krävs för att få napp på någon godtrogen idiot, i motsats till massutskick per e-post.

Den var ny.

Fick annars ett långt Tsunami-SMS på mobilen häromdagen med ett telefon nr. i England man skulle ringa, som i stort sett gick ut på samma sak. Även dessa SMS-kostar väl?

Bosse-i-skogen

Idag damp det ned ett lurendrejeri-brev i brevlådan, precis i samma stil som sådana som cirkulerar på internet. Är det någon mer som råkat ut för denna "nya" distributionskanal av dessa försök till bedrägeri?

Den här varianten handlade om en "okänd släkting" som dött i Tsunami-katastrofen -94 och som naturligtvis lämnat efter sig 120 miljoner, som hans advokat självklart vill ge mig =) Ja, en variant alltså på internet-breven.

Det intressanta är ju att detta faktiskt kostar dem en hel del pengar (€ 0.68 i porto) att distribuera till den stora massa som krävs för att få napp på någon godtrogen idiot, i motsats till massutskick per e-post.

Jag fick ett liknande med samma porto.

Jag fick ett liknande med samma porto

Där ser man. Jag fick även ett identiskt brev skickat till jobbet, så det är 14 kronor de kastat bort på mig =)

Söker du förresten efter advokatfirmans namn så ser du att de tillochmed upprättat en webbplats. Busy little bees...

http://gzente.net/files/index.html

Stavningen på den sidan är väl inte den bästa:

"Copyright © Gzente Associates and advocates- All Right Rserved"

Skoj också att sidan som beskriver deras verksamhetsområden inte kan hittas. På den sidan var det väl tänkt att stå "ripping off gullible fools" =)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...