Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Strul med datorn efter bytt moderkort


Xeonn

Rekommendera Poster

Jag bytte nydligen ut mitt gamla moderkort mot ett nytt för att sätta i en i7, ddr3 minne och ett radeon 6850 grafikkort. Även bytt nätdelen till ett 650w från corsiar.

 

Problemet är jag får ingen bild alls. Även provat att sätta i mitt gamla grafikkort men samma där. Provade även ikväll med mitt gamla moderkort men nu verkar inte det heller fungera.

 

 

Vad kan vara fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kan vara fel?

Eftersom den överhuvudtaget inte startar, inte en gång BIOS startskärm/felsökning kommer upp på skärmen.

1) Skador på tex minne eller andra komponenter från statisk elektricitet.

Fråga: Vad har du gjort för att undvika skador från statisk elektricitet?

 

2) Har du hårddisk och CD/DVD-brännare på plats?

Har råkat ut för samma som dig när det inte var anslutet hårddisk till moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt är inkopplat, ingen os installerad än men som sagt inget poppar upp. Statiskt laddad kan jag inte varit då jag hållt i jordat.

 

Blir galen på det här. Skulle det inte bli stötar om det blivit statiskt laddat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ESD=Electrostatic Discharge=Elektrostatisk urladdning

Du kan vara uppladdad med åtskilliga 10-tusentals volt (liten strömstyrka då) och då märka dom urladdningarna genom tex. en gnista eller att du känner att du får en liten stöt.

Men det räcker att du är uppladdad med mycket mindre än så. Dom känsligaste kretsarna kan skadas vid < 50V urladdning och skador sker även när man har några hundra Volt. Dessa varken syns eller känns - du märker dom inte.

 

Dom vanligaste ESD-skadorna är dels dom latenta som visar sig först efter en tid (dagar, veckor, månader) också dom intermittenta - plötsliga fel som kommer och går, tills det helt slutar fungera, som också kan börja dyka upp efter en tid. Givetvis så kan en urladdning totalt döda en känslig komponent direkt.

 

Här länkar jag till en tråd med bra information på Sweclockers ang. ESD Läs speciellt en bit ned i tråden, vad Professor Dag Stranneby vid Örebro Universitet har att säga.

 

Ett ESD-service kit som bla. finns på Elfa är bland det bästa att använda sig av hemma. Det går nog att hitta billigare alternativ.

 

Men det behöver ju inte vara så illa för dig.

Har du kontrollerat att du får dom spänningar som skall vara från nätaggregatet, så att det inte är något med strömtillförseln från detta som spökar?

Du kanske skulle testa ett annat nätaggregat.

 

Mvh,

 

[Edit] Korrigerat länk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bytte nydligen ut mitt gamla moderkort mot ett nytt för att sätta i en i7, ddr3 minne och ett radeon 6850 grafikkort. Även bytt nätdelen till ett 650w från corsiar.

 

Problemet är jag får ingen bild alls. Även provat att sätta i mitt gamla grafikkort men samma där. Provade även ikväll med mitt gamla moderkort men nu verkar inte det heller fungera.

 

 

Vad kan vara fel?

Står just den i7-processorn med i listan över godkända processorer för moderkortet?

Är moderkortet levererat med den BIOS som krävs för just den processorn?

Har antingen minnestillverkaren eller moderkortstillverkaren garanterat att din kombination ska fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...