Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Telia bredband, ADSL-modem, router, men funkar inte


kris2232

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har telia bredband genom telefonkontakt. Jag har tidigare haft ett netgear modem och en belkin router för att få ut uppkopplingen till mina datorer. Modemet strulade så jag fick köpa ett nytt. Köpte ett standard XyZEL P-660H. Det har ju bara ett uttag som går till en dator, så min belkin router blev ju fortsättningsvis användningsbar.

 

Men jag får bara en dator i taget att känna ingen nätverket. Bägge är windows 7 och en funkar helt, men den andra känner bara av ett "oidentifierat nätverk" och kan inte ansluta, varken till homegroup eller internet. Jag antar att det har något med IP att göra, men förstår inte hur och inte varför det slutade att fungera bara för att jag bytte modem...

mvh

/Krister

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej, har du kopplat i de rätt då?

 

Från första porten från modemet(XyZEL P-660H) till WAN på din router? och sen alla datorer igenom 1,2,3,4 ifrån routern.

 

För de problemet du beskriver kan man få om man använder ett modem där bara första porten fungerar för datorer, och sen kopplar i en till dator på 2ans plats.

 

Men om du har de rätt, så kanske du först ska prova med att reseta routern till fabriks inställningar och även ditt modem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Normalt ska det bara vara att plugga i modem och router, sedan ska det funka. Fel kan alla göra, jag har kopplat fel vid ett tillfälle, när jag provade ett annat modem, dock så var det inte fel på mitt modem, utan kabelbrott hos Telia. Så kopplar man modemet till routern och datorena till ledig port på routern, ska man inte behöva göra något, såvida inget program behöver en särskild port i routern öppen, då måste man naturligtvis in i routern och ställa detta i mjukvaran. Det är alltså väldigt lätt att tänka bakvänt, hur man sätter i kablarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det visade sig efter lite forskning att jag inte alls hade en router, utan en switch. När jag bara hade en modem mot den, så fungerade det ju givetvis inte... Allt är väl. Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...