Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Kesella i bullar

Monshi

Recommended Posts

När det ska till att bakas saffransbröd dyker det alltid upp att man ska ha Kesella i degen för att göra bullarna saftiga och goda.

När det ska till att bakas kanelbullar, då har jag aldrig sett tips om Kesella i degen. Det är i båda fallen en likadan vetedeg som används som grund, vid saffransbröd blandar man helt enkelt bara i lite saffran.

Kanske att smaken av Kesellan skulle slå igenom med i vanliga bullar? Någon som testat?

Eller är det en myt att saffransbröd skulle bli saftiga av Kesella? Jag har använt Kesella i saffransbröd men har egentligen ingen aning om de hjälp eller stjälpt. Tror nog man har mer att tjäna på att göra jämnstora bröd och inte grädda för länge.

Saffransbröd har en tendens att bli torrt efter bara någon dag. Men anv. du kesella eller kvarg så blir dett inte torrt så fort. Här får Du ett recept på goda saffransbröd.

Ingredienser ca 35 st bröd

50 g jäst

100 g smör

5 dl mjölk

250 g Kesella kvarg lätt

2 påsar saffran, 1 g

1 1/2 dl socker

1/2 tsk salt

ca 17 dl vetemjöl

Garnering:

russin

Pensling:

1 ägg

Gör så här

Smula jästen i en degbunke. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till fingervärme, 37 grader. Häll degspadet över jästen. Rör om så att jästen löser sig. Tillsätt kvarg , saffran, socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen tills den blir blank och smidig och släpper från bunkens kanter. Tillsätt ev. mer mjöl. Låt jäsa övertäckt i ca 40 min. Sätt ugnen på 225 grader.Arbeta ihop degen på mjölat bakbord och baka ut den till ca 35 kusar eller fantasifigurer. Lägg dem på smorda plåtar. Garnera med russin. Låt jäsa övertäckta i ca 30 min. Pensla med uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen 5-8 min. Stora figurer gräddas i 200 grader i 10-15 min.

Lycka till: :rolleyes:

essin

Visst visst, men vanliga bullar då? Eller äter man upp dem så snabbt att det inte spelar någon roll medan saffransbrödet, det baket ska hålla hela månade?

Upplever nog att bröd blir lite mindre torrt med Kessela. Dessutom hjälper det upp proteininnehållet något. Hur snabbt du äter upp dina bullar, det har vi ingen aning om. :)

Vi har bakat lussekatter med och utan kesella, olika år, och har inte märkt någon skillnad. Men vi brukar frysa ner dem och bara ta upp så många som går åt. I år med ett nytt recept (utan kesella) blev de väldigt luftiga, sedan om det beror på att det var ett ägg i receptet, vi hade specialvetemjöl för vetebröd eller om det var något annat vet jag inte.

Bröd bakat med filmjölk är inte heller dumt.

Kaffebröd med filmjölk? Vanligt matbröd med filmjölk finns men kaffebröd?

Vetemjöl special med lite extra proteininnehåll hjälper givetvis till att lyfta degen. Mer protein, mer gluten, mer lyft. Av vad jag hört är det mjöl som bagerier/konditorier använder oftast ett med mer protein än det vanliga som finns i butik.

Fast ska kanske sägas - det är skillnad på protein och protein. Kesella höjer proteininnehållet en aning men inte är det gluten inte och hjälper alltså inte till när brödet reser sig.

Ska baka lite bullar imorgon och har en burk Kesella i kylen. Vanliga bullar, lussebullar får vänta ett tag till. Ska för andra gången försöka knyta bullarna istället för att rulla dem...

Kaffebröd med filmjölk? Vanligt matbröd med filmjölk finns men kaffebröd? /...

Vid koll så visade det sig i det här fallet vara yoghurt och inte filmjölk och brödet var muffins. Gott till kaffet. :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...