Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn hänger sig


kentinet

Rekommendera Poster

Sedan för nån vecka sen börjar datorn att hänga sig när jag ska spela spel som typ Quake Live, Doom3, Call of duty, den typen av 3D spel (dock ej NHL09 som funkar). Detta händer:

När jag startar spelen så knäpper det i datorn ett par ggr, (tror det är hårddisken men är inte säker). Spelet startar normalt men efter en stund när själva spelet kommit i gång då hänger det sig, under tiden har det hunnit knäppa ett par ggr till. I Quake Live kan man spela i "window mode" och det funkar, men när jag växlar över till fullscreen börjar det knäppa igen för att om ett par minuter hänga sig. Det verkar som om nåt har problem med fullskärms mode. Jag har testat diverse "Stress test" program som har plågat, cpu, grafikkortet, hårddisken och minnena rejält men då har det inte varit några problem. Värdena efter testerna har jag jämfört värdena med andra som legat till grund för ett "normalt" beteende och det har verkat ok. Kanske ska nämna att när jag kollar på film genom XBMC i fullskärm så funkar det normalt. Det funkar även normalt vid långa renderingar i 3D-bild program som tar mycket cpu kraft oxå.

Jag har gjort en ominstallation av Windows 7 och det har inte hjälpt. Jag har dessutom installerat WinXP och det händer samma sak där.

 

Nåt börjar helt klart att gå åt pipan i burken men jag vet inte vad. Temperaturer på cpu´n och grafikkortet är helt normala, i ett av test programmen jag testade fick jag dessutom fram tempen på hårddisken och den verkar oxå normal (44gr).

 

sysinfo:

Intel® Pentium® D CPU 3.00GHz, 3010 Mhz, 2 kärnor, 2 logiska processorer

ATI Radeon HD 4800 Series

Maxtor 6V160E0 ATA Device

 

Alla drivisar är uppdaterade utan resultat... t.o.m Bios är uppdaterat, men det var i våras.

Om det är grafikkortet som krånglar borde det väl ha visat sig vid testerna?

Kan ett nätaggregat bli "sämre" och ge mindre kraft till systemet? Vad händer med systemet om det börjar ge för lite effekt?

Nån som har nån bra ide´ vad som håller på att hända med datorn?

 

Mvh Kent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Temperaturer på cpu´n och grafikkortet är helt normala
Även under spelet fram tills att det hänger sig?

 

När jag startar spelen så knäpper det i datorn ett par ggr, (tror det är hårddisken men är inte säker).
Ta av sidoplåten och försök lyssna dig fram.

 

Kan ett nätaggregat bli "sämre" och ge mindre kraft till systemet? Vad händer med systemet om det börjar ge för lite effekt?
Nätaggregat åldras och blir svagare med åren.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Även under spelet fram tills att det hänger sig?

 

Ta av sidoplåten och försök lyssna dig fram.

 

Nätaggregat åldras och blir svagare med åren.

 

tack för ditt svar:)

 

med 95% säkerhet så är det nåt med hårddisken, om jag börjar där. efter det där knäppet så är det som om hårddisken startar om, man hör hör den går upp i varv under 1 sek och den röda dioden lyser när det knäpper till. det verkar som om det är själva armen i hårddisken som går tillbaka (eller framåt) till början eller slutet.

 

detta händer bara i win xp och win 7, ej i linux, och bara i 3d spel (ej NHL09) i fullskärmsläge.

 

då är min teori, kan det vara så att Microsoft har skickat ut nån form av uppdatering som har å göra med cache lagring på disken som får det att bli så här?

 

jag har INTE testat att göra en ominst. UTAN att instal. några uppdateringar för att kolla om det är så...

 

/K.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För säkerhets skull kan du ju köra ett par testprogram för att kolla hur hårddisken mår. Det kan ju kanske vara så att partitionen med Linux ligger på ett område som fungerar bra.

 

Kör HD Tune (gratisvarianten räcker bra) och kolla att det bara OK på Health-fliken och att Benchmark-fliken ser ut ungefär som på bilden där på sidan.

 

Ett mer djupgående test får du genom att gesta hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det inte sker under Linux utan bara under Windows i spel så beror det troligen på Windows växlingsfil. Hur mycket RAM har du? Hur stort är grafikkortets minne? Har växlingsfilen fast storlek eller reglerar Windows storleken? Om Windows reglerar storleken så kan det förorsaka att filer behöver flyttas för att bereda rum för utökning av växlingsfilen. Hängningen kan bero på att växlingsfilen är för liten och minnet tar slut. Mera RAM-minne kan vara lösningen i Windows om du har 64 bits versionen. Om du har 32 bits version så kan du inte ha mer än 4 GiB minne totalt (RAM + BIOS +grafik).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det inte sker under Linux utan bara under Windows i spel så beror det troligen på Windows växlingsfil. Hur mycket RAM har du? Hur stort är grafikkortets minne? Har växlingsfilen fast storlek eller reglerar Windows storleken? Om Windows reglerar storleken så kan det förorsaka att filer behöver flyttas för att bereda rum för utökning av växlingsfilen. Hängningen kan bero på att växlingsfilen är för liten och minnet tar slut. Mera RAM-minne kan vara lösningen i Windows om du har 64 bits versionen. Om du har 32 bits version så kan du inte ha mer än 4 GiB minne totalt (RAM + BIOS +grafik).

 

tack för ditt svar!

 

storleken på växlingsfilen har jag testat att fippla med utan resultat så nu är den inställd så windows får hantera den igen. jag har 2048mb i ram och det är 32bit. grafikkortet har 512mb ram.

 

måste påminna er som tänker så det knakar åt mitt problem :), att det här "felet" kom rätt som det var för en månad sen. allt har funkat utan problem i över ett år. under den tiden har det kanske blivit 2-4 ominstallationer av olika anledningar...

 

HD Tune och test program från Maxtors hemsida har jag testat, alla test resultat visar att hårddisk funkar utan fel, har även testat grafikkortet på samma sätt tidigare, även det utan problem.

 

/K.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, då var det ordnat...frågetecknet alltså. har spenderat 4 timmar till att shifta till en gammal hårddisk som jag hade liggandes och installerade XP på den. sen spelade jag Quake Live en timme och inget av det strul som nämnts ovan inträffade. då är det väl med 99.9% säkerhet att det är hårddisken som är kass?...på nåt sätt, trots alla test program som säger att den är OK. jag har nu shiftat tebax till struldisken som Win7 finns på, eftersom den gamla bara var på 20GB.

 

Struldisken är en Maxtor 160GB och är partitionerad 75+35+50...Win7+LinuxMint+Backup.

 

/K.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använde du samma kabel till den gamla hårddisken? Det är ju inte helt ovanligt att SATA-kablar blir dåliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använde du samma kabel till den gamla hårddisken? Det är ju inte helt ovanligt att SATA-kablar blir dåliga.

 

Den gamla hårddisken är en IDE.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom HD-tune inte hittade något fel på disken så är själva disken hel. Men filsystemet på första partitionen kan vara korrupt. Problemet kan även bero på dålig kontakt men då borde både Linux och HD-tune påverkas. Kör chkdsk på partitionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har tagit saken i plånbokshänderna och köpt mig ett nytt nätagg, hårddisk, mer minne som en liten julklapp till mig själv :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, köper man sina julklappar själv får man ju garanterat det man vill ha ;)

 

japp:)

 

God Jul och tack för hjälpen ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...