Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem vid installation av XP SP2


gongken

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har precis bytt moderkort till ett Gigabyte GA-MA790X-UD3P.

Till detta har jag köpt ett Club 3D Radeon HD4350 grafikkort då grafikkort saknas på moderkortet.

 

Minnen flyttades över från gamla maskinen 2st 1Gb Corsair

Processor flyttades också över, AMD Athlon 64 X2 6400+ 3200MHz.

 

När jag skall installera Win XP på min maskin så kommer jag till 57% av installationförloppet när jag får upp följande felmeddelande:

"Följande fil går inte att kopiera: p3.sys"

Om jag väljer alternativet "hoppa över" får jag samma felmeddelande med ett antal andra filer t.ex ks.sys, hid.dll, ndisuio.sys etc etc...

 

Äkta licens (XP SP2) som jag installerat på andra maskiner utan några som helst problem...

 

Jag har uppdaterat bios till det senaste.

Jag har bytt hårddisk och provat med både Sata och IDE.

Jag har bytt minnen, kört med bara ett etc.

Jag har bytt plats på grafikkortet till en annan slot.

Allt utan resultat...

 

Jag har kollat på Gigabytes hemsida och både processor och minnen är listade som kompatibla..

 

Känns hopplöst... Har ni tips och idéer? Snälla...

 

Mvh

Andreas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag fatta det rätt så klarar inte CD/DVD-läsaren/brännaren du använder vid installationen inte att kopiera filerna från CDn till hårddisken.

Slutsats: fel på CD/DVD-läsaren/brännaren, den fungerar bara längst ut på CDn. Läser dåligt längre in på CDn. Jag har sett det här på en grannes bärbara HP-dator. Lösningen var att göra en kopia av XP-CDn på en DVD. Då behövde ju inte läshuvudet röra sig lika mycket inåt centrum.

Men det kan vara enklast att byta till en ny DVD-brännare.

http://www.chip.de/bestenlisten/Bestenliste-DVD-Brenner--index/index/id/267/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, hej igen och tack för svar.

 

Nu har jag provat med en annan windows-xp skiva (engelsk version) och jag får samma problem fast med andra filnamn...

 

Jag är nu övertygad om att jag har ett hårdvaruproblem...

 

Vad tror ni är nästa tråd man kan nysta i?

Kan ju förstås vara brännaren men det känns osannolikt... fast man vet ju aldrig..

 

Oerhört tacksam för svar...

 

Mvh

Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju förstås vara brännaren men det känns osannolikt... fast man vet ju aldrig..

Varför skulle det var osannolikt?

Jag har själv bytt ut två stycken på drygt 10 datorer sedan 1995.

Plus grannens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört Memtest86 och Memtest 86+ och enligt det programmet är det inga problem med minnesmodulerna.

 

Jag har provat att boota och installera med ett usb-minne. Installationsförloppet avbryts i början pga att "ett okänt fel uppstod"

 

Det känns ganska hopplöst nu...

 

Skall prova med en annan USB-sticka imorgon. Fungerar inte det återstår bara att prova en annan cd-rom...

 

Det minsta lilla tips ni kan komma på välkomnas!

Tack för alla tips så här långt!

 

Mvh

Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Att testa hårddisken vore inte helt fel.

Testen borde avslöja fel på hårddisken även orsakade av "omgivningen"(spänning, kommunikation o.s.v.)

 

LARSAS

 

Det är knepigt att installera XP från ett USBminne.Har du tillgång till en guide för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat med både en IDE och en SATA disk (jag ändrar i BIOS att Sata porten fungerar som "Native IDE"). Samma problem uppstår i båda fallen. Så det känns inte som ett disk problem.

 

Angående USB så gör jag en bootbar USB-sticka med Windows på. Har både provat usb_prep8 enl beskrivn på sweclockers och med programmet winsetupfromUSB. Jag ändrar Boot-ordn ingen i BIOS så att datorn bootar från USB. Istallationen kommer igång men sen avbryts den med ett felmeddelande "ett oväntat fel uppstod"...

 

Just nu känns det som om jag håller på att bli galen...

 

Jag testar disken ändå...

 

Mvh

Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.liliputin...i-note-usb.html

 

Hej

 

Det är väll den här metoden du använt.Har själv fått den att fungera om jag använde en XPdator och la bootsect folder direkt under C (så att den hittades).Fick ej stickan att fungera om den förbereddes i

Vista.

 

Vettigt att testa disken.

 

Självupplevt krångel med XP installation p.g.a:Defekt skiva.defekt läsare och defekt hårddisk.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förslag 1) Uppgradera din XP-CD med SP3 med hjälp av slipstream. Finns trådar om det här på eforum.

Förslag 2) Ladda hem puppylinux lupo 5.11 och bränns som isofil på CD med tex 16x för bra läsbarhet.

Starta sedan datorn med lupo 5.11 CDn. går detta bra och du också kan installera lupo 5.11 så är det XP SP2 som inte är "fit for the fight" med tex ditt moderkort.

Tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skapade en ny bootskiva med SP3 med hjälp av Slipstream som du föreslog jannejanne.

 

Eftrer det kunde jag installera Windows XP faktiskt, men det återstår problem..

Jag noterar att inte allt "står rätt till".

Varje gång under installationen som datorn behövde startas om hängde den sig.

Jag var tvunget att hårdreseta och starta om manuellt, då fortsatte installationen.

Sedan när jag installerade drivrutinerna för moderkortet efter att installationen av Windows var klar sket det sig... Efter omstart går det inte att starta Windows igen, inte ens i felsäkert läge. Får bara svart skärm...

 

Det känns som om något ligger och stör... Borde jag byta minnena trots att de skall vara kompatibla med moderkortet enligt Gigabyte och att de passerat felfritt genom Memtest..?

 

Detta är utan tvekan den mest frustrerande datorupplevelse jag haft...

Tack för all hjälp så här långt!

 

Mvh

Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du slipstreamade SP3 så borde du ha passat på att kopiera in drivrutinen närkt:

"GIGABYTE SATA2 Preinstall driver (For AHCI / RAID Mode)

Note: Press F6 during Windows* setup to read from floppy. OS:Windows XP 32bit,Windows Vista 32bit,Windows 7 32bit,Windows 2000 "

från: http://www.gigabyte....107&dl=1#driver

 

Filerna som packas upp när du kör exefilen skulle du kopierat in till... I386-mappen om jag inte missminner mej!

 

Jag utgår från att du inte har en diskettenhet, har du det så kopierar du ovan filer till en diskett som du har i diskettenheten och när skärm fråga om SCSI drivrutin så trycker du på F6 i sedvanlig ordning!

 

Då hade allt fungerat från start!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok...

 

Jag har hittat och identifierat felet...

 

Lösningen hade inget med slipstream eller RAID-drivare att göra.

 

Det var helt enkelt så att man kunde inte installera Windows med mus och tangentbord inkopplade via USB. De var tvungna att vara kopplade i sånnadär fula rosa och gröna adaptrar i tangentbord/mus portarna.

Det är sådana desperata försök man gör när man inte har några andra mer vettiga halmstån att ta tag i, men det fungerade....

 

Nu rullar XP fint i min nya burk!

 

Tack för alla tips och råd.

Jag har verkligen lärt mig en hel del nytt under resans gång!

 

Mvh

Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...