Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Eforum nere igen


Laso

Rekommendera Poster

Vad hände denna gång med Eforum, trodde driften hade fått ordning på dessa plötsliga nergångar?

 

Ett par timmar nu med ett nertaget forum, är ett par timmar för mycket.

Mycket störande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad som var problemet men driften gör ju vad de kan för att få upp forumet igen, men de måste ju först få reda på att det är problem. När det är utanför kontorstid är det bara jourarbete vid problem så vitt jag förstår och inget ständigt övervakande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får väl höra i morgon då vad som bråkade denna gång, men det är lite för ofta tycker jag med dessa störningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant var att startsidan var nere men det gick att nå underforum och trådar samt ens egna profil. Det gick inte att skriva inlägg men att skicka PM verkade gå. Skickade till Andreas Thors, eller testade ivartfall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur garanterar man annonsörer att det värde de betalar för faktiskt genereras, om man inte har någon form av övervakning på systemen?

Det minsta man kan begära som betalande kund är att det finns en SCOM eller liknande som övervakar och publicerar driftsproblem på ex. idg.se och dessutom loggar detta så att kompensation kan utdelas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant var att startsidan var nere men det gick att nå underforum och trådar samt ens egna profil. Det gick inte att skriva inlägg men att skicka PM verkade gå. Skickade till Andreas Thors, eller testade ivartfall.

 

Jag kunde inte nå någonting alls inom eforum, bara allt övrigt inom idg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Då var det dags igen, eforum och hela idg nere några timmar, inte kunde jag nå dessa i alla fall, någon annan som upplevde detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp. //eforum.idg.se/topic/331169-segt-eforum-och-bitvis-ar-det-helt-stopp/page__view__findpost__p__1562207

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att dom snabbt går ut med information i alla fall.

 

Men här ser man igen hur himla sårbara vi är med dagens teknik, ett litet kretskort går sönder och släcker ner ett antal webbsajter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som man kan ifrågasätta är ju säkerheten, jag menar ett redundant system skall ju kunna vara uppe inom någon minut men här så pajar ett kort och allt ligger nere i timtal. Vad hade hänt om teknikern suttit fast i snöstorm, trafikolycka eller att det inte ens funnits ett reservkort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett så stort webbhotell ska ha redundanta system som kopplar på reservsystem med automatik, gärna att reservsystemet ligger på annan ort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl som det står i någon av kommentarerna till artikeln, det är få företag som vill betala för redundans när det bara gäller några timmars nedtid varje år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns många sådana som har så, även mindre hotell, det handlar oftast om två saker, kundsäkerheten och det ekonomiska, i den ordningen.

 

Har haft en webbsida på ett betydligt mindre hotell än vad IP-Only är, och dom har dubbla system på olika platser, det kostar lite mer för dom, men dom sätter sina kunder främst, och det tjänar dom på ändå i längden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IP-Only har ju redundans, enligt artikeln har de 2000 kunder och det vara bara några få av dessa som drabbades av detta fel. Ordet "företag" i mitt föregående inlägg syftade alltså på IP-Onlys kunder, t ex IDG. Citatet jag tänker på är:

Redudans ser bra ut på pappret men kostar massa pengar. Ett par timmars nertid per år kanske inte rättfärdigar dubbla kostnader.

 

Jag jobbar på en av de globala nätleverantörerna och det är väldigt få kunder som faktiskt beställer full redudans från oss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag förstår det, men det är inte då acceptabelt att det ska bli ett stopp som är i flera timmar, ett kortare avbrott kanske, men inte flera timmar, ett företag kan ju förlora tusentals kronor på dessa timmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...