Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilket moderkort ska jag köpa ?


swikman

Rekommendera Poster

Har fått en trasig dator från jobbet som jag tänkte försöka får liv i.

Startar man datorn händer ingenting, inte ett pip.. Jag prövade sätta i en annan hårdisk men det blev inte bättre, kanske moderkortet, men hur vet jag vad som passar i denna burken. Några uppslag ? någon

 

Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startar man datorn händer ingenting, inte ett pip.. Jag prövade sätta i en annan hårdisk men det blev inte bättre, kanske moderkortet, men hur vet jag vad som passar i denna burken.

För att byta moderkort behöver du veta vilka komponenter som ska sitta på det. Dvs vad har du idag i datorn, processor, grafikkort, minnen, nätaggregat?

Är det en märkesdator, t.ex. Dell, HP, Siemens osv så är det inte säkert att det går att hitta ett passande moderkort, då dessa tillvekare har egentillverkade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en märkesdator "Lenova" jag har inte hunnit titta mer nogrannt. Men om man tittar på processorn samt ramminne och utgår därifrån norde man kanske hitta något. eller

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samt storleken på moderkortet, dvs vilken standard som det har så att skruvhålen i moderkortet matchar chassit.

 

Det blir även samma felsymptom om processorn är trasig och även vid vissa typer av fel på nätaggregatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att testa med ett annat nätaggregat? Det känns tokigt att köpa prylar på chans utan att veta vad som är trasigt. Kommer att sluta med en dyr dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska villigt säga att jag inte har prövat någonting ännu, fläkten startar men det kanske inte betyder att nätaggregatet är helt.

 

Att köpa lite diverse prylar blir nog som du säger lite dyrt, det är om man kan låna från en annan dator och testa. Men det kanske går att mäta upp nätaggregatet ?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...