Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Meningslösa datorkrigsinlägg


Nerfherder

Rekommendera Poster

Är det något som gör mig förbannad är det dessa eviga datorkrigsinlägg på idgs artiklar. Så fort det står något positivit om microsoft så kommer 100000000 linuxtalibaner och skriver en massa skit. Men så fort någon som gillar microsoft skriver i en linuxartikel, då får man minsann inte göra det.... Kan man inte bara låta varandras artiklar vara ifred? Man måste inte skriva "Linux RulEs" så fort något handlar om microsoft. (Läs Kjell Kamsvag) Han måste vara den värsta linuxspammaren i historien. Linuxfanatikernas beteende har fått mig att för alltid vägra linux. Ja jag har testat det och vill inte röra det igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, Linuxtaliban, det ordet nu inlagt i det långvariga ordförrådet =)

Ja, jag håller med om detta helt och hållet. Med rötterna i assembler på 80-talet så har man genomlevt ett antal datorkrig genom åren, Commodore vs. Sinclair, Amiga vs. Atari, PC vs Mac, Java vs C#, Windows vs. Linux och varje gång är det precis samma j-a sak.

Onyanserade påhopp och mobbmentalitet är det som styr dessa bataljer och inget, absolut INGET, meningsfullt är resultatet av dem.

Vidare kan man säga att de mest rabiata i dessa krig är de som kan minst och som behöver hävda sin okunskap med att låta mer. Väldigt patetiskt och det är bara att tycka synd om stollarna och ta tröst i att man själv förmodligen tjänar tre gånger så mycket som dem ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha Linuxtalibaner, den var ny men kreativ! :D

 

Jag är själv en Linux-entusiast samt har en förmåga att diskutera för- och nackdelar med Linux vs Windows vs OSX. Håller med om att vissa Linux-entusiaster är lite väl insnöade i deras ständiga strävan efter att få världen att inse hur bra Linux egentligen kan vara för skrivbordet och inte bara som servermjukvara, men det är helt onödigt att, som du säger, bombadera artiklar med inlägg om att "Linux RuLes", "Linux woot, f**k microsoft!" osv. Är faktiskt riktigt irriterad på dessa übernördar som inte är till hjälp på något sätt utan bara vill hävda sig med sina kunskaper om Linux. Närmaste f*tta de kom i sitt liv var när de föddes brukar jag tänka.

 

Nej man ska vara neutral och se för- och nackdelar med alla operativsystem. Datorer är som sagt till för att hjälpa en i vardagen eller hur? Men om jag ska lägga till en sista mening så tycker jag ändå Apple tar priset för diktatur om man verkligen går in på djupet i deras förskönade OSX Snow Leopard. Svårt att verkligen få friheten att göra det man vill med datorn. Kolla bara på DRM och valet av kodecs när man importerar film till iMovie. Efter att du gjort det och kanske vill arbeta med klippen i Windows eller Linux så är det kört..Licens på licens på licens. Sen fungerar inte hårdvaran på Macbook speciellt bra med Linux av någon anledning...16000:- för en laptop som man är så begränsad till vad man kan göra med :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående Mac så är min, högst subjektiva, känsla att mycket av Apples problem med all instängdhet är ett direkt resultat av Steve Jobs fantastiskt överdimensionerade ego. Kan man sin Apple-historia så vet man hur enormt mycket av hans personlighet som styr det företagets strategier, policys och anda. Det finns förstås positiva sidoeffekter av detta, men de negativa går inte att bortse ifrån. Vissa paralleller kan man även dra till Oracle och herr Ellison, men i hans fall ser jag långt mer destruktiva resultat av egot än hos Jobs.

 

Hursomhelst, Jobs, Ellison, Gates, McNealy et al., de kommer alla från samma banbrytande era av enterprisers och man får acceptera läget. Utan dessa egon hade IT-världen inte utvecklats så snabbt som den gjort så man får ta det onda med det goda. Nästa generation företagsledare kommer kanske vara av en mer traditionell typ och då är det möjligt att allt förändras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående Mac så är min, högst subjektiva, känsla att mycket av Apples problem med all instängdhet är ett direkt resultat av Steve Jobs fantastiskt överdimensionerade ego. Kan man sin Apple-historia så vet man hur enormt mycket av hans personlighet som styr det företagets strategier, policys och anda. Det finns förstås positiva sidoeffekter av detta, men de negativa går inte att bortse ifrån. Vissa paralleller kan man även dra till Oracle och herr Ellison, men i hans fall ser jag långt mer destruktiva resultat av egot än hos Jobs.

 

Hursomhelst, Jobs, Ellison, Gatesm McNealy et al., de kommer alla från samma banbrytande era av enterprisers och man får acceptera läget. Utan dessa egon hade IT-världen inte utvecklats så snabbt som den gjort så man får ta det onda med det goda. Nästa generation företagsledare kommer kanske vara av en mer traditionell typ och då är det möjligt att allt förändras.

 

Kunde inte sagt det bättre själv. Gänget bakom Google tycker jag har lyckats bra, men ska inte kommentera för mycket om det här för är inte så insatt i det. Framtiden ser i alla fall ljus ut och Linux börjar sakta men säkert få mer inflytande på marknaden för vanliga hemanvändare. Senaste nytt är att distributionen joolicloud har börjat sälja nettbooks till ett lågt pris, så det är kul att se hur Linux börjar uppmärksammas mer. Väntar med stort hopp om att Canonical ska sponsra Ubuntu till att ge ut en Ubuntu-laptop. Dell har i alla fall hjälpt till lite på vägen med att sälja datorer som har Ubuntu förinstallerat.

 

Nä nu pratar jag för mycket om annat här så kanske ska hålla sig till diskutionen om det "meningslösa datorkrigsinläggen" ;)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...