Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IP-adresser för LAN med NAS


jbo

Rekommendera Poster

Jag är komplett novis på nätverk. Hoppas ni kan ha överseende med frågan som följer. Först en kort beskrivning:

 

Situation:

 

Har ett litet nätverk (håller på att sätta ihop det) med en NAS (FreeNAS) där det finns 1 till 3 datorer anslutna beroende på vad som skall göras.

NAS:en står långa stunder avstängd (så kommer det att vara ett bra tag framöver). .

NAS:en och klienterna är kopplade till en router (Netgear DG834 v.4) som använder DHCP för tilldelning av IP-adresser.

 

Jag har än så länge bara lärt mig att logga in till FreeNAS med hjälp av IP-adress.

Men i.o.m. att IP adressen då och då byts (beroende på vilken dator som först fick kontakt med routern, vid de tillfällen då de tidigare har varit avstängda) blir man tvungen att gå in i prompten till NAS:en för att se vilket IP som för tillfället är det aktuella innan man kan logga in via browsern från någon av klienterna. Känns bökigt. Speciellt om man skulle vilja logga in utifrån.

 

Fråga:

 

Nu vill jag hitta det enklaste sättet att logga in till NAS:en från webGUI:et - oavsett i vilken ordning NAS och klient har anslutits till routern.

Antingen om det kan ske genom att man använder ett datornamn istället för IP-adress (hur gör man då?), eller om man skall tilldela NAS:en en statisk IP-adress (har jag lite koll på, men är tacksam för en länk till någon bra guide [fanns ingen på netgear.com och fann inga på FreeNAS heller] eller om det finns någon som har möjlighet att ge några mer direkta råd här).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med kan du ju reservera en adress för din NAS:

 

Address Reservation

 

When you specify a reserved IP address for a PC on the LAN, that PC will always receive the same IP address each time it accesses the DHCP server. Reserved IP addresses should be assigned to servers that require permanent IP settings.

 

To Reserve An IP Address:

Click the Add button.

Select the radio button of the Computer you wish to add from the Address Reservation Table.

If the Computer is not on the Address Reservation Table, enter the IP Address, MAC Address, and Device Name of the computer you wish to add.

Click the Add button when finished.

 

Ovanstående under LAN setup

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att kunna använda datornamn utan att ha statisk t IP-nummer på NAS:en så måste du ha en DNS-server, som uppdateras av DHCP-severn. Om NAS:en har statiskt IP-nummer så klarar du dig med att lägga in NAS:ens IP-nummer och namn i datorernas hosts-fil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med kan du ju reservera en adress för din NAS:

 

 

 

Ovanstående under LAN setup

Stort tack för svaret!

Det är precis där jag varit och tittat i routern. Jag har IP- och MAC-adresserna. Är dock osäker på vad som skall skrivas in under "Device Name".

Kan man skriva ett godtyckligt namn där, som NAS t.ex., eller handlar det om något specifikt namn, och var finner man det i så fall?

 

Och om jag förstått det hela rätt så skall den reserverade IP-adressen inte ligga inom den DHCP-range som routern använder för mitt LAN (just nu är rangen satt till hela spannet från 2 - 254, vilket väl i så fall innebär att jag får ändra rangen till att börja från 3 -> valfritt värde upp till 254 [NAS:en har X.X.X.2]), eller har jag missförstått detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack för svaret!

Det är precis där jag varit och tittat i routern. Jag har IP- och MAC-adresserna. Är dock osäker på vad som skall skrivas in under "Device Name".

Kan man skriva ett godtyckligt namn där, som NAS t.ex., eller handlar det om något specifikt namn, och var finner man det i så fall?

 

Och om jag förstått det hela rätt så skall den reserverade IP-adressen inte ligga inom den DHCP-range som routern använder för mitt LAN (just nu är rangen satt till hela spannet från 2 - 254, vilket väl i så fall innebär att jag får ändra rangen till att börja från 3 -> valfritt värde upp till 254 [NAS:en har X.X.X.2]), eller har jag missförstått detta?

Jo, den ska ligga inom området för DHCP.

DHCP använder den reserverade adressen.

Annars har du kunna ändrat området och själv tilldelat NAS en adress utanför det området men då får du ju pilla i NAS oxo...

Namn är som du är inne på godtyckligt för att du ska känna igen den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, den ska ligga inom området för DHCP.

DHCP använder den reserverade adressen.

Annars har du kunna ändrat området och själv tilldelat NAS en adress utanför det området men då får du ju pilla i NAS oxo...

Namn är som du är inne på godtyckligt för att du ska känna igen den.

 

Underbart - och stort tack för det tydliga svaret anpassat för min kunskapsnivå :thumbsup:

Nu bör det gå vägen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att kunna använda datornamn utan att ha statisk t IP-nummer på NAS:en så måste du ha en DNS-server, som uppdateras av DHCP-severn. Om NAS:en har statiskt IP-nummer så klarar du dig med att lägga in NAS:ens IP-nummer och namn i datorernas hosts-fil.

Tack för svar!

Är så gott som helt obekant med DNS, men av det lilla jag hittills snappat genom svenska Wiik är det en tjänst som, åtminstone för det mesta, ligger utanför LAN, en tjänst (t.ex gratistjänsten dyndns.org ) som i mitt fall vore något jag skulle behöva registrera mig för och sedan koppla upp mig mot på Internet. Någon sådan tjänst har jag inte. Och planerar inte heller att skaffa i nuläget.

Men det kanske går att ordna så att min NAS blir en DNS-server - eller är jag helt ute och cyklar nu?

 

Om jag sedan inte missförstod dig, så skulle jag OAVSETT om jag hade tillgång till DNS ändå kunna använda hosts-filerna på datorerna.

Det låter ju som ett intressant alternativ till det som Mikael63 föreslår, i så fall!

Jag har endast en begränsad kunskap om användning av hosts-filer (vet var de är belägna i Windows och hur de ser ut, samt hur man lägger in nya adress [som man kan läsa sig till i själva hosts-filen]).

Utifrån detta, gissar jag, att jag endast i klienterna skall lägga in IP-adress och host-name för NAS:en: typ:

 

192.168.1.2   freenas.local

 

(jag antar att "freenas.local" är rätt namn och "domän" (därför att "freenas.local" är vad som står angivet i FreeNAS' systemkonsoll under "hostname")

och att jag i övrigt inte skulle behöva göra några som helst ändringar i routern beträffande reservering av IP-adress, eller annat.

- Är det rätt uppfattat?.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Är så gott som helt obekant med DNS, men av det lilla jag hittills snappat genom svenska Wiik är det en tjänst som, åtminstone för det mesta, ligger utanför LAN, en tjänst (t.ex gratistjänsten dyndns.org ) som i mitt fall vore något jag skulle behöva registrera mig för och sedan koppla upp mig mot på Internet. Någon sådan tjänst har jag inte. Och planerar inte heller att skaffa i nuläget.

Men det kanske går att ordna så att min NAS blir en DNS-server - eller är jag helt ute och cyklar nu?

 

Om jag sedan inte missförstod dig, så skulle jag OAVSETT om jag hade tillgång till DNS ändå kunna använda hosts-filerna på datorerna.

Det låter ju som ett intressant alternativ till det som Mikael63 föreslår, i så fall!

Jag har endast en begränsad kunskap om användning av hosts-filer (vet var de är belägna i Windows och hur de ser ut, samt hur man lägger in nya adress [som man kan läsa sig till i själva hosts-filen]).

Utifrån detta, gissar jag, att jag endast i klienterna skall lägga in IP-adress och host-name för NAS:en: typ:

 

192.168.1.2   freenas.local

 

(jag antar att "freenas.local" är rätt namn och "domän" (därför att "freenas.local" är vad som står angivet i FreeNAS' systemkonsoll under "hostname")

och att jag i övrigt inte skulle behöva göra några som helst ändringar i routern beträffande reservering av IP-adress, eller annat.

- Är det rätt uppfattat?.

 

Ja, det är rätt uppfattat vad gäller hosts-filerna.

 

När en dator skall ansluta sig till en annan dator med adress så kontrollerar den först om IP-numret finns i hosts-filen. Finns det inte där skickar den en SNS-förfrågan till den namnserver (DNS), som är angiven i konfigurationen. Routern med DHCP-server har ofta en cachande namnserver. Finns inte IP-numret i den första namnserver, så skickar den förfrågan vidare tills numret hittas eller adressen konstaterats ogiltig. Tjänsten DynDNS är en annan sak. Det den gör är att den uppdaterar dynamiska IP-nummer i namnservrarna när IP-numret ändras. Det behöver du bara om du skall ha en publik server och får bara dynamiskt IP-nummer av din ISP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är rätt uppfattat vad gäller hosts-filerna.

 

När en dator skall ansluta sig till en annan dator med adress så kontrollerar den först om IP-numret finns i hosts-filen. Finns det inte där skickar den en SNS-förfrågan till den namnserver (DNS), som är angiven i konfigurationen. Routern med DHCP-server har ofta en cachande namnserver. Finns inte IP-numret i den första namnserver, så skickar den förfrågan vidare tills numret hittas eller adressen konstaterats ogiltig. Tjänsten DynDNS är en annan sak. Det den gör är att den uppdaterar dynamiska IP-nummer i namnservrarna när IP-numret ändras. Det behöver du bara om du skall ha en publik server och får bara dynamiskt IP-nummer av din ISP

OK. En hel del att sätta sig in i mao. Bra då att ha denna info som utgångpunkt. Tack för att du tagit dig tid att besvara frågan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...