Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Alltid acsang i ordet précis


Gäst

Rekommendera Poster

Hej!

 

Kan någon förklara varför jag per automatik alltid får en acsang, alltså en ´ över e:et i ordet précis? Jag skriver alltså ordet som det ska göras utan några andra tangentbordstryckningar. Skriver jag t ex. ordet pygmé så måste jag trycka acsang innan e:et på slutet för annars visar sig inte acsangen. Hur får jag bort denna lilla egenhet när det gäller ordet précis från mitt högst ordinära svenska tangentbord?

 

Att jag har Win 7 på engelska i botten med svenskt språkpaket kan väl inte vara problemet? Tangentbordslayouten är ju svensk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäller det samtliga program? Inklusive Notepad, Wordpad, IE etc etc?

 

Överallt!

 

Men om jag efter att jag skrivit précis går tillbaka och raderar é och skriver bara e så står det precis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du något annat tangentbord att pröva med?

 

Ingen skillnad med detta andra tangentbord. Detta med sladd och det andra trådlöst.

 

Précis *ler*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon skillnad mellan e och E?

Vad händer om du går in i Enhetshanteraren och avinstallerar tangentbordsdrivrutinen och startar om datorn, så systemet själv får ominstallera drivrutinen vid uppstart?

 

Det borde fortfarande gå att navigera med musen till avstängningen.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har det alltid varit på det sättet eller har det kommit på senare tid?

 

Nä det tror jag inte. Jag har inte ominstallerat min dator på säkert 2-3 år och jag hade reagerat på detta innan i så fall. När jag skrev i messenger för ett tag sedan så märkte jag detta med acsangen men tänkte att jag väl slant på tangenterna eller något men sen tänkte jag efter och man måste ju normalt trycka acsangtangenten innan e för att den ska visa sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon skillnad mellan e och E?

Vad händer om du går in i Enhetshanteraren och avinstallerar tangentbordsdrivrutinen och startar om datorn, så systemet själv får ominstallera drivrutinen vid uppstart?

 

Det borde fortfarande gå att navigera med musen till avstängningen.

 

Mvh

 

Stora eller små bokstäver kvittar. Ska prova avinstallera drivrutinen och starta om datorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stora eller små bokstäver kvittar. Ska prova avinstallera drivrutinen och starta om datorn

 

Hjälpte inte. Startat laptopen (för ovanlighetens skull) som i princip har samma program som denna den stationära och där har jag samma problem. Det måste vara ett installerat program som är boven i detta drama!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjälpte inte. Startat laptopen (för ovanlighetens skull) som i princip har samma program som denna den stationära och där har jag samma problem. Det måste vara ett installerat program som är boven i detta drama!

 

Och nu är problemet löst. Jag hade Phraseexpress i båda datorerna för att slippa skriva ofta förekommande fraser och e-postadresser utan använda kortkommandon istället. Autodetect keyboard hade jag inställt i programmet eftersom svensk layout inte finns att välja. Och det genererade acsang per automatik i ordet precis.

 

Tack för hjälpen!

 

http://www.phraseexpress.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra att det löste sig. Det där hade jag aldrig kommit på eftersom jag aldrig hört talas om det.

Men det var ett bra tips om programmet.:)

 

Så nu har du bara bockat ur "autodetect keyboard" och har fortfarande programmet kvar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra att det löste sig. Det där hade jag aldrig kommit på eftersom jag aldrig hört talas om det.

Men det var ett bra tips om programmet.:)

 

Så nu har du bara bockat ur "autodetect keyboard" och har fortfarande programmet kvar?

 

 

Nä jag har bara tagit bort programet från Autostartmappen. Vad gäller keyboardlayout så finns auto, english och german så det är väl därför svensk layout inte fungerar. Bortsätt från mitt lilla problem så är programet jättebra!

 

Ska dock försöka hitta något liknade som inte strular med acsanger... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...