Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverkskabel utomhus - hur fungerar det vintertid?


Dexter

Rekommendera Poster

Har precis köpt ett hus och behöver dra en nätverkskabel från mellan ett par rum på olika våningar. Det absolut enklaste vore att dra ut den genom ett fönster och dra den utomhus och in genom en vägg.

 

Min fråga är: Klarar vanlig nätverkskabel att hänga utomhus i vinterkyla? Kabellängden kommer att vara inom gränserna för ethernet med råge, ca 25 meter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda som kan hända är att det går in fukt i kabeln (fukt vandra mot kallaste punkten i ett rör

och det blir utomhus) fukten kommer in i kabeln från avslutningarna inomhus

Och då blir det allt långsammare förbindelse tippar jag.

Och så blir det köpa ny kabel, ingen större utgift jämfört med huset gissar jag;-)

 

Ett alternativ kan var nätverk via 230V uttagen. Helst ska det väl vara samma fas????

Artikelnummer 98304 hos Kjell och Co Homeplug 85Mbps räcker långt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns utomhuskablar hos Direktronik

Gelfylld CAT 5e och det finns även polyesterfilm-tätad Cat6.

 

Om det fungerar för dig eller hur bra dom är, vet jag inte.

Det viktiga blir väl om man måste ha en skarv och var den skall placeras, för du vill ju fortfarande inte få fukt inifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör också en vanlig cat5 kabel med en viss längd utomhus, mellan två fönster, har gjort det i flera månader, utan några problem hittills, stabila hastigheter, och inga andra störningar heller.

Så länge du inte har kontakterna utomhus, som kan dra åt sig fukt, så är det okej.

Visar sig vad som händer när kvicksilvret börjar sjunka ner mot -10 och mer, nu är det max -5, utan några problem.

 

 

Edit: Efter att ha nu även haft denna kabel ca 3 m lagom sträckt utomhus i minusgrader ner mot -25, med vind och is, så kan jag konstatera att denna vanliga oskärmade kat5 kabel fungerar utmärkt utan förluster och annat, fungerar utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör som Flyfisherman säger..

 

Notera dessutom att om du hänger kabeln fritt så kan t.ex. tyngen från blötsnö/is tynga ner kabeln riktigt ordentligt. Då den inte är skapad för dylig belastning så kan bristningar uppstå.

 

Men det största problemet med ditt förslag är nog genomförigen vid fönstret?

Du kan inte klmma kabeln mellan fönster och karm.. Du får kabelbrott då!

 

Ska du borra hål igenom karmen så bör du använda någonting som dragavlastning på såväl in som utsidan..

 

Då kanske det enklaste är att be någon el-utbildad vän att försöka dra kabeln (Okontakterad) genom rören för t.ex. Telekablaget.. (Om ni har Telefonjack i anslutning till de 2 rum ni behöver dra kablaget mellan!)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...