Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min ena laptop går nästan inte att surfa med via wlan. Varför?


krwa

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har problem med en utav mina två laptop när jag skall surfa via mitt wlan. Den ena går som blixten, men den andra är segare än en kamel i sirap. Den behöver 20-30 sekunder på sig att svara på mina kommandon i internet explorer ibland. Ibland går det fortare, men aldrig ens i närheten så snabbt som på den första datorn. Datorerna är likvärdiga när det gäller prestandan. Den fungerar alldeles utmärkt när jag växlar över till telia mobilt bredband.

 

Tacksam för hjälp med tips på vad som kan vara galet.

 

Mvh

Krille

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den snabba datorn

Fabrikat?

Model?

Operativsystem?

inbyggd trådlös anslutning eller?

 

Den långsamma datorn

Fabrikat?

Model?

Operativsystem?

inbyggd trådlös anslutning eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den snabba datorn

Fabrikat? -Asus

Model? -G1S

Operativsystem? -Vista ultimate

inbyggd trådlös anslutning eller? -Ja

 

Den långsamma datorn

Fabrikat? Lenovi

Model? -T61

Operativsystem? -XP

inbyggd trådlös anslutning eller? -Ja

 

 

0

  • add.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag tolkar det så funkar den långsamma datorn normalt med Mobilt bredband, jag tycker det tyder på problem med det trådlösa nätverkskortet. Kolla upp om det har de senaste drivrutinerna ev ominstallera kortet via enhetshanteraren, (avinstallera, starta om då ska kortet hittas o installeras på nytt)

I vissa fall har jag även sett dubletter på enheter i enhetshanteraren, detta ställer åsså till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer med JGr392, det trådlösa nätverkskortet.

Jag utgår nedan från att du kör med en krypterad anslutning typ WPA eller säkrare och hjälper INTE JGr 392s tips, två förslag

 

1) Ta tillfälligt och ställ om routern till WEP 64-bit för ett test.

Välj en krypteringsnyckel enbart bestående av a - z A - Z och 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0

ställ om Lenovon till WEP 64-bit, nya krypteringsnyckeln och jämför hastigheten med tidigare.

Går det nu betydligt fortare så klarar inte det trådlösa nätverkkortet säkrare kryptering med bibehållen snabbhet.

 

2) Du har väl inte några "extra" gäster inhysta på Lenovon? Kör över datorn med Malwarebytes Antimalware. Gång på gång tills programmet inte hittar något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu ominstallerat nätverkskortet enligt JGr392´s förslag. Har också prövat jannejanne´s förslag och ställt om till WEP 64-bit enligt förslag nr1). Tyvärr upplever jag ingen skillnad mot tidigare.

 

När jag är ansluten till wlan och startar internet explorer går det att surfa med utmärkt hastighet i några sekunder, ibland upp till nån minut. Sen börjar det bli vääääldigt lång responstid på mina kommandon, och ibland hänger sig webbläsaren helt. Dessa problem har jag alltså inte då jag är ansluten via telia mobilt bredband.

 

Vad kan vara fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något jag har lagt märke till när jag pinga routern är att jag få sämre svarstid på lenovon. I snitt 6-8 ms jämfört med asus som alltid pingar på 1-3 ms

 

Det är bara nåt som jag har noterat. Det kanske inte alls har något med mitt wlan-problem att göra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag ansluter nätverkskabeln in i routern så fungerar det mycket bättre. Bra jämn hastighet igen utan att webläsaren hänger sig.

 

Är det det trådlösa nätverkskortet som inte fungerar riktigt, eller vad kan det vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen! :)

 

Har du prövat med olika avstånd mellan routern och datorn?

Det är inte säkert att det är bra anslutning om avståndet är väldigt kort.

 

Finns det någon sorts kvalitetsmätning av den trådlösa signalen i datorn, förutom hur kraftig signalen är?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag skall pröva olika avstånd mellan datorn och routern ikväll och se ifall det blir någon skillnad.

 

Cecilia, vad menar du med " kvalitetsmätning av den trådlösa signalen i datorn"?, och hur skall jag göra denna?

 

Mvh

Krille

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del program som man använder för att hantera trådlösa nätverkskort och deras anslutningar till nätverk har information dels om styrka, typ 1-5 pinnar som indikerar hur kraftig signalen är, och dels något om hur bra signalen är. I ditt fall med inbyggda nätverkskort beror det på om datortillverkaren har skickat med något sådant program eller har något att ladda ner på webbsidan med drivrutiner etc för din dator.

 

Om datorn har Bluetooth kan du pröva med att stänga av det, för det kan bli störningar mellan Bluetooth och trådlösa nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...