Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Low-Level-Format


Cambudgie

Rekommendera Poster

Hur gör man en lågnivåformatering. Vad behövs för program eller verktyg, gör man det i dos eller windows??

Jag har en 60GB IBM Deskstar 60 GXP (8.5ms, 7200RPM) DMA/100 3.5" Det skulle behövas gora en sån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjälp vad nyfiken jag blir. Varför kan det behövas? Gjort nåt riktigt dumt eller? ;)

Har hört att sånt skapar nya problem men det är ganska klena erfarenheter...

 

 

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den stannar på 0% i fdisk nar man ska partionera. Hörde om en kompis som hade samma problem, han använde ett program (Disc Manager 2000) från IBM:s hemsida.

Funkade nästan, fick hårddidsken uppdelad, men gick inte att komma åt hela hårddisken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för program och vad gör dom??

Den ena verkar bara vara för diskar upp till 8GB men jag ska testa och se om det funkar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe... Det funkade inte med de programmen. Det står att det inte går...

Kan det vara så att den är fysiskt slut eller...

Jag vet inte vad jag ska göra... Den hittar ju den i BIOS men partioneringen är taskig och går inte att ändra har testat fdisk, fdisk /mbr, win2k installation (man får ju partionera den där), partion magic, och det programmet som nämndes tidigare. Jag tror jag skulle behöva ett tyngre verktyg för att göra en Lowlevelformat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

använd "Drive Fitness" programmet från IBM på den sida som LarsSandvik bifogade länk till.

 

Funkar inte detta har du gjort något seriöst med hårddisken, och då är det garantipapperena som gäller ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oki, det var bara ett analyseringprog + lite extra, mbr, eraze och sånt... Jag körde analyseringen och efter det så står det:

 

 

Technical Results Code:

 

Faliure code 0x73 - Defective Device. Excessive shock.

 

Technical Results Code (TRC) for RMA:

 

730045E5

---------------------------

Vad kan detta resultat betyda, att jag måste leta fram garanti-papprena...

Men jag skulle vilja testa en riktig Lowlevel-formatering.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade drive fitness test tidigare när jag hade problem med en disk och om det går så verkar det som den själv föreslår low-level format. Så i det här fallet känns det nog som det är dags för garantipapperen

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faliure code 0x73 - Defective Device. Excessive shock.

 

ajajaj... den är definitivt skitmycket trasig din HD, har alltså fått sig en stöt när du grejat med den...

 

En *sista*, och jag menar verkligen *sista* utväg, förutsatt att du inte hittar garantipapprena, är att ge den en ytterst, ytterst, YTTERST försiktigt klassiker. Dvs en -LÄTT- knackning på aluminim chassit.

 

Kom ihåg, det var INTE jag som sa detta ;) Blanda INTE in mig i ditt hamrande! :P Men jag har faktiskt räddat innehållet på flera hårddiskar på detta sätt (kasserat dem efter jag fått igång dem & kopierat det jag skulle).

 

Va? Jag dum i huvet? Vad har JAG sagt nu då? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...