Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Router D-Link och mobilt bredband


sanfrid

Rekommendera Poster

Har mobilt bredband HSDPA från Telia genom mobilen vis USB (lokalt nätverk 2) till stationära datorn. I denna har jag en D-Link DWA-111 USB trådlöst nätverkskort. Vidare har jag en D-Link DIR-301 router trådlöst ansluten till stationära datorn, multifunktionsskrivare och bärbara datorer.

 

Problemet är att när jag ansluter DWA-111 så går det inte att komma ut på internet via lokalt nätverk 2, istället ansluter datorn via routern som inte är ansluten till internet. Hur gör jag för att få datorn att nå internet via det lokala nätverket 2 även när DWA-111 är ansluten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får två default routes - en från mobilen o en via trådlösa nätverket = problem. Enklast är att antingen ta bort den default GW som routern delar ut via DHCP (om den stödjer det), eller sonika byt till en fast IP-address på det trådlösa kortet utan ngt gateway specad.

 

Alternativt kan du mecka med "route"-kommandot i kommandoprompten om du heller vill det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur tar jag bort en default GW som delas ut av routern?

 

Vet inget om "route" kommandot i kommandoprompten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur tar jag bort en default GW som delas ut av routern?

Det är en inställning bland inställningarna för TCP/IP i nätverksanslutningens konfiguration. Hur man kommer dit beror på vilket Windows det gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...