Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem Internet Explorer och andra webbläsare


ramo_and

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag håller på med en webbutik åt vårt företag. Vi har utgått från en mall från ett företag som erbjuder webbutikslösningar så jag kan inte ändra i htmlstrukturen. Det jag kan göra är att lägga till eget innehåll på vissa ställen samt manipulera koden med jQuery.

 

Pga detta har jag problem med vissa saker i framförallt Internet Explorer. Om ni går in och tittar här:

 

www.portnordic.com

 

så ser ni att "topplistan", "port nordic tipsar", "kampanjvaror" inte ser så bra ut i Internet Explorer.. Har även problem med att köpknappen försvinner i IE på dom produkterna som ligger i "kolumnvy".

 

Skulle mycket gärna vilja ha hjälp med detta så att vi får klart sidan. Den funkar fint i Firefox så om ni går in där kan ni se hur jag vill att allt ska se ut...

 

Finns nån som kan hjälpa mig med detta problem? Har försökt på alla sätt att lösa detta men inte lyckats....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du ändra i css-filen då?

 

Det är där man oftast gör designförändringar.

Med detta sagt hoppas jag att mallen är gjord att man bara behöver ändra i cssen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp jag kan ändra i CSS:en men de hjälper inte.. Har försökt med allt.. Nu gjorde jag precis om och körde en wrap på hela tabellen med en div som har position: relative och sen kör jag position: absolute på alla td. Det funkar i alla webbläsare utom IE.. När jag går in i developer tool i IE så är inte den css-koden med för absolute positionering även fast jag har skrivit in den.. Det är precis som att IE inte lyssnar på vissa delar av css:en.. Är det ett vanligt problem med IE???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De förändringar du gjort i jquery är inte nyttiga.

Varför gör du inte css-ändringar i css-en istället?

 

Sedan är det helt klart en miss att göra layout med tabeller.

 

Toplistan ser mindre bra ut - antagligen på grund av bakgrundsbild i en tabell. Bakgrundsbilder i tabell vill gärna ärva till barn-element.

 

Antar att det inte är lätt att få dem (TexTalk?) att göra om så det inte är tabeller?

 

Jag har tyvärr inga bra tips, men jag tror dock inte att du försökt med allt.

 

Bäst är att göra om cssen för de tabeller som ställer till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att vissa grejer går ju inte att göra med css.. t ex lägga till hmtl kod osv.. vissa element har inline-style också så då måste man skriva över det med jquery.

 

EDIT: Är det några jQuery ändringar som är särskilt olämpliga?

 

Titta på topplistan o de nu för jag har fixat till dom så att dom funkar även i IE..

 

Ja tabeller är helt värdelöst egentligen men det är den enda modellen textalk har just nu. Dom har planer på att göra om strukturen till div:ar men det dröjer nog ett par månader innan detta lanseras enligt dem.

 

Jag har ett till större problem på sidan som jag skulle behöva lösa.. Om ni tittar på dom produkterna som har en grå ram runt sig i IE så är "kampanjpris"-remsan", köp-knappen samt läs mer-knappen borta. Om jag tar bort absolute positionering på gridArticleButtons så visas läs mer knappen men inte dom andra två.

 

Finns det nån lösning på detta problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan försöka med överskrivningar i css (och märka med "!important") för att vikta överskrivningen.

 

Det kanske inte är aktuellt att byta leverantör, men fungerar standarddesignen i IE alls så är det ett rent fel från TexTalks sida (som borde justeras) annars ligger det på dig att skriva om css-reglerna så att de fungerar.

 

Mer specifik är så är svårt för mig att vara då jag inte vet vad som ligger i grunden och vad du gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Standarddesignen funkar i IE, jag har ju ändrat ganska mycket. Men flera fel tycker jag är helt ologiska. Att de inte funkar när hmtl-rendering inte blir korrekt kan jag förstå.. Jag har tagit bort den "kampanj"-remsan från IE nu eftersom det inte funkar. Men nu har topplistan börjat försvinna. Denna har samma styling som port nordic tipsar och kampanjvaror under men den visas inte.. de e ju helt sjukt. Jag kan gå in i IE developer tool o kryssa sig height: 300px o sen kryssa i det igen och då visas den. Hur kan det komma sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Renderingsfel - som du själv skriver. Det blir rätt när det körs i efterhand.

Det är svårt att hjälpa dig på ett konkret sätt, mer än att rekommendera att du börjar om från början med "ombyggnaden" för cssen vad gäller topplistorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Renderingsfel - som du själv skriver. Det blir rätt när det körs i efterhand.

Det är svårt att hjälpa dig på ett konkret sätt, mer än att rekommendera att du börjar om från början med "ombyggnaden" för cssen vad gäller topplistorna.

 

Aah ok, men de som e så konstigt är att dom två under funkar - dom har ju samma hmtl-struktur som topplistan och nästan exakt samma css. När jag tar bort height på .articleTableWrapper på topplistan så visas den i IE fast då ligger port nordic tipsar och kampanjvaror liksom ovanpå topplistan så den syns inte på rätt sätt ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har lyckats lösa detta nu. Jag hade en position: relative på #top_list som ställde till det. När jag tog bort dem så funkade det.

 

Men nu har jag ett nytt problem... jag har lagt in "kampanjpris"-remsan även i IE och den funkar bra på första sidan men när man klickar på kampanjvaror så försvinner den remsan och även köp knappen. Vad beror de på?? De e ju samma htmlstruktur och samma css....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IE renderar inte på rätt sätt på några punkter.

 

Jag rekommenderar att du använder CSS-hack eller hellre separat css-fil för IE-skillnader med hjälp av conditional comments, om möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej men renderar den bara fel på sidan kampanjvaror då eller? för de funkar ju på alla andra sidor på sidan så att säga.

 

Jag har inte använt conditional comments, dom som är på sidan är textalks egna och ingår i mallen. jag har använt mig av css browser selector istället vilket jag tycker är väldigt smidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja om det säger att det är så, så är det nog en överskrivning.

 

Jag har inte speciell lust att grotta igenom hela CSS-en tyvärr.

Använd FireBug eller motsvarande program för IE eller Chrome för att se om det är några gemensamma regler på de felrenderade elementen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja om det säger att det är så, så är det nog en överskrivning.

 

Jag har inte speciell lust att grotta igenom hela CSS-en tyvärr.

Använd FireBug eller motsvarande program för IE eller Chrome för att se om det är några gemensamma regler på de felrenderade elementen.

 

Nej förstår det. Jag satte display: block och height: 321px på .gridRowWrapper för just den sidan o då funka det. Fattar inte varför men de funka ju iaf så de va ju skönt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...