Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Digital potentiometer


Mikael63

Rekommendera Poster

Behöver hjälp att hitta en "färdigbyggd" digital potentiometer.

 

Vill alltså kunna variera en resistans genom att påverka den digitala potentiometern med ex. 0-10 V

Typ 0-10 V ska motsvara 0-10 kOhm.

 

Lite förklaring kanske:

Ett värmeaggregat som idag styrs av en "egen" temperaturgivare skall nu i stället styras från ett styrsystem. Aggregatet kan inte styras på annat sätt än av temperaturgivaren.

 

Edit: kompletterande info:

Denna skulle fungera men den är ruskigt dyr och kräver en trafo 230/110.

 

Den HÄR funkar nog också men hittar ingen info om någon återförsäljare i Sverige..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Söker på Elfa, hittar en mängd digitala potentiometrar. Någon av de som finns där borde väl passa?

 

Dvs där hittar jag integrerade kretsar som fungerar som potentiometrar. Men någon stödkrets på ett kretskort torde väl de klara av det du önskar?

Kanske denna

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=73-017-40&toc=20148

säger jag utan att gräva för djupt i detaljerna. 10 kOhm, 0-5 V (enkelt att halvera styrspänningen).

 

Fast inser efter att jag följt dina länkar att du är på jakt efter en färdig produkt, inte en krets du kan bygga din styrning kring.

 

Nåja, låter det stå som ett exempel. Kanske kanske att du kan jobba vidare från det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Söker på Elfa, hittar en mängd digitala potentiometrar. Någon av de som finns där borde väl passa?

 

Dvs där hittar jag integrerade kretsar som fungerar som potentiometrar. Men någon stödkrets på ett kretskort torde väl de klara av det du önskar?

Kanske denna

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=73-017-40&toc=20148

säger jag utan att gräva för djupt i detaljerna. 10 kOhm, 0-5 V (enkelt att halvera styrspänningen).

 

Fast inser efter att jag följt dina länkar att du är på jakt efter en färdig produkt, inte en krets du kan bygga din styrning kring.

 

Nåja, låter det stå som ett exempel. Kanske kanske att du kan jobba vidare från det?

 

Mja, det finns i så fall kretsar hos ELFA som skulle passa bättre.(har inte tillgång till papperskatalogen i skrivande stund)

Men det är just en färdigbyggd jag är ute efter. Eller som en byggsats typ Velleman.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Papperskatalogen? vad ska du med den till - sök på nätet eller ring dem och de kan hjälpa dig :)

 

Men men, nog inte så svårt att skapa det du önskar utifrån ett litet chip från Elfa men kanske inte din gebit. Inte min heller för den delen. Sök lokalt hos firmor som kan tänkas ha kunskap om detta och se om de kan ta fram en färdig produkt åt dig eller kanske löda ihop en egen.

 

Det är mitt tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag arbeter hos en firma som har ett större antal av vad vi kallar signalomvandlare.

Vi har tyvärr íngen som kan ha ex vis 0-10v in o ge ut en resistans (tvärtom inga problem) Men gissningsvis så omvandlas R signalen till antingen ström eller spänning i värmeaggregatet, går det att "komma in" där ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag arbeter hos en firma som har ett större antal av vad vi kallar signalomvandlare.

Vi har tyvärr íngen som kan ha ex vis 0-10v in o ge ut en resistans (tvärtom inga problem) Men gissningsvis så omvandlas R signalen till antingen ström eller spänning i värmeaggregatet, går det att "komma in" där ?

 

Nej! *)

Det var av den anledningen detta blev aktuellt.

 

*) jo, det kanske det gör, egentligen, men nu är det ju inte min egendom och dessutom måste man beakta garantier osv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kanske även skulle kunna låta styrsystemet via digitala utgångar "koppla in" olika resistanser binart lite typ D/A omvandling.

Ex DO1 1kOhm, DO2 2KOhm, DO3 4KOhm osv

DO1+DO2+DO3 =7Kohm

 

Upplösningen blir beroende på hur många DO man använder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Lysande!

Det är ju onekligen samma produkt som jag länkade till i mitt första inlägg, fast här en Svensk leverantör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...