Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med primärnyckel, datatyp räknare


JW2010

Rekommendera Poster

Hejsan, ny här på forumet och går för tillfället en kurs i Access 2007. Har fastnat på ett litet problem som jag inte finner en lösning på och det är att få min primärnyckel som har datatypen räknare att visa antal tal i storleksordning från 1 och framåt. Har skapat en databas över cd-skivor men av någon anledning så har AlbumID inte börjat räkna från 1. Hur kan jag själv bestämma vilket tal räknaren ska börja räkna upp från? Just nu har jag 10 skivor listade, men de står från 4 till 13 i räknaren och vill att det ska stå 1-10. Hittar inget svar i arbetsboken.

 

Tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det börjar på 4 beror på att du lagt till tre poster som du sedan har tagit bort. Detta gör Access för att du inte ska kunna få dubbletter ens med gammal data. Vill du själv sätta nr'et ska det inte vara en räknare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det börjar på 4 beror på att du lagt till tre poster som du sedan har tagit bort. Detta gör Access för att du inte ska kunna få dubbletter ens med gammal data. Vill du själv sätta nr'et ska det inte vara en räknare.

 

Ja då förstår jag. Det var ju dumt av access att göra så men det finns ingen lösning på det? Måste använda räknaren, det ingår i uppgiften jag arbetar med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt räknaren vara kvar som primärnyckel, precis som gip säger är det en bra säkerhetsfunktion för att garantera unikitet.

 

 

Du kan ju alltid lägga till ett nytt fält med egna Id-nummer (bara tal, ej räknare) som du kan uppdatera bäst du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill nollställa den en gång för alla så går det genom att skapa om tabellen och sedan lyfta in eventuella poster som du vill ha från den gamla tabellen.

 

Det går också att lura Access att editera räknarfältet.

 

Oavsett vilket kommer serien att brytas så fort du tar bort något och du får samma problem igen. Bättre då att ha ett vanligt numeriskt fält och göra någon egen kodsnutt eller liknande som tar fram nästa nummer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar och det gick bra att utföra uppgiften utan att vara så bestämd med hur räknaren skulle visa talen.

 

Ett bra forum det här :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...