Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn död - hjälp med felsökning!


Taz61

Rekommendera Poster

Hej!

 

Stängde av min dator helt normalt igårkväll. I dag när jag skulle starta den händer INGENTING. Det finns en liten grön diod på moderkortet som lyser när nätaggregatet är påslaget på switchen vid strömsladden, vilket väl tyder på att strömaggregatet inte är HELT dött iallafall(?).

 

Har bara dammsugit ur den och juckat lite på sladdarna som kommer från strömbrytaren till moderkortet, men utan framgång. Hur kan datorn bara säga upp sig när den är avstängd?

 

Snälla, vad ska jag göra? Alla tips och hjälp med felsökning uppskattas ENORMT!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spontant känns det som att nätaggregatet är boven här. Jag skulle börja med att försöka byta det till ett annat för att se om det löser problemet. Se om du kan låna ett att testa med innan du lägger pengar på ett nytt.

 

Funkar inte det får man göra en klassisk felsökning. Ta bort alla komponenter som inte behövs för att få livstecken ur datorn, dvs allt utom nätaggregat, moderkort, processor, minne, grafikkort och skärm. Prova att starta datorn. Den kommer inte att boota i och med att du tagit bort hårddisken, men du ska få livstecken på skärmen.

 

Funkar datorn när du plockat bort alla andra delar så ska du montera tillbaka dem en och en tills datorn lägger av igen. Du har då hittat den del som mest troligt felar.

 

Funkar det inte får du ge dig på att byta de dessa sex delar, en i taget tills datorn hoppar igång. Sedan kan du fortsätta med att sätta tillbaka de andra delarna en och en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Stängde av min dator helt normalt igårkväll. I dag när jag skulle starta den händer INGENTING. Det finns en liten grön diod på moderkortet som lyser när nätaggregatet är påslaget på switchen vid strömsladden, vilket väl tyder på att strömaggregatet inte är HELT dött iallafall(?).

 

Har bara dammsugit ur den och juckat lite på sladdarna som kommer från strömbrytaren till moderkortet, men utan framgång. Hur kan datorn bara säga upp sig när den är avstängd?

 

Snälla, vad ska jag göra? Alla tips och hjälp med felsökning uppskattas ENORMT!

 

 

en fråga, när du säger "dammsugit ur den" menar du med en helt vanlig dammsugare? då kan du säga datorn ajö.

för datorer tål inte stötar (du vet de man kan få när man har på sig typ en ylle tröja) de är nog med en sån, och dammsugare ger ju stötar som ett satan!

skulle tippa på att mer än en del i dator är bränd om du kört med dammsugaren..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog bort nätverkskort, ljudkort, grafikkort (finns ett grafikkort onboard på moderkortet, så det borde bara vänta på aktivering i BIOS). Tog bort strömkablarna från CD-enheterna och från hårddiskarna. Ingen skillnad...... NÅT livstecken brån BIOS borde man väl ändå kunna förvänta sig?

 

Kan ljusdioden på moderkortet ändå lysa om nätdelen sagt upp sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Stängde av min dator helt normalt igårkväll. I dag när jag skulle starta den händer INGENTING. Det finns en liten grön diod på moderkortet som lyser när nätaggregatet är påslaget på switchen vid strömsladden, vilket väl tyder på att strömaggregatet inte är HELT dött iallafall(?).

 

Har bara dammsugit ur den och juckat lite på sladdarna som kommer från strömbrytaren till moderkortet, men utan framgång. Hur kan datorn bara säga upp sig när den är avstängd?

 

Snälla, vad ska jag göra? Alla tips och hjälp med felsökning uppskattas ENORMT!

Så betedde sig min förra dator och det var inte nätaggregatet, för det funkar i en annan dator, utan moderkortet eller processorn skulle jag tro. Min gissning är att det är något som går sönder just när man sätter på datorn, precis som en lampa oftast går sönder just när man tänder den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter inget kul alls.... Skulle man skaffa ett nytt PSU igen (1000:-) bara för att konstatera att det inte var det, så åker man på ett nytt moderkort, om det nu finns sådana som passar min processor AMDX3, minnen osv. Det blir snabbt dyrt. Konstigt när man idag kan köpa en hyfsad dator för 5-6 tusen med Win7-licens.

 

Fler tips om vad jag ska göra? Ska jag fortsätta felsöka (och HUR) eller ska jag skruva ur mina fem diskar och försöka få ihop till en ny dator? Jag vet att jag isåfall måste ha en PSU med mycket effekt pga mina fem diskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...