Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bygger första Datorn, behöver lite tips


avalya

Rekommendera Poster

Hej! Jag bestämmde mig för att skaffa mig en gaming PC eftersom nuvarande datorn är lite väl efter när det gäller spelande (kör på en Macbook 13"...) så jag tänkte jag kunde fråga här efter lite hjälp.

 

Jag har pratat med lite kompisar som vet had de håller på med, och en som jobbade på en databutik (dock i Danmark men han kan ganska mycket om datorer), men ingen av dem var väldigt säkra på kompatibilitet. Som sagt så använder jag en mac och detta blir min första PC -- med andra ord så har jag ingen aning vad som funkar.

 

Jag har dragit ihop lite prylar på inet.se och såhär ser min nuvarande köplista ut:

screen14.png

 

Hade vatt väldigt schysst om någon hade kunnat titta på den och ge mig lite info om vad som är bra/dåligt och om saker och ting passar ihop i chassi och allt sådant.

 

Det viktigaste just nu är att den ska klara av WoW, eftersom jag använder min mac till andra vardagsgrejer (laptops är himla praktiska) såsom surfing, skype etc.

 

Tack för alla som tar sin tid!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens grafikkort är ofta längre än ATX moderkorten är breda (24cm).

I mina senaste byggen har jag därför valt chassin som klarar utökad ATX, dvs extra breda moderkort.

Ett ATX chassi där man tänkt på längden av snabba grafikkort är Fractal Design Define R2 och lite dyrare R3

 

Minnena: Finns de minnen du valt ut med på Asrocks variant av ASUS QVL lista, Gigabyte Memory Support List?

För det underlättar om datorn startar direkt med de minnen man valt. I varje fall med en minnessticka. Motsatsen, vid minnesstrul, yttrar sig i att den inte startar alls, svart skärm.

Nästa steg efter den startat är att direkt gå in i BIOS, kontrollera moderkortets minnesspänning och vid behov justera minnesspänningen till den spänning som minnestillverkaren rekommenderar. På Corsair brukar man inte kunna hitta detta på Corsairs webbsida utan på minnesstickan(kanske för att Corsair är en av många små tillverkare, Kingston har nästan 50% av minnesmarknaden). På många andra tillverkare kan man hitta rekommenderad minnesspänning för varje minnesmodell på deras webbsida.

 

http://www.nordichardware.se/component/content/article/26-guides/22131-datorbyggarskolan.html

 

Till sist, det är avgörande för resultatet att skydda alla datorkomponenter mot statisk elektricitet.

Jag bygger därför på den rostfria diskbänken i köket

iförd bomullskläder

barfota

och tar alltid i diskbänken innan jag rör någon komponent

På den tiden jag bytte minne liggande under skrivbordet bredvid datortornet blåste jag minne för 4000kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, helt ärligt så har jag lite svårt att förstå de flesta PC-relaterade grejer, men jag tror jag fick ut det mesta från ditt svar. Det står inte hur långt/brett grafikkortet är på sidan, så jag kör säkert och går på ett sånt chassi.

 

Sen när det gäller den andra delen... Gigabyte Memory Support List, var hittar jag den? Är det en sida eller något? Jag fattar det som att jag ska se att minnena är supportade så det blir lättare vid uppstarted för att slippa strul vid att ställa in det, eller?

 

Tack för ditt svar, och förlåt för jag är helt borta när det gäller detta. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minnessupporten dvs minnen som moderkortstillverkaren testat med godkänt resultat i den kombination man anger i listan

hos Gigabyte kallas denna lista Memory Support list.

Hos ASUS QVL

 

Vad den här listan med testade och fungerande minnen heter hos Asrock vet jag inte.

Du måste gå in på Asrocks webbsida, söka rätt på sidan/sidorna om ditt moderkort och

söka rätt på informationen om vilka minnen Asrock testat med godkänt resultat.

För 2 minnesslot och helst minnen som fungerar i alla 4 sloten samtidigt.

Tyder på att minnena passar bra till moderkortet.

Även om du bara köper 2 st minnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade inte just den Corsair varianten på QVL på Asrock's site, så jag letade runt lite på inet och valde ett par A-Data istället, som fanns med på listan.

 

Är det något mer man bör veta innan man köper? Undrar om det är något som bör bytas ut, eller om det finns bättre/billigare alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja det enda jag kom på var chassit till Fractal Design Define R2

och RAM-minnena och RAMminnena till A-data fixade du ju själv.

Utgår från att du har en mus för jag såg ingen på listan (eller missade jag det?)

 

Har du en påse skruv till datorbygge?

 

Några sluttips:

Det viktigaste är fläktar som blåser luft in i chassit, läs

//eforum.idg.se/index.php?app=core&module=search&section=search&do=search&fromsearch=1

 

Ett lätt sätt minska luftmotståndet i chassit är att inte sätta in en plåt runt kontakterna på moderkort,den som tätar mot chassit

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har redan en mus - Razer Naga, men angående skruvar, vad ska man ha för några?

 

Beställer förmodligen datorn imorgon, tack för all hjälp! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...