Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Död pixel vid leverans av ny premium dator


Halmstad33

Rekommendera Poster

Hej!

Skriver mitt första inlägg i hopp om hjälp i en märklig situation.

Jag köpte en ny laptop av välkänt märke i en fysisk butik i helgen. När jag två dagar senare startade upp datorn för första gången fanns det en död pixel mitt på skärmen.

 

Jag ringde till butiken och de menade vid första kontakt att garantin inte gäller för pixeldöd. Även centralt vid företagets kundtjänst menade man att det var tvunget att minst 5 pixlar var defeketa, annars gäller ej garantin.

Märkligt agerande när det är en dator som levereras defekt.

 

Min fråga är om det är någon annan som hamnat i liknande situation? Vilka regler gäller?

 

Tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter rimligt. Olika tillverkare har olika regler för accepterat antal döda pixlar. Vissa har en nolltolerans medan andra tillåter x antal döda pixlar för att skärmen skall anses godkänd. Det kanske går att hitta på tillverkarens webbplats vad som gäller för just din dator/skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är inte lätt, olika butiker/tillverkare har olika regler för detta om pixeldöd/pixelfel.

 

Tycker ändå att du ska försöka stå på dig, och åberopa fel vid nyköp.

Och i så fall försöka få köpet upphävt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta tillverkare brukar hänvisa till en standard ISO 13406-2 för sådant här.

Och det nöjer sig kunderna med.

Istället för att gå in och läsa standarden och konstatera att den innehåller en hel rad "nivåer"

från 0 pixelfel till så MÅNGA pixelfel att ingen som såg resultatet skulle köpa skärmen för hem eller kontorsbruk.

Vilket innebär att de tillverkare/butiker som enbart hänvisar till standarden utan att ange nivå är 100% säkra på att skärmen alltid uppfyller kraven i nån av nivåerna i den här standarden.

För standardkunden har ju inte läst den här standarden utan tycker att standard låter bra.

 

Sök på Google efter

pixelfel standard

så hittar du information.

 

Personligen tycker jag en död pixel är bättre än en som alltid lyser tex blått som på den här skärmen. Å andra sidan syns den blå bara mot svart bakgrund, inte nu på eforum.

 

Vilken dator har du köpt?

Fabrikat?

Modell?

Var köpte du den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Finns möjlighet, när ni köper i den öppna handeln, välj Elgiganten. Där finns alltid en chans till öppet köp även att varan är använd, du får prova i 30 dagar och kan lämna tillbaka, om du inte är nöjd.

 

Angående dataskärmar i övrigt, så har Samsung den bästa garantin mot pixelfel.

 

Rekommenderar annars Dustin för dataköp och CyberPhoto när det gäller kameraköp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Skriver mitt första inlägg i hopp om hjälp i en märklig situation.

Jag köpte en ny laptop av välkänt märke i en fysisk butik i helgen. När jag två dagar senare startade upp datorn för första gången fanns det en död pixel mitt på skärmen.

 

Jag ringde till butiken och de menade vid första kontakt att garantin inte gäller för pixeldöd. Även centralt vid företagets kundtjänst menade man att det var tvunget att minst 5 pixlar var defeketa, annars gäller ej garantin.

Märkligt agerande när det är en dator som levereras defekt.

 

Min fråga är om det är någon annan som hamnat i liknande situation? Vilka regler gäller?

 

Tacksam för hjälp!

 

 

de följer reglerna helt, man måste ha ett vist antal döda pixlar för att man ska kunna få en ny eller få den utbytt.

brukar va mellan 3-8 pixlar (beror på skärm och tillverkare)

så de är bara att gilla läget för de har helt rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Av hänsyn till företaget och att de nu efter påtryckningar och dolda hot om "bad publicity" verkar ge med sig och byter in datorn mot en ny så väljer jag i nuläget att inte gå ut med fabrikat eller affär.

 

Detta ställningstagande kan givetvis omprövas om de skulle strula igen........

 

Mvh och tack för hjälpen!

 

Halmstad33

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar!

 

Om ett pixelfel uppkommer efter en tids användning köper jag helt deras argument. Nu handlar det dock om ett leveransfel! Är det förenligt med ett premiummärke att leverera defekta bildskärmar? Ska man be säljaren att sätta på datorn i butiken för att se om allt fungerar som det ska före man tar hem datorn?

 

De hänvisar till att det inte finns någon regel för en situation som denna. Varför? Svaret är enkelt, det ska inte hända! Då får man istället använda sunt förnuft och försöka vårda sitt varumärke istället för att hänvisa till garantier och 5 pixlar hit eller dit.

 

Nu verkar det som företaget ger med sig och vi får ett lyckligt slut på denna incident.

 

Tack än en gång för visat intresse!

 

Mvh

Halmstad33

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det förenligt med ett premiummärke att leverera defekta bildskärmar?

De ÄR inte defekta enligt tillverkaren och säljaren kan ju inte göra annat än att följa detta. Det är heller inget leveransfel av precis samma anledning.

Skulle en säljare behöva skrota skärmar de köpt in som tillverkaren inte tar tillbaka, då skulle priserna på allt annat gå upp ganska rejält för att täcka detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå "sk Premiummärken".

Efter att det börjat uppmärksammas i media att garantin på Apple iPhone upphör att gälla om EN av TVÅ fuktindikatorer på UTSIDAN av iPhone 4 indikerar fukt på utsidan av iPhonen så har Apple visst ändrat policy.

 

För jag gissar att

nu inför julen ville Apple inte ha media fulla med att Apple inte lämnade garanti på iPhone efter man tagit i telefonen med svettiga händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Prova ett program som heter UDPixel. Det är ett program som spelar små flashfilmer med olika färger i rask takt som tydligen lyckas stimulera pixlarna.

För döda pixlar (dead pixels) finns det råd om att helt enkelt trycka mekaniskt på dem så att de vaknar till liv.

Här är länken till UDPixel:

udpix.free.fr/index.php?p=dl

 

Här är flera som provat och delar sina erfarenheter:

http://www.xcess.inf...screen_aen.aspx

Lycka tillsmile.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För döda pixlar (dead pixels) finns det råd om att helt enkelt trycka mekaniskt på dem så att de vaknar till liv.

Det stämmer inte, detta gäller sk. "stuck pixels", inte "dead pixels" som oftast är permanent döda. Men det är ju värt ett försök, har man tur tillhör skärmen den tidigare kategorin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...