Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Att ladda hem


Tokimekake

Rekommendera Poster

Tja!

 

Hur är det egentligen med att ladda hem och fildelning?

Är det lagligt att ladda hem till bara sig själv och olagligt att fildela?

Eller är det olagligt att ladda hem också?

Jag har aldrig förstått mig på detta...

 

Mvh Niklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

verkar väl som moralpolis nu,

men det är olagligt att ladda hem "upphovrättsskyddat material", samt distribuera det.

Allt sådant material ska köpas!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men det är olagligt att ladda hem "upphovrättsskyddat material"

Det är olagligt ja, om inte upphovsrättsinnehavaren valt att lägga upp materialet under någon form av öppen licens. Däremot är det inte straffbart om man inte känt till att det är upphovsrättsskyddat. Jag undrar hur en sådan rättegång går till och på vem bevisbördan ligger. Hur kan egentligen endera part bevisa/motbevisa detta?

 

verkar väl som moralpolis nu,

Nä, tyckte inte det var alltför farligt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar hur en sådan rättegång går till och på vem bevisbördan ligger. Hur kan man egentligen endera part bevisa/motbevisa detta?

 

Ja här ligger det säkert ett och annat juridiskt bekymmer begravt!

 

Men att begå handlingen, är ju en moralfråga för varje individ.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del svar hittar du nog i tidigare trådar om nedladdning och juridik:

//eforum.idg.se/topic/209209-hur-sakert-ar-det-att-ladda-ner/

//eforum.idg.se/topic/204453-copyright/

//eforum.idg.se/topic/197050-hur-pass-olagligt/

//eforum.idg.se/topic/189907-lagligt-eller-inte/

 

 

-----------

Flyttar tråden från "Internet – övrigt" till "Juridik".

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
elektronikfreak

Tja!

 

Hur är det egentligen med att ladda hem och fildelning?

Är det lagligt att ladda hem till bara sig själv och olagligt att fildela?

Eller är det olagligt att ladda hem också?

Jag har aldrig förstått mig på detta...

 

Mvh Niklas

Att fildela i större omfattning - klart olagligt! Men om man backar tiden till vinyl- o musikkassettiden när de allra flesta köpte en LP o bytte sedan kassettkopior med sina kompisar så gick snacket att upp till "nio kopior" var ok. 10 kopior så ansågs det bryta mot lagen.

 

Hur lagtolkare, åklagare o domstolar ser på problemet idag känner jag inte till.

 

Däremot är det väl uppenbart att det är tämligen svårt att få en person fälld för just enbart nedtankning i synnerhet där datorn delas mellan många användare. Dessutom krävs det att "brottslingen" har ett "syfte" att vilja bryta mot lagen för att få till en lagakraftvunnen dom.

 

Man kan jämföra det med att banda musik som sprids ex via Sveriges Riksradio. Eller banda ett TV program som sänds via SVT.

 

OBS! att mitt inlägg ENBART handlar om musik!

 

Man kan ju dra jämförelsen - har man köpt musiken på vinyl, har man då rätt att tanka ned den digitalt via nätet? Bevisligen har man redan köpt en "upphovsrätt" genom att man äger vinylen!?? :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Att fildela i större omfattning - klart olagligt! Men om man backar tiden till vinyl- o musikkassettiden när de allra flesta köpte en LP o bytte sedan kassettkopior med sina kompisar så gick snacket att upp till "nio kopior" var ok. 10 kopior så ansågs det bryta mot lagen.

 

Kassettbanden skulle väl döda musikindustrin, eller hur det var?

 

Än lever musikindustrin i bästa välmående. Deras största problem just nu är att folk laddar hem olagligt.

 

Varför inte gå till grunden med problemet istället för att jaga fildelare?

 

Orsaken som jag tror är att en CD-skiva kostar på tok för mycket. Sänk priset! Det skulle locka folk att gå ut och köpa den där CD-skivan istället för att sitta hemma och tanka olagligt.

 

Man kan ju dra jämförelsen - har man köpt musiken på vinyl, har man då rätt att tanka ned den digitalt via nätet? Bevisligen har man redan köpt en "upphovsrätt" genom att man äger vinylen!?? :thumbsup:

 

Håller inte!

 

Hur ska du kunna bevisa att du köpt vinylen när du sitter hemma och tankar?

 

Jag menar, då skulle alla kunna glida runt med att dom minsann har köpt CD:n eller vinylplattan och därmed har rätten att ladda hem musiken. Personligen har jag ett hundratal CD-skivor med blandad musik som jag köpt. Oj, då skulle jag kunna tanka hem fritt från nätet ganska länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att fildela i större omfattning - klart olagligt! Men om man backar tiden till vinyl- o musikkassettiden när de allra flesta köpte en LP o bytte sedan kassettkopior med sina kompisar så gick snacket att upp till "nio kopior" var ok. 10 kopior så ansågs det bryta mot lagen.

 

Heter det inte att du får göra kopior av orginalet till dina närmsta vänner, men dina vänner får inte göra kopior av kopian.

 

I såfall borde väl nedladdning vara lagligt om du bara laddar ner från din kompis, som då ska sitta med orginalet.

 

De tomma kasetternas pris innehöll väl en liten slant till musikindustrin liksom tomma cd-skivor för användning i brännare kopplade till den vanliga musikanläggningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heter det inte att du får göra kopior av orginalet till dina närmsta vänner,
Gäller musik och film men inte datorprogram.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäller musik och film men inte datorprogram.

 

Precis, datorprogram får man väl inte ens göra egna säkerhetskopior av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

elektronikfreak

Kassettbanden skulle väl döda musikindustrin, eller hur det var?

 

Än lever musikindustrin i bästa välmående. Deras största problem just nu är att folk laddar hem olagligt.

 

Varför inte gå till grunden med problemet istället för att jaga fildelare?

 

Orsaken som jag tror är att en CD-skiva kostar på tok för mycket. Sänk priset! Det skulle locka folk att gå ut och köpa den där CD-skivan istället för att sitta hemma och tanka olagligt.

 

Problemet är ju att hela skivindustrin suttet o sovit de sista 10 - 20 åren. Fildelning är ju det mest optimala sättet att sprida musiken på. Dvs att användarna själv står för distributionen.

 

 

Håller inte!

 

Hur ska du kunna bevisa att du köpt vinylen när du sitter hemma och tankar?

 

Jag menar, då skulle alla kunna glida runt med att dom minsann har köpt CD:n eller vinylplattan och därmed har rätten att ladda hem musiken. Personligen har jag ett hundratal CD-skivor med blandad musik som jag köpt. Oj, då skulle jag kunna tanka hem fritt från nätet ganska länge.

 

Nej, det inser jag också självfallet. Men hur är det nu lagen säger... ja, att man måste ha ett "uppsåt" för att brottet ska bli fullbordat! :)

 

 

Heter det inte att du får göra kopior av orginalet till dina närmsta vänner, men dina vänner får inte göra kopior av kopian.

 

I såfall borde väl nedladdning vara lagligt om du bara laddar ner från din kompis, som då ska sitta med orginalet.

 

De tomma kasetternas pris innehöll väl en liten slant till musikindustrin liksom tomma cd-skivor för användning i brännare kopplade till den vanliga musikanläggningen.

 

Något i den stilen är jag också inne på. Har jag själv köpt en musikCD så borde jag ha rätt att bränna några kopior av den för att ha i bilen, båten, sommarstugan o även dela med mig till fru, barn o bästa polarna. ;)

 

Dessutom ingår det väl någon form av ersättning till upphovsmännen för varje blank CD o DVD skiva jag köper. Vill minnas att tom "branschen" har velat ha denna "ersättning" även på hårddiskar o USB minnen. :angry:

 

 

Gäller musik och film men inte datorprogram.

 

Mitt inlägg ovan gällde enbart MUSIK i första hand... kanske även film (lite grann). :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...