Just nu i M3-nätverket
Jump to content

DIR-655 ej kontakt med modemet


Korpglugg

Recommended Posts

Nu är jag här IGEN.

 

Min DIR-655 var iväg på sanering efter en brand (noteras bör i sammanhanget, att routern fungerade felfritt efter branden, och saneringen gjordes för säkerhets skull). Vad de har gjort med routern är bara att ha blåst och rengjort från eventuell aska och sot, sedan endast startat routern för att se att den startade och inte var död (vet ej om de gjorde detta sista, då sanerarna glömde ta med strömkabeln).

 

När jag nu får hem den, så får den ej kontakt med modemet.

 

Jag får kontakt med datorerna till routern, men ett meddelande att modemet ligger nere (vilket det inte gör naturligtvis, det har jag testat, och surfar just nu rakt ut på detta modem, eller tjänstefördelare som det kallas här).

 

Tjänstefördelaren/modemet, kopplas direkt med nätverkskabel till routern, och det är där de inte verkar nå varandra.

 

Routern har fungerat felfritt tidigare, haft det i snart två år, aldrig problem.

 

Vad jag har gjort nu:

- Resetat/fabriksåterställt efter att ha gjort strömlöst 20 sekunder.

- Testat att sätta i ström först, WAN sedan, LAN-kablarna sist.

- Uppdateringsknappen på sidan som jag inte minns vad det var riktigt, eftersom jag inte finner någon manual att ladda ned från Dlinks hemsida, så har jag svårt att veta något alls om detta.

 

Har ni några tips?

 

På Dlinks hemsida står det om ngn inställning "bryggat läge", men eftersom det har fungerat felfritt innan och ingen har ändrat några som helst inställningar, så verkar det ju vara helt fel att gå på det rådet.

 

Lamporna blinkar som vanligt framtill på routern.

Link to comment
Share on other sites

Tilägg:

Har nu även testat att göra router och modem strömlösa båda samtidigt, vänta en minut, sätta ström på modemet och sedan på routern. Samma resultat. Routern får inte internetåtkomst via kabel till modemet, medan samma kabel ger internet till datorn.

 

Fruktansvärt frustrerande när man står med hela huset i lådor och kablar överallt och behöver få lite ordning och koppla in. Inte vad jag behöver just nu, tjafs med routern. (Har alltså haft en brand och därför är allt uppochned nu, men håller på att packas upp och tillbaka.)

Link to comment
Share on other sites

Här är manualen.

Tar lite tid att ladda sidan.

 

Jag har nog inga övriga tips, har själv Dir-655 och ett ADSL-modem, men kan inte komma på vad som strular hos dig, mer än att du kan logga in på routern via din webbläsare (192.168.1.0 eller 192.168.1.1) och kontrollera inställningarna.

 

Tex. om du har aktiverat att endast datorer med vissa Mac-adresser får ansluta eller några andra inställningar. Du kan ju också titta i loggen på routern.

 

Du skall ju logga på routern med kabel via LAN-porten och går inte ens det, så har du problem med hårdvaran någonstans.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Förresten, använder ditt kabelmodem adressen 192.168.1.0 så måste du ändra Routerns IP till 192.168.1.1 i varje fall skall dessa båda inte ha samma IP-nr. Du kan ju börja med att kontrollera detta. Efter återställningen så blir det ju fabriksinställningar till 192.168.1.0 (tror jag det är).

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju inte ändrat något på routern, och jag skulle inte kunna räkna ut vad som skulle kunna se fel ut heller när jag loggar in på routern.

 

Jag kan alltså logga in på routern för konfigurationer. Och hela uppkopplingen beter sig exakt som när vår internetuppkoppling ligger nere så att säga. Samma felmeddelande också. Datorerna kopplar felfritt upp sig mot själva routern, det är routern som inte fattar att det kommer internet ur kabeln från modemet/tjänstefördelaren och som jag kopplat in på WAN/Internet.

 

Jag har ej ADSL, utan fiber rakt in i huset, med en tjänstefördelare på insidan, där det finns flera portar för dator, en för TV och en för telefon. Vi använder en för dator, och den går till routern (just nu till min dator då eftersom det inte fungerar via routern). Alla portarna på tjänstefördelaren ansluter man till med vanlig nätverkskabel.

 

Eftersom ingen någonsin vet vad en tjänstefördelare är (förutom teknikerna som jobbar med dessa i vår kommun), så kallar jag den för modem :)

Link to comment
Share on other sites

Förresten, använder ditt kabelmodem adressen 192.168.1.0 så måste du ändra Routerns IP till 192.168.1.1 i varje fall skall dessa båda inte ha samma IP-nr. Du kan ju börja med att kontrollera detta. Efter återställningen så blir det ju fabriksinställningar till 192.168.1.0 (tror jag det är).

192.168.0.1 är det jag enligt snabbinstallationsguiden ska skriva i browsern, och det fungerar här nu också även efter reset.

 

Vet inte vad IP är på tjänstefördelaren. "Dynamisk IP" vet jag bara att det är, och det som syns utåt är något som alltid börjar på 8. Jag är dock mycket dålig på att greppa det där med alla typer av IP här och där i nätverk och utåt...

Link to comment
Share on other sites

Ok. Jag kastade om siffrorna 1.0 visst skall det vara 192.168.0.1

Men hur är det med din "tjänstefördelare", har den ett eget IP-nr så måste du ändra IP-nr i routern, annars kommer dessa båda inte att samexistera om det är samma nr.

Det är ju lätt att testa med ett nytt IP-nr på routern.

Kom ihåg om du ändrar Routerns IP så måste du logga på Routern med detta nya IP-nr.

 

post-73434-0-67113800-1290537289_thumb.png

 

[EDIT] Lagt till info.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte vad som kan ha orsakat detta fel i flera timmar, men plötsligt fick jag kontakt, och nu fungerar det som vanligt.

 

Jag är förstås mycket nyfiken på vad det var som hände. Att det strular en liten stund kan jag förstå, men det här var lite för länge.

 

Jag vet inte hur det är med tjänstefördelarens (CPSs) IP-nummer, men det har ju fungerat felfritt utan åtgärder förut, och då har jag kopplat in och ur routern, bytt router o.s.v.

 

Hur som helst, så verkar ju felet ha varit något helt annat.

 

Tack för att du försökte hjälpa mig, jag är jättetacksam. :)

Link to comment
Share on other sites

Det var ju bra att det fungerar.

Glöm nu inte bort att ändra eller skriva in ett nytt starkt lösenord till Routerns inloggnings meny.

Det gamla du ev. hade försvinner i och med man trycker på reset-knappen.

 

Mvh :)

Link to comment
Share on other sites

Ja tack för påminnelsen. Jag fattar inte vad som kan ha varit felet. Det höll på alldeles för länge för att vara något sådant där som inträffar ibland och som brukar lösa sig självt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...