Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tom skärm Windows XP


Maddy

Rekommendera Poster

Hej,

 

Min dator Dell X1 stänger av sig utan förvarning fastän elen är i. Det blir en helt tom skärm utan färg men man ser att datorn är igång. Har Windows XP.

 

När jag stänger av datorn och startar om verkar allt vara ok. Den verkar fungera ett tag men är seg sen händer detta igen efter kanske flera dagar en vecka. Mina dokument sparas ibland i Word 2007 då det händer men måste då återställas/repareras.

 

Är det fel på hårddisken? Datorn är tyst och rasslar aldrig.

 

Hoppas på hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat med en annan skärm och skärmkabel?

 

Kan det tänkas att datorn blir överhettad?

 

Hur ser du att datorn är igång när skärmen blir svart?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en Dell bärbar, har ingen annan skärm att prova.

 

Datorn blir runt 56 grader enligt ett program som jag använder ibland, är det för varmt? Har en fläkt att sätta under datorn, skall prova.

 

Lampan som visar att hårddisken arbetar blinkar och lampan som visar att internettuppkopplingen fungerar är på, därför tror jag att datorn är på. Glömde, Dellen har ingen fläkt som låter, men den känns varm, inte glödhet.

 

När jag stänger av datorn så märker jag att den stängs av, dvs den blir död istället för endast med mörk skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova om det blir bättre med fläkten. 56 grader ska ju gå bra även om det är lite varmt, men det kan ju tänkas att det blir varmare just när skärmen blir mörk.

 

Kolla gärna om det är någon kompis som kan låna ut en gammal skärm som du kan koppla in, så att man kan se om det bara är skärmen som stänger av sig eller om det är mer som slutar att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...