Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formatera extern hårdisk


Martin

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är lite i en krissituation. Jag har arbetat med bilder i Light-room och haft mina bilder på en extern hårdisk. Plötsligt så fungerar sökvägen i lightroom längre på grund av att min externa hårdisk har bytt sökväg (alltså från att heta G: till att heta I:) jag läste på en sida på nätet om hur man ändrar sökvägen och det gjorde jag. Men nu funkar det inte i alla fall. För att windows säger att jag måste formatera hårdisken först. Och det vill jag ju absolut inte.

Hur ska jag göra? Det sista jag vill är att alla mina bilder går förlorade.

Jag behöver hjälp!

MVH Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Du kan säkert hämta och använda din bilder utan Light-Room. Du borde ju kunna se din externa disk i utforskaren. Jag använder flera externa diskar, men har aldrig blandat in några program i denna hantering. Du kan ju eventuellt prova att backa med systemåterställning, till ett datum när allt fungerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan säkert hämta och använda din bilder utan Light-Room. Du borde ju kunna se din externa disk i utforskaren. Jag använder flera externa diskar, men har aldrig blandat in några program i denna hantering. Du kan ju eventuellt prova att backa med systemåterställning, till ett datum när allt fungerade.

 

Hur gör man den här systemåterställningen? Jag kan inte hantera disken alls. Datorn säger att jag måste formatera disken för att kunna använda den :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du alltid använt säker borttagning? Diskens filsystem är troligen korrupt. Dataåtervinnings- och kriminaltekniska program kan rädda datat. Helst bör du först göra en avbild av disken (fodrar mycket ledigt utrymme). För att göra en avbild är ddrescue ett bra program. Ingår i SystemRescueCD. GetDataBack är ett dataåterställningsprogram för Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...