Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vill ev. ominstallera Windows XP


axelshusse

Rekommendera Poster

Hej, jag har 2 hårddiskar, en 160 GB, en 250 GB, den på 160 är operativsystemet och

alla program, den på 250 har jag haft som backup.

Nu har jag fått virus på Disk MBR (0x81) backdoor Sinowal, CB.

Har försökt div. prgr. vill nu installera om allting

Skall jag installera på den stora långsamma 250 GB, eller på den snabbare 160 GB?

Skall jag skapa en partition på huvudhårddisken? För att där lägga Windows XP, och på

resten lägga alla prgr?

Kan man då installera om XP utan att prgr och dokument tas bort?

Nu har jag inga som helst partitioner på nån av hårddiskarna.

Nuvarande problem är att, helt plötsligt gör datorn saker av sig själv!! När jag tittar på TV i ett annat

rum, kan helt plötsligt tex. kalkylatorn starta!! Den gör inget, men står bara där.

Eller också har Windows Mediaplayer startat upp, dock ej med någon musik!

Är det fel på datorn, eller bara Windows?? Beror det på viruset!! SOm Fsecure hittat men ej kan ta bort helt,

varje gång jag startar datorn, säger Fsecure: Virus borttaget, du kan använda datorn :(

HJÄLP snälla.

MVH Börje

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett hur du gör så brukar man behöva installera om program när man installerar om Windows därför att programmen lägger in nödvändig information i Windows-registret och det försvinner när man installerar om Windows.

 

Windows går snabbare om det ligger på en snabb hårddisk.

 

En infekterad dator kan bete sig lite hur som helst, det är ju mycket möjligt att det finns något skadligt program i den som öppnar upp datorn så att någon ute på internet kommer åt den och kan göra vad som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia :)

Då kommer nästa fråga :)

Hur stor partition bör jag göra för att där lägga Windows XP?

Hur talar jag om för Windows att den ska ligga där? (förlåt min okunnighet)

Hur sjutton kommer nån åt min dator, jag har brandvägg och Telias antivirus?

Varför kan inte Telia ta bort det här viruset? Telia säger varje gång datorn startas:

Viruset är borttaget, du kan arbeta säkert :(

 

MVH Börje

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller partitionsstorlek kan du ju kolla på hur mycket av hårddisken som inte är ledigt och inte används till dina egna filer. Det ger ju en rätt bra uppskattning av hur mycket Windows och dina program använder.

 

Under installationen kommer det upp en lista med befintliga partitioner och där har du möjlighet att ta bort partitioner, skapa nya och ange vilken som Windows ska installeras på. För säkerhets skull kan du ju koppla bort den hårddisk som Windows inte ska ligga på.

Detta då under förutsättning att det är en standard Windows-skiva som används vid installationen.

 

Är det Telia Säker Surf med brandvägg du har? Om den är rätt konfigurerad ska den stoppa andra från att komma in i datorn.

Om det är Windows-brandväggen du använder är det lätt för ett skadligt program att konfigurera om den så att den öppnas upp.

 

MBR startar innan Windows och har därmed kontroll på allt som sker i Windows, vilket innebär att det skadliga där kan hindra alla Windows-program från att göra en ändring av MBR.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...