Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Laptop att streama på


Fröken Förvirrad

Rekommendera Poster

Fröken Förvirrad

Hej!

 

Min nuvarande dator börjar bli väldigt gammal och klarar inte att streama tv från internet (förutom att utforskaren kraschar med jämna mellanrum, bildskärmsdrivrutinerna slutar fungera hela tiden och den har fått en trojan). Jag börjar helt enkelt känna att det är dags för en ny.

 

Tyvärr är jag värdelös på allt som har med datorer att göra och har absolut ingen aning om vad man ska ha, så lite tips vore väldigt uppskattat. Jag vill kunna använda Voddler utan att det laggar och jag vill kunna streama från tvshack och dylikt, gärna divX, men i övrigt använder jag datorn mest till Facebook och i skolan.

 

Vad behöver man för något? Vad ska man ha för RAM/processor/grafikkort? Finns det något märke man ska se upp lite extra med? Jag har inte jättemycket pengar att lägga (<6000kr) men jag vill ändå försöka hitta en dator som håller i några år och som inte är för klumpig.

 

Tusen tack på förhand

Linnea

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fröken Förvirrad

Hej!

 

Jo, jag har kollat lite där. Som jag kan se så är det 4 GB RAM som gäller, processorkraft mäts på något sätt som jag inte förstår men någon butiksförsäljare pratade om i3an som en av datorerna hade. Fungerar 3 GB RAM eller behöver man 4? I tråden snackades det ju om ända upp till 8 GB om jag fattade rätt och så mycket lär jag kanske inte behöva?

 

Som jag förstår påverkar RAM och processor båda hastigheten på datorn, är det så? Och är någon av dom viktigare än den andra? Väldigt basic frågor det här men jag har verkligen ingen koll på datorer och har inte hittat någonstans att läsa in mig på som är lätt att förstå.

 

Linnea

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde klara dig med 2 GB RAM för närvarande eftersom du inte håller på med Photoshop, men du bör se till att det går att stoppa i mer RAM-minne senare.

 

Skicka ett PM (kuvert-ikonen) till taget och fråga om han/hon har prövat på att streama med datorn och/eller fråga i tråden. Men jag tror inte att datorer i den prisklassen generellt har problem med att streama.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fröken Förvirrad

Tack för tipsen. Jag har en dator hemma nu på test, 4 gig RAM och i3-processor, som jag gillar än så länge om jag bara vänjer mig vid att man måste slå lite hårdare på musplattan.

 

mvh Linnea

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra! :)

Men om du inte gillar musplattan så kanske en motsvarande dator från en annan tillverkare passar dig bättre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fröken Förvirrad

Jo, jag ska fundera men jag har inte råd med en annan motsvarande dator eftersom den här var på kampanjpris. Jag får väl se om det är en vanegrej, jag har 30 dagars öppet köp trots att jag har använt den så om jag inte vänjer mig vid hur jag ska trycka kan jag ju alltid börja leta igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...