Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Föräldrar tröttnat på slö dator, vill ha ny

Three-Gringos

Rekommendera Poster

Three-Gringos

Föräldrarna har tröttnat på sin nuvarande slöa stationära dator, dom tycker att dom hinner med att ta en fika innan det händer något på datorn. Dom hade varit på besök hos några bekanta och fick se/känna på deras Internet/dator och tyckt att det är så dom vill ha det, snarare än det som dom har nu. Vad deras bekanta har för uppsättning lär vi inte få reda på p.g.a. föräldrarnas skrala kunskaper om datorer och Internet. Men efter att jag luskat lite mera har jag kommit fram till att det som efterfrågas är lite bättre respons från datorn, det skall gå lite fortare mellan knapptryckning och att den begärda tjänsten utföres.

Datorn som dom har nu är en Dell Dimension 2400 med 768 MB i RAM minne. Varför det ser ut så var för att det var 256 MB i den från början och i ett försök att få datorn lite snabbare inköptes det ett 500 MB RAM minne. Man blev i alla fall av med Random frysningar men grundproblemet kvarstår. Jag har slut på idéer hur jag skall få den datorn att bli rappare. Jag har stängt av alla onödiga program och som startar upp med datorn, inga betungande Antivirusprogramm (NOD32), dra ned på grafiken ja men det händer inte så mycket när man gör det heller, dra ned så att det ser ut som Windows 95 då går det väl lite snabbare men det är inte revolutionerande. Internet levererar ~7,5 Mbit/s ned och ~0.5 Mbit/s upp, så det verkar hyfsat.

Datorn börjar helt enkelt få några år på nacken och skall det köpas en ny dator är det bra läge att köpa en nu, av anledningar jag inte tänker gå in på, snarare än att vänta och köpa en när det väl kraschar. Min tanke är att göra det lite mera framtidssäker och flexibel och köpa en dator där man får med alla installationsskivor så att man i alla fall kan byta ut dom prylar som går sönder eller är för dåliga och sedan installera allt på nytt. Jag är fullt medveten om att köpa en dator som är framtidssäker är svårt, om inte näst intill omöjligt men vi snackar här i relation till ett liknande Dell paket som köptes för 4-5 år sedan.

Det som är den främsta orsaken till att köpa en dator med antingen helt lösa delar eller köpa ett sådant paket som jag gjorde, ett från Komplett är att man har lite större valfrihet och större kontroll på vad det är man får, som jag ser det.

Det datorn skall användas till är klassiska kontorsuppgifter, ordbehandling o.s.v. titta på fotografier, surfa. Den lär inte användas för att titta på film med, spela spel som kräver mycket datorkraft (möjligtvis något sketet webläsar spel), hdd:n behöver inte vara stor, dom har inte varit i närheten av att fylla sin nuvarande på 80 Gigabyte.

Det paket som jag har tittat på kommer från Komplett och anledningen till det är att jag själv har bara bra erfarenheter från dom. Alternativ två är att plocka ihop något från lösa delar och sedan be företaget att montera och testa det, men vart eller vem som skall fixa det vet jag inte i dagsläget, inet.se vet jag finns men jag har ingen erfarenhet av dom. När jag diskuterat priser med dom så tycker dom att en summa på 6500 kr är acceptabel, men om det nu promt rekommenderas ett paket för ett par hundralappar extra skall nog det gå också.

Så för att börja med något så utgår jag från Kompletts Home a10 paket och dom valen man kan göra där, men om det är någon som har några andra förslag så kom gärna med dom

Kompletts Home a10 paket:

http://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10161

Chassi:

Som jag ser det känns något av dessa tre baserat på utseende, dom andra var det för mycket gamer över varav det sista alternativet tyckte jag helt enkelt såg snyggast ut. Det enda kravet egentligen är att ta det som är tystast.

Antec Two Hundred Midi Tower Svart

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=580302&CKS=PCW

Cooler Master Gladiator 600 Midi Tower

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=483003&CKS=PCW

Cooler Master CM 690 Midi Tower Svart

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=347261&CKS=PCW

Nätaggregat:

Inte en aning om vad som räcker, men Corsair verkar göra bra grejer

Moderkort:

Inte en aning

Processorer:

Så rivig som möjligt inom budgeten

RAM Minne

Minst 2 GB i alla fall om det är ett 32 bits operativsystem

Multikortläsare USB

Bra att ha ja, men inget som ni behöver ta ställning till här

Optisk läsare/brännare:

Den förvalda verkar vara helt okej

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=488176&CKS=PCW

Hårddisk:

Två alternativ baserat på hur mycket dom rymmer, 500 GB räcker gott och väl. Kravet är hållbar och snabb, men det lär inte läggas 800 kr extra på en VelociRapto

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=430708&CKS=PCW

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331024&CKS=PCW

Grafikkort:

Vet ej om det behövs

Tangentbord/Mus/Bildskärm/Högtalare:

Inget som ni behöver ta ställning till här

Trådlöst nätverk:

Finns redan kabel dragen från modem till dator.

Operativsystem:

Microsoft Windows 7 Home Premium i alla fall, sedan om det skall vara 32 eller 64 bitar vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

satte ihop en ny dator för en vecka sedan.

kabinettet är ett Antec med några år på nacken, mycket tyst!

I det fanns nu PSU och CD/DVD, så inget jag behövde köpa.

I övrigt ser hårdvara ut som följer.

Processor: AMD Athlon II X4 640,

Minnen: Corsair 4.0GB Dubbel-Kanal DDR3,

Moderkort: Gigabyte Technology Co., Ltd. GA-880GA-UD3H (Socket M2)(2 USB 3.0portar, 4 USB 2.0 samt en universalutgång för PS2, mus - t-bord), ATI Radeon HD 4250 inbyggt.

Hårddisk: 488GB Western Digital WDC WD5000AADS-14S9B1 ATA Device, (sata3)

Ca. pris 4000kr.

Med skärm 1490kr på Webbhallen, (BenQG2222HDL @ 1920x1080), samt Win7 Home Prem OEM x64 995kr, Webbhallen.

Tillkom för mig.

Men en mycket väl fungerande, snabb och lättanvänd konfiguration, definitivt ngt för framtiden, utan överdrifter av hårdvara. Finns fortfarande 2 minnesplatser att utnyttja, vid behov.

Dina föräldrars internet uppkoppling, upplänken 0,75Mbit, är väl i snålaste laget för webcam, men OK för röstsamtal via SKYPE o MSN eller Google Talk.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar

Dina föräldrar verkar använda datorn ungefär som jag gör. Min dator är drygt två år gammal med Vista och den kostade 4000 kronor då. Det är en dual core processor och 2 GB RAM. Jag kan tycka att det vore bra med mer RAM-minne ibland. Man behöver med andra ord inte mycket till dator för att ordbehandla, surfa och titta på bilder.

Om jag skulle utgå från Home a10 och välja en dator till mig själv som jag tror skulle fungera för mig i 4 år, så skulle jag välja:

Billigaste chassit, det behövs inga extra fläktar när man inte har något häftigt grafikkort.

Utan separat grafikkort behövs inget kraftfullt nätaggregat, men bra kvalitet gör att man slipper problem så Corsair 450W.

Standard-moderkortet M4A88TD-V kommer med USB 3.0 och e-SATA, vilket gör den mer framtidssäker än de billigare.

Räcker med billigaste processorn.

4 GB RAM, Kingston ValueRAM, gör att datorn räcker till även när Windows 7 Service Pack kommer och när antivirusprogrammen kommer att kräva mer av datorn.

Förvalda hårddisken verkar helt okej.

Inget separat grafikkort och inget annan extra hårdvara.

Windows 7 Home Premium 64 bitars

Summa 5414

Men kontrollera om de har skrivare, skanner, kamera som inte fungerar med 64-bitars Windows. En del äldre sådant fungerar över huvud taget inte med Windows 7.

Länk till kommentar

Three-Gringos

Men kontrollera om de har skrivare, skanner, kamera som inte fungerar med 64-bitars Windows. En del äldre sådant fungerar över huvud taget inte med Windows 7.

Jo, det är så att det finns en laserskrivare från senare hälften av 90-talet och ett program som måste fungera även med den nya datorn, jag skall se till att kolla upp om det fungerar. Finns även en scanner, fotoskrivare och en digitalkamera, men ingen webcam. Det är väl egentligen bara programmet som absolut måste fungera även med den nya datorn, resten är en fråga om hur mycket man använder det kontra fördelen med 64-bitars och hur mycket det kostar att byta ut prylarna om det nu måste bytas.

Vad menade du med kamera?

Länk till kommentar

Digitalkamera var det jag tänkte på, som man ansluter och använder något specialprogram för att föra över bilder.

Det du kan göra är att i den nuvarande datorn ansluta alla dessa prylar, och ha dem påslagna, samt köra programmet Windows 7 Upgrade Advisor. Det programmet kontrollerar om Microsoft känner till några kompatibilitetsproblem med prylarna.

Länk till kommentar

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...