Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows XP ominstallation krashar jämt


kosta

Rekommendera Poster

Hej!

 

För några år sen (2005) köpte jag en dator via mitt arbete. Nyligen kraschade den av någon anledning och gick inte att starta om. Vid varje omstart körde den chkdsk och hittade en massa filsystemskador som den inte klarade av att laga.

 

Jag beslutade för att starta om datorn och köra min Recovery Disk. Den kunde inte laga Windows XP Home ed SP2 så jag formaterade då den partition som innehöll operativsystemet. Jag har alla filer och dokument på en annan partition efter att jag var med om något liknande vid ett elavbrott för några år sen då jag fick slava disken för att läsa av filerna innan jag formaterade allt.

 

När jag nu kör om med Recovery Disken ”fastnar” den efter sisådär 57% inläsning av filerna. Man får förslag att försöka läsa in filen igen men eller hoppa över den. Det föreslås också att det kan vara fel på Recovery disken. Efter att den första filen blivit svår att läsa in upprepar problemet och om jag hoppar övertillräckligt många så kraschar installationen.

 

Provat med en annan Recovery Disk (av en person som köpt en likadan dator via arbetet) men får problemet på samma ställe. Formaterat hårddisken igen varpå problemet skjutits upp ca 2% för att nu stanna vid en ny fil vid 59%.

 

Är hårdisken permanent skadad?

Om så, är det sannolikt att även den andra partitionen är permanent skadad?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

det låter som om din hårddisk håller på att krascha.

Försök att rädda det innehåll som du tycker är viktigt.

Troligen kommer läget att försämras snabbt.

Den andra partitionen antar jag är belägen på samma disk, så då kommer även den att gå förlorad.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att komma åt den andra partitionen kan du antingen starta upp datorn från en CD eller USB-minne med lämpligt program eller flytta över hårddisken till en annan dator.

http://www.alltomwindows.se/forum/index.php/topic/21771-raedda-data-med-puppy-linux/

 

För att vara säker på att det är hårddisken kan du testa den med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i BIOS, där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

det låter som om din hårddisk håller på att krascha.

Försök att rädda det innehåll som du tycker är viktigt.

Troligen kommer läget att försämras snabbt.

Den andra partitionen antar jag är belägen på samma disk, så då kommer även den att gå förlorad.

Mvh

Mats H

 

Tack för ett snabbt svar - vad tror du är vägen att gå, "slave":a disken eller finns det något annat sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att vara säker på att det är hårddisken kan du testa den med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i BIOS, där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Ännu en (dum) fråga - hur använder jag sen programmet, bränner det på disk och kör det när jag bootar?

 

/Kosta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu en (dum) fråga - hur använder jag sen programmet, bränner det på disk och kör det när jag bootar?

 

/Kosta

Det finns inga dumma frågor!

 

Du ger dessutom en alldeles korrekt beskrivning :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortsätter då på frågorna - är det helt omöjligt att bränna .iso-CDs? Jag har nu försökt med både Puppy Linnux och ubuntu, liksom Western Digitals dignostik CD och alla blir det något fel på.

 

Är de jättekänsliga vid bränning? (Använt InfraRecorder för bildbränning)

 

/K

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att vara säker på att det är hårddisken kan du testa den med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i BIOS, där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

 

Lyckades inte få HD-programmet att funka, men fick igång ubuntu och började köra ett minnestest (memtest86+), som ska bestå av 7 separata test...

 

Efter att ha kört 3 tester är den uppe i >3 miljoner errors på en 512 MBs RAM. So - RAMen är terminalt förstörd - men betyder det att HD sannolikt också förstörts rejält? Kan jag likosm ge upp med gott samvete?

 

/K

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte nödvändigt att hårddisken är trasig för att RAM-minnet är trasigt, däremot så kan ju ett trasigt RAM-minne orsaka att det inte går bra att köra hårddisktestet eftersom testprogrammet med nödvändighet använder sig av RAM-minnet.

 

Du kan ju se om det går bra att flytta över hårddisken till en annan dator och där köra ett hårddisktest.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...