Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flytta SATA-disk från kraschad dator


ANGUEL

Rekommendera Poster

Jag har en dator (HP Pavilion (1986) Windows Vista) som inte vill starta. Skulle vilja räddda innehållet på två SATA-disk (C:\ och D:\) genom att flytta dem till en ny dator (INET, Windows 7 (2010)). INET-datorn har lediga HD-slot'ar (tror de är SATA).

 

Är det "bara" att flytta över dem till INET-datorn och komma åt diskarna via filhanteraren?

 

Det lär finnas HD-kabinett där man kan göra en intern HD till motsvarande extern HD. Är det en bättre väg för att rädda filerna? Vart får man tag på dylika? Är de dyra?

 

/Gustav

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det "bara" att flytta över dem till INET-datorn och komma åt diskarna via filhanteraren?
Normalt går det utmärkt. Se bara till att datorn startas från sin ordinarie hårddisk och inte från någon av de flyttade. Troligen blir det rätt automatiskt men om datorn inte vill starta som den ska kan det vara anledningen.

 

SATA-anslutningar har varit standard för hårddiskar åtminstone de senaste fem åren, så det är säkert sådana i den nya datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för detta.

 

Det gick bra att rädda innehållet på diskarna. Har nu testat datorn med att lyssna på signalkoderna: Då allt var urkopplat inklusive RAM blev det ett kort ett långt pip. Och med RAM-minnet i så låter den två korta ett långt pip. Så långt jag kunnat tolka borde minnena vara OK, men att det borde vara något med grafiken som slutat fungera. Har testat både med och utan externa grafikortet, och med och utan alla andra enheter också.

 

Den slutsats jag vågar dra är att moderkortet och/eller processorn inte fungerar.

 

Jag funderar på att skaffa nytt moderkort och ev. ny processor (uppgrderingspaket). Med ledning av datorns spec nedan, vad är rekomendabelt? Vill helst välja billigast möjliga, fast ger minst den prestanda som datorn har. (Kör med Windows Vista)

 

Datorns spec är enligt följande:

 

HP Pavilion d4595.se

 

Processor (CPU)

AMD Athlon 64 X2 5000+, dubbla processorkärnor, sockel AM2

 

Chipset

nVidia GeForce 6150 LE

 

Internminne

2048 MB DDR2 SDRAM (667 MHz)

 

Hårddisk

2 st à 250 GB (varav en med ca 6 GB återställningspartition), SATA 7200 rpm

 

Extra löstagbar hårddisk

Ingår ej, plats finns för en löstagbar hårddisk. Vi rekomenderar HP's externa hårddisk på 300 GB.

 

Optisk enhet 1

DVD±RW/±R/R9 (2,4x/16x / 4x / 12x / 24x / 10x / 32x max) med Lightscribe-teknik, Dual Layer

 

Grafik

nVIDIA GeForce 7900 GTX, PCI-Express, 512 MB GDDR2

 

Ljud

Creative Labs SoundBlaster X-Fi (motsv Xtreme Music)

 

 

Cacheminne

2 x 512 kB

 

Diskettenhet

Nej

 

Kortläsare

11-i-1, kortläsare för SD, xD, MMC, Memory Stick, MS Pro, Compact Flash, CF II, IBM Micro Drive, Smart Media. MS Duo och MS Duo Pro stöds också och förutsätter användning av den adapter som normalt följer med korten.

 

Nätverksstöd

Trådlöst nätverk IEEE802.11 b/g, 10/100 Mbit/s Ethernet integrerat

 

Kortplatser

2 lediga PCI, 3 upptagna PCI, 1 upptagen PCI-Express x16

 

Lagringsplatser

2 lediga 5,25" (extern), 1 ledig 3,5" (extern), 1 ledig 3,5" (intern)

 

Gränssnitt

2 st IEEE 1394 ("Firewire"), 6st USB 2.0, nätverk (RJ-45), 2 st PS/2, högtalare, mikrofon samt ljudkontakter på ljudkortet, 2 st DVI (1 VGA-adapter medföljer), s-video

 

TV-Anslutning

S-video, kabel ingår ej

 

 

Format

Stor tornmodell (43,0 x 20,0 x 48,0) Moderkort: ATX (tror jag)

 

Nätaggregatet, nettoeffekt: 380 W

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att det gick bra med hårddisken! :)

 

Om processorn vore trasig skulle inte BIOS kunna starta och ändå mindre pipa. För att felsöka skulle du kunna följa guiden på sidan http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01751618&tmp_task=solveCategory&lc=sv&dlc=sv&cc=se&site=null&lang=sv&key=null&product=3284953 och om BIOS-koder på sidan http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01768490&lc=sv&dlc=sv&cc=se&product=3284953

 

Windows-licensen som kom med HP-datorn är knuten till den datorn och om du byter ut moderkortet och samtidigt byter till en bättre processor anser Microsoft att det inte längre är samma dator och licensen är därmed inte längre giltig.

 

Hur gammal är datorn? Man har ju reklamationsrätt i tre år när det gäller ursprungliga fel och de flesta datordelar anses ha tillverkningsfel om de går sönder inom tre år.

 

Inet har ett uppgraderingspaket för 1490 kronor med processorn Athlon II X2 250, men jag har inte kollat upp hur det förhåller sig till den dator du har idag.

 

Kortplatser

2 lediga PCI, 3 upptagna PCI, 1 upptagen PCI-Express x16

Vad är det för något i de tre upptagna PCI-kortplatserna?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tck för länkarna.

Det var just dem jag använde för att dra slutsatsen att moderkortets grafik lagt av (och även kommunikationen med externa grafikkortet).

 

Datorn är från 2005. Upptagna platser upptas av:

 

nVIDIA GeForce 7900 GTX, PCI-Express, 512 MB GDDR2

Creative Labs SoundBlaster X-Fi (motsv Xtreme Music)

Trådlöst nätverk IEEE802.11 b/g, 10/100 Mbit/s Ethernet integrerat

 

Datorn levererades med Windows XP, men den har körts med en stand-alone Windows Vista, så det får bli Vista-licensen som får användas.

Just detta av INETs uppgraderingpaket säljs inte längre, enligt INET.

Kan det finnas något annat uppgraderingspaket?

Kanske datorn börjar bli för gammal för att kunna hitta komponenter som är tillräckligt "föråldrade".

 

/Gustav

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppgraderingspaket är ju framtagna för att passa i äldre datorer och det brukar gå bra att använda ett nytt paket med moderkort, grafikkort och minnen i ett gammalt chassi och med gammalt grafikkort, hårddisk och CD/DVD-spelare. Dock kan man ibland behöva byta ut nätaggregatet för att få tillräckligt med ström och kontakter ska matcha.

 

Jag tror att det är svårt att hitta ett uppgraderingspaket som är sämre än en dator från 2005.

 

Jag ser att Inet nu har tagit bort paketet som jag skrev om förut. Deras nuvarande paket ger mycket bra datorer, avsevärt bättre prestanda än den du har idag. Komplett har några paket under 2500 kronor.

 

Ljudkortet kommer du inte att behöva längre för sådant är numera integrerat på moderkortet. Nätverkskort för kabel är också integrerade på moderkort medan moderkort inte brukar ha nätverkskort för trådlös anslutning.

 

Det är inte vanligt med moderkort som innehåller Firewire-anslutning. Är det något du använder?

Är mus och tangentbord anslutna med rund PS/2-kontakt eller med USB-kontakt? Det är inte alltid som moderkort har PS/2-kontakter numera.

 

Du behöver mäta upp ungefär hur stort moderkortet i datorn är. Det finns några olika vanliga standard för moderkort, med olika storlekar och med olika krav på var skruvarna i chassit ska sitta. Se tabellen på http://en.wikipedia.org/wiki/Atx#Variants och jämför med ditt kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HP Har i många av sina datorer använt BTX-moderkort. Om ditt moderkort är ett BTX-moderkort, så kommer ett ATX-moderkort inte att passa i chassit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kortet är 244x 244 mm, samt "förlängt" med ett ca 60 mm brett kort innehållande två extra kortplatser.

 

Verkar alltså vara mikro-ATX, förlängt till motsvarande standard-ATX.

 

Har kollat på ett antal uppgraderingspaket nu och dimensionerna stämmer inte alltid överens med vilken sorts ATX man anger. Lådan verkar dock ha en hålbild som följer standarden. Kanske är det lika bra och slå till och satsa på ett lite mer kraftfullt paket. Märker där att RAM är av DDR3-typ, vilket väl är inkompatibelt med DDR2.

 

Det är dock märkligt att man inte anger effektkrav för dessa paket. Vore ju bra att veta om nätaggregatet räcker till.

 

/Gustav

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hålbilden är ju det viktigaste så att det går att montera dit kortet.

 

Från nätaggregat går det en tjockare kabel till moderkortet som slutar med en 20- eller 24-pins kontakt. Om nätaggregatet idag har en 20-pins kontakt så går det inte att ansluta det till ett moderkort som har 24-pins kontakt. Jag vet inte om det finns någon sorts adapter att köpa.

 

När det gäller nätaggregatets effekt kan du kolla på http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp Du kan dels ange vad som gäller din nuvarande dator och dels hur det blir med ett uppgraderingspaket så ser du vad skillnaden är. Du får tänka på att ett fem år gammalt nätaggregat kanske inte längre orkar leverera lika mycket effekt som det står på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hp, Pavilion d4595.se har problem med kylningen så moderkorten går i sönder en efter ett, jag har två datorer och båda har trasiga kort.

Nu tar inte HP sitt ansvar och betalar för alla som köpt en dyr dator och fått skit.

 

datorn startar och sedan står fläcken och går körfullt, samma sak händer då den går ner på spar.

 

//M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen och tack för all hjälp.

 

Satsade på ett uppgraderingskit från INET (http://www.inet.se/artikel/1517131/uppgraderingspaket-amd-phenom-black-edition-dirt2). Fungerar bra efter ett antal timmars uppdateringar av Windows, blue screens och uppdatering av BIOS. Verkar nu vara stabilt och nätagget verkar orka med de nya komponenterna.

 

/Gustav

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...