Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

5 min längre uppstart pga ständiga uppdateringar


Alling

Rekommendera Poster

Problem 1

 

<edit>Jag kör Windows 7 Ultimate och på engelska. Borde naturligtvis ha skrivit det, men glömde det.</edit>

 

Min dator har nyligen börjat uppdatera VARJE gång jag startar den. När jag stänger av är det alltid en sån liten sköld som visar att den tänker uppdatera, även om jag PRECIS har startat datorn. Det är ett mindre problem, men det är väldigt jobbigt när jag startar den.

 

Den bootar nästan normalt (se Problem 2), sen när inloggningsskärmen visas och jag egentligen ska skriva in mitt lösenord står det istället:

 

Configuring Windows updates

0 % complete

Do not shut down your computer.

 

Det står så i strax över fem minuter (har tagit tid), vilket är ganska länge att vänta för att starta datorn. Procenten tickar aldrig uppåt, utan det står 0 % i fem minuter, sen blir allt normalt och jag kan logga in.

 

 

Problem 2

 

Jag hade tidigare två hårddiskar i datorn, en med WinXP och en med Win7. WinXP-disken är inte längre inkopplad. Varje gång datorn bootar frågar den vilken jag vill boota från. Jag testade att välja WinXP-disken för att se om det kunde få datorn att förstå att det bara finns en disk. Det genererade ett felmeddelande, men den ställer fortfarande samma fråga.

 

Om jag väntar i 30 sekunder väljer den automatiskt Win7-disken, men jag vill kunna starta datorn, gå på toa eller nåt och sen komma tillbaka och logga in direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Problem 1!

Det är alltså Win 7 som uppdateringar inte tar i?

Prova detta.

Starta i FelSäkert läge och prova att köra en Clean Boot.

 

Steg 1. Ställ in datorn för en så kallad Clean Boot.

1. Klicka på Start och skriv in MSCONFIG i sökfältet Påbörja sökning och klicka på Enter. I XP välj Kör.

2. Klicka på Första fliken.

3. Klicka sen på Selektiv start.

4. Bocka ur följande alternativ: Läs in autostartobjekt.

5. Klicka på Fliken: Tjänster

6. Bocka i följande alternativ: Dölj Alla Microsoft Tjänster.

7. Klicka på Inaktivera alla.

8. Klicka nu på Verkställ och OK.

9. Välj sedan att starta om datorn och följ steg 2.

 

I XP skriv wupdmgr.exe i Sökrutan och sedan kör.

Välj sedan att installera, se vänstermarginalen i Internet Explorerfönstret.

 

Steg 2. Sök efter och installera uppdateringar.

Gå till Startmenyn och skriv Windows Update i rutan "Påbörja sökning". Tryck sedan på Enter.

Klicka på Sök efter uppdateringar i det övre vänstra hörnet.

Installera de hittade uppdateringarna.

Starta om datorn.

Upprepa detta steg tills du inte längre hittar några nya uppdateringar att installera. Gå då vidare till Steg 3.

Notera: Gå vidare till steg 3 oavsett om du kan installera uppdateringarna eller ej.

 

Steg 3. Återställ datorn till Normal Start.

1. Klicka på Start och skriv in MSCONFIG i fältet Påbörja sökning och klicka på Enter

2. Klicka på Första fliken.

3. Klicka sen på Normal start.

4. Klicka nu på Verkställ och OK.

 

Problem 2.

Något som finns kvar i inställningar för Dual Boot.

I Windows 7 heter den BCD.

Ett program som kanske kan hjälpa dig att ordna upp i detta:

http://www.intowindows.com/download-easybcd-for-windows-7/

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

STORT TACK till dig, Mats H! Det fungerar perfekt nu.

 

Jag laddade inte ner programmet, men på nedladdningssidan stod det att man kunde ändra det manuellt i MSCONFIG, och jag ändrade Timeouten till 5 sekunder istället för 30 sekunder, för det kan vara bra att kunna starta XP. Men det var ju du som indirekt tipsade mig om det.

 

Det är tur att det finns personer som du, som villkorslöst delar med sig av sina kunskaper!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...