Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows Update fungerar inte


Lighthouse

Rekommendera Poster

Helt plötsligt har Windows Update slutat att fungera i Windows XP IE8.

 

Det som händer är att datorn visar att det finns uppdateringar att hämta och installationen påbörjas när man klickar på Installera.

Men, sedan avslutas det alltid med "Följande uppdateringar installerades inte" (se bild). Nästa gång datorn startas om så finns uppdateringsuppmaningen där igen, men samma sak händer igen.

 

Vissa av uppdateringarna står som *0 i storlek, medan andra har MB.

 

Vad kan detta bero på? Blir mycket glad om någon har en tanke eller idé om hur man löser detta. 643290_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Du får prova att köra detta:

Starta i FelSäkert läge, tryck F8 upprepade gånger, under datorns uppstart, du kommer till en alternativmeny, välj FelSäkert läge med nätverk.

 

Steg 1. Ställ in datorn för en så kallad Clean Boot.

1. Klicka på Start och skriv in MSCONFIG i kör rutan. Tryck OK.

2. Klicka på Första fliken.

3. Klicka sen på Selektiv start.

4. Bocka ur följande alternativ: Läs in autostartobjekt.

5. Klicka på Fliken: Tjänster

6. Bocka i följande alternativ: Dölj Alla Microsoft Tjänster.

7. Klicka på Inaktivera alla.

8. Klicka nu på Verkställ och OK.

9. Välj sedan att starta om datorn och följ steg 2.

 

Steg 2. Sök efter och installera uppdateringar.

 

I XP skriv wupdmgr.exe i Sökrutan och sedan kör.

Välj sedan att installera, se vänstermarginalen i Internet Explorerfönstret.

 

Klicka på Sök efter uppdateringar i det övre vänstra hörnet.

Installera de hittade uppdateringarna.

Starta om datorn.

 

Upprepa detta steg tills du inte längre hittar några nya uppdateringar att installera. Gå då vidare till Steg 3.

Notera: Gå vidare till steg 3 oavsett om du kan installera uppdateringarna eller ej.

 

Steg 3. Återställ datorn till Normal Start.

1. Klicka på Start och skriv in MSCONFIG i kör rutan och tryck OK.

2. Klicka på Första fliken.

3. Klicka sen på Normal start.

4. Klicka nu på Verkställ och OK.

 

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Mats! Det gick utmärkt att följa din instruktion tills jag kom till att datorn kräver att jag måste logga in som administratör för att fullfölja steg 1. Men, det går det inte att logga in som administratör i felsäkert läge, av någon outgrundlig anledning! Så där tog det stopp. Testade både med nätverksanslutning och utan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt plötsligt har Windows Update slutat att fungera i Windows XP IE8.

 

Det som händer är att datorn visar att det finns uppdateringar att hämta och installationen påbörjas när man klickar på Installera.

Men, sedan avslutas det alltid med "Följande uppdateringar installerades inte" (se bild). Nästa gång datorn startas om så finns uppdateringsuppmaningen där igen, men samma sak händer igen.

 

Vissa av uppdateringarna står som *0 i storlek, medan andra har MB.

 

Vad kan detta bero på? Blir mycket glad om någon har en tanke eller idé om hur man löser detta. 643290_thumb.jpg

 

 

Dessa .NET-uppdateringar fortsätter att ligga kvar och markera att dom behöver installeras FAST dom visar *0 megabyte. Det finns med andra ord inget att ladda ner!

Fast Windows säger att det är kritiska uppdateringar!

 

Hur i hela friden löser man detta? Jag har sökt otaliga timmar efter svar på internet utan att finna svaret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det skulle hjälpa men du skulle ju kunna pröva med att avinstallera .NET och installera det på nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

här är ett verktyg för avinstallationsjobbet.

http://www.mydigital...-free-download/

 

Men prova först och se om en systemåterställning kan lösa problemet med att logga in som adminstratör från Felsäkert läge.

Mvh

Mats H

 

 

Uppskattar mycket att ni ger tips och råd, för det här var ingen enkel nöt att knäcka!

Jag har testat följande, utan lyckat resultat.

 

* Att avinstallera .NET via Kontrollpanelen går inte, varken som administratör i felsäkert eller inte. Varken med internet eller utan.

Det står då att det är fel på installationen i ett felmeddelande och den varnar för att ta bort dom pga stabiliteten.

* Jag har testat att installera om .NET via Windows sida (och det gick bra).

Men ändå fortsätter Windows att meddela att felmeddela uppdateringen enligt ovan screenbilder.

* Testade Mats H. tips men det låste hela datorn istället men efter flera systemåterställningar så var allt tillbaka igen.

 

TACK för länken om cleanup, Mats men tyvärr verkar det vara något fel på att komma åt zip-filen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativlänken fungerade och har nu kört Cleanup Tool, men det går inte ens med det att få bort .NET.

 

Not running action 'Registry - .NET Framework 3.0 (Wow6432Node)' for product '.NET Framework 3.0' because the OS condition does not match

[10/11/10,10:25:02] ****ERROR**** Cleanup failed for product .NET Framework 3.0

 

Vad menas med att "the OS conditions does not match"? Samtliga .NET framework har ju kommit automatiskt tidigare via Windows update!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter otaliga försök så har det äntligen gått att få bort all .NET via Cleanup-verktyget.

 

Men, nu kom nästa problem - varje program man försöker öppna säger "programfel" och att programmet inte kan initieras och det blir Bluescreen gång på gång.

 

Adobe Reader, konverteringsprogram, Thunderbird - allt ger bluescreen så fort dom ska öppnas!

 

Testade att ladda hem .NET igen (varför behövs det egentligen?) men det går inte. Kan inte laddas ner, samma fel som var från första inlägget.

 

Det här var inte alls kul. Har någon vänlig själ något förslag på lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju haft en hel del konstiga problem med din Windows-installation de senaste två månaderna. Jag har inte läst om trådarna nu. Har du kört systemfilgranskaren (sfc /scannow) under den här tiden?

 

Eller om det är läge för en ominstallation av Windows?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppskattar mycket att ni ger tips och råd, för det här var ingen enkel nöt att knäcka!

Jag har testat följande, utan lyckat resultat.

 

* Att avinstallera .NET via Kontrollpanelen går inte, varken som administratör i felsäkert eller inte. Varken med internet eller utan.

Det står då att det är fel på installationen i ett felmeddelande och den varnar för att ta bort dom pga stabiliteten.

* Jag har testat att installera om .NET via Windows sida (och det gick bra).

Men ändå fortsätter Windows att meddela att felmeddela uppdateringen enligt ovan screenbilder.

* Testade Mats H. tips men det låste hela datorn istället men efter flera systemåterställningar så var allt tillbaka igen.

 

TACK för länken om cleanup, Mats men tyvärr verkar det vara något fel på att komma åt zip-filen

 

Hej,

om du klickat dig runt lite hade du hittat en ny länk!

http://cid-27e6a35d1...leanup_tool.zip

Bifogar filen här!

643372_thumb.jpg

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har delvis fått det att fungera nu!

 

Ja Mats H., jag såg alternativ-länken men fick den inte att fungera heller då det blev bluescreen vid varje installationsförsök eller programöppning, och kunde således då inte heller logga in här och skriva att jag såg alternativet.

 

Det går fortfarande inte att installera .NET via Windows Update men jag fortsätter söka svaret i vad det är som blockerar och gör att varje installation misslyckas.

 

Tusen tack för hjälp!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...