Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Med risk för att vara tjatig...


David6

Rekommendera Poster

Med risk för att vara tjatig...

Nu när jag fattat forumet måste jag posta om en fråga som jag ställt förut. Har doch tagit reda på en massa så min fråga är fördjupad nu.

 

Hur funkar det att starta upp en exe fil liggandes på en server? Går det i asp? Kan man skicka med värden?

 

Sen undrar jag om man inte får svar på sin fråga , är det inte lika bra att posta om den i hopp om att någon ny med svar ser den. Eller gör alla så att dom tittar igenom alla trådar i forumet varje gång?

 

tack ska ni ha i alla fall , underbart att vi kan sitta så här och byta tankar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Hur funkar det att starta upp en exe fil liggandes på en server?

 

CGI ;)

 

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ingenting om cgi...

Går det inte i asp?

Vart kan jag läsa om att starta exe filer i cgi? Vet du något?

 

hjärtligt tacksam

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går bra att starta en exe-fil på servern, finns lite olika sätt.

 

I ASP3.0 kan man göra det med SSI, har inte boken här, men det står i Wroxs bok om ASP 3.0

 

Man borde kunna göra det via en komponent som heter Shell32 komponenten.

 

I värsta fall så skapar man en komponent som gör det man vill om man inte får igång exe filen.

----------------------------------------

- Magnus

- Nemo Saltat Sobrius

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag är rätt grön.

 

Men en gång skrev vi ett litet program i c som spottade ur sig antalet minuter kvar till nästa buss gick, det var bara att peta in som ett cgi-program på vår gamla apache-server... så det är väl bara att skriva programmet och stoppa det i cgi-bin-lådan och anropa det.. ;)

 

Typ via SSI/ASP: <!--#exec cgi="fil" --> där utdatan visas på plats i webbläsaren. Utdatan måste förstås prefixas med en HTML-header och en blankrad typ.. fan det var länge se'n juh - finns säkert 1000 bättre sätt med CGI var det som slog mig, trots att vi inte vet vad för typ av exe-fil du vill starta och exakt vad den ska göra? ;p

 

 

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här exe (host) filen skickar ett kommando till en exe (client) som startar en tredje exe (tex notepad) på klientdatorn. Är alltså ett sätt att starta exefiler på klienten.

Måste därför skicka med klientens ipnr till hosten så han vet var klienten befinner sig.

Så jag vill på det enklaste sättet skicka med ett värde och starta exe´n på servern.

 

 

 

Hej :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel Wahlgren

Får man fråga hur detta skall fungera?

Vilken port skall tillexempel användas av denna exe-fil?

För om du använder 80 så kommer ju inget hända etc, och sitter klienten bakom en brandvägg är det inte troligt att paketen kommer komma fram eftersom det handlar om en ny "Connection" från servern till klienten, något som vanligtvis inte tillåts...

 

Eller har jag missförstått helt?

 

 

 

**********

Om spelvåld påverkar unga, hur skulle pakmangenerationen se ut idag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte specifierat någon port , finns det något bättre eller sämre alternativ.

Brandvägg kan finnas , går den inte att komma förbi? Har tillgång att administrera servern.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En utav poängerna med en brandvägg är väl att den inte ska gå att ta sig förbi om inte detta explicit tillåts

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel Wahlgren

Precis, så det spelar ingen roll om du har tillgång till servern, det kan vara en klient som har brandvägg, vilket många börjar ha nu i bredbandstider...

 

Vad är det egentligen du ska göra med detta?

 

 

 

**********

Om spelvåld påverkar unga, hur skulle pakmangenerationen se ut idag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...