Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

systemåterställning


Bittan

Rekommendera Poster

Förutom det som Mats beskriver finns det som många datortillverkare kallar systemåterställning som är en återställning av datorn till leveransskick, dvs en ominstallation av Windows så att datorn blir som vid leveransen. Det är upp till datortillverkaren att bestämma hur man gör den återställningen men vanligast är att man trycker på någon tangent tidigt under uppstarten av datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vid en systemåterställning kan man sedan återställa sina säkerhetskopierade mappar och filer men hur göra med alla program man hade installerade? hur kan man gardera sig? nu menar jag inte dem man har på cd t ex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vid en systemåterställning kan man sedan återställa sina säkerhetskopierade mappar och filer men hur göra med alla program man hade installerade? hur kan man gardera sig? nu menar jag inte dem man har på cd t ex

Vad för sorts systemåterställning gäller det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vid en krasch tänkte jag men vad jag är ute efter är något liknande för program som säkerhetskopiering för mappar och filer; skulle vilja oavsett vad alltid ha möjligheten att återställa de program jag har installerade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Program måste ju installeras eftersom de skriver in saker i registret under installationen, saker som sedan behövs när de ska köras. Man kan ju spara installationsfilerna.

 

Det finns ju också en möjlighet att göra en sorts säkerhetskopia (backup) som omfattar hela C: inklusive registret. Den typen av backup kan t ex göras av Acronis True Image, DriveImage XML, http://www.easeus.com/disk-copy/ med fler program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Program måste ju installeras eftersom de skriver in saker i registret under installationen, saker som sedan behövs när de ska köras. Man kan ju spara installationsfilerna.

 

Det finns ju också en möjlighet att göra en sorts säkerhetskopia (backup) som omfattar hela C: inklusive registret. Den typen av backup kan t ex göras av Acronis True Image, DriveImage XML, http://www.easeus.com/disk-copy/ med fler program.

 

tack så mycket Cecilia men kunde inte hitta installationsfilerna; hur gör man? hur identifierar man dem? sökte någonting med setup och .exe att göra och när det gäller just Burning Studio hittade jag 4 filer alla med samma namn C:\Program\Ashampoo\Ashampoo Burning Studio 2010 Advanced

 

när det gäller backup som omfattar hela C: inklusive registret undrar jag om det finns ett sådant program i Programbanken eller i någon Månadens CD (jag är prenumerant på PC För Alla)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installationsfilen finns normalt inte i programmets mapp utan den måste man själv se till att spara på något särskilt ställe när man installerar ett program.

 

Jag har för mig att det finns ett register på CD-skivan som omfattar även tidigare nummer.

 

Vad jag kan se vid en snabbtitt i Programbanken finns det två backupprogram där men så vitt jag vet är de avsedda för kopiering av önskade filer och inte för att göra en avbild av hela C:.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installationsfilen finns normalt inte i programmets mapp utan den måste man själv se till att spara på något särskilt ställe när man installerar ett program.

 

Jag har för mig att det finns ett register på CD-skivan som omfattar även tidigare nummer.

 

Vad jag kan se vid en snabbtitt i Programbanken finns det två backupprogram där men så vitt jag vet är de avsedda för kopiering av önskade filer och inte för att göra en avbild av hela C:.

 

tack ska du ha, får försöka vara mer observant i fortsättningen när jag installerar program - har läst lite om programmen du föreslog i Inlägg: 7988, vet inte vad jag ska välja och några frågor återstår - får kanske återkomma senare

 

när vi ändå är inne på säkerhetskopiering (hope you don't mind), finns det ett sätt att säkerhetskopiera sina mejl i Windows Live Mail?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder inte Windows Live Mail och om det inte dyker upp någon som ser din fråga här så ställ den på nytt i forumet "Program" i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder inte Windows Live Mail och om det inte dyker upp någon som ser din fråga här så ställ den på nytt i forumet "Program" i stället.

 

ok skall försöka den vägen också - får jag fråga, säkerhetskopierar du dina mejl? i så fall vad använder du för program? försökte lösa det en gång med IMAP men det fungerade inte för mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Thunderbird som mejlprogram (POP) och sedan programmet MozBackup för att säkerhetskopiera mejl och inställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Thunderbird som mejlprogram (POP) och sedan programmet MozBackup för att säkerhetskopiera mejl och inställningar.

 

har laddat ner Thunderbird och testat lite

 

Problem 1:

har fått bara Inkorgen från Gmail - hur får jag också Stjärnmärkt, Skickade mail och mina skapade Etiketter? har försökt med Importera men kom ingetvart

 

Problem 2:

försökte skapa ett nytt konto med min yahoo-email och det gick inte

får följande meddelande

'Konfigurationen kunde inte verifieras - är det fel namn eller lösenord?'

har skrivit anv.namn och pwd om och om igen, samma meddelande ändå

 

Fråga 1:

innan man ska säkerhetskopiera sina mejl måste man kopiera dem från Inkorgen till Lokala Mappar? eller hur gör man?

 

Fråga 2:

är det en förutsättning att använda MozBackup? har hittills använt Cobian Backup

 

Fråga 3:

har du något kommentar till

'Om du ska välja mellan att använda POP eller IMAP med Gmail, bör du använda IMAP.'

 

tack så mycket

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P1:

Om du vill ha en avbild av hur det ser ut i Gmail så får du nog använda IMAP för med POP3 hämtas nya mejl. Men finns inte dina mejl i Windows Live Mail i datorn nu? Då borde du kunna importera allt som finns i Windows Live Mail. Angående import från Live Mail se http://kb.mozillazine.org/Importing_and_exporting_your_mail

 

Jag använder POP3 och inte IMAP.

 

P2:

Har du följt anvisningar på Yahoos sida om lämpliga inställningar när det gäller t ex portar?

 

F1:

Nej

 

F2:

Går bra att använda vilket backup-program man vill. Det är bara att peka ut Thunderbirds profilmapp för backup-programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P1:

måste jag avinstallera Thunderbird och installera om fast med IMAP? har inte kollat men tror att jag inte har Windows Live Mail för tillfället

 

P2:

nej, skall ta en titt

 

F2:

Thunderbirds profilmapp, kan det stämma?

C:\Users\username\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\e92cslf0.default\Mail\Local Folders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P1.

Nej, det ska räcka bra med att du skapar ett nytt mejlkonto i Thunderbird (Verktyg - Kontoinställningar).

 

F2:

Rekommenderar att du tar backup på mappen C:\Users\username\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\e92cslf0.default och dess undermappar för att få med sådant som olika sorters inställningar och konto-konfigureringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P1:

löst

 

P2:

man måste installera ett program - avstår för tillfället

 

F2:

måste skaffa en extern h-disk först, så fort jag tar en backup hör jag av mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...