Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ovala "nollor" på skärmen


Glimmer

Rekommendera Poster

Frugan sysslar med släktforskning. Har en något äldre dator med XP enbart för den.

Fungerar perfekt för ändamålet.

Men, jag tyckte hon skulle få en modernare skärm än den gamla LG Flatron L 1715S

som hon hade. En "vanlig fyrkantig" skärm.

Hon fick en Viewsonic V 1912 w, en sån där lite rektangulär skärm.

Trots alla försök så har skärmen alla runda figurer, från nollor till annat, en aning

'nertryckta', alltså inte helt runda.

Måste jag köpa nyare grafikkort . . eller finns annan lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in i inställningarna för grafikkortet och välj samma upplösning, som skärmen har. Om den upplösningen inte stöds så försök hitta en uppdaterad drivrutin till grafikkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Köpte också en ny skärm till hustrun som också släktforskar. Datorn är en Compaq från 2001 och skärmen hade gjort sitt, så det blev en 19 tums widescreen. Trodde inte det skulle funka. Köpte på Elgiganten där man kan lämna tillbaka inom 30 dgr. Med en upplösning på 1280x720 fungerar skärmen perfekt. Har inte heller behövt uppdatera några drivritiner. Systemet är XP Pro. Skärmen är en acer. Datorn är heller aldrig ominstallerad, bara uppdaterad via MS genom åren. Det du beskriver har vi inte märkt. Jag använder datorn också och tycker skärmen är toppen, däremot var det förstås ovanligt att gå från en fyrkantig skärm, med upplösningen 800x600 till en rektangulär, bara det var ett stort steg. Det tog en stund att komma underfund med vilken upplösning som var bäst. Körde vi rekommenderad upplösning, blev allt för smått, därav 1280x720.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte också en ny skärm till hustrun som också släktforskar. Datorn är en Compaq från 2001 och skärmen hade gjort sitt, så det blev en 19 tums widescreen. Trodde inte det skulle funka. Köpte på Elgiganten där man kan lämna tillbaka inom 30 dgr. Med en upplösning på 1280x720 fungerar skärmen perfekt. Har inte heller behövt uppdatera några drivritiner. Systemet är XP Pro. Skärmen är en acer. Datorn är heller aldrig ominstallerad, bara uppdaterad via MS genom åren. Det du beskriver har vi inte märkt. Jag använder datorn också och tycker skärmen är toppen, däremot var det förstås ovanligt att gå från en fyrkantig skärm, med upplösningen 800x600 till en rektangulär, bara det var ett stort steg. Det tog en stund att komma underfund med vilken upplösning som var bäst. Körde vi rekommenderad upplösning, blev allt för smått, därav 1280x720.

 

 

Försökt detta, finns bara 2 möjliga inställningar,

nämligen 800 x600 och 1024 x 768 (tror jag det var).

Båda ger samma "skevhet" på det runda.

Så jag får väl jaga efter drivrutin.

Eller så får hon gå tillbaka till den gamla skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

OK! Vi hade ju bara den möjligheten eller köpa ny dator, när skärmen tog slut. Det kan ju gå att fixa förstås, beroende på hur gammal eran dator var. Tyckte det var en risk, att köpa till Compaqen som säkert inte håller flera år till. Men den går flitigt, visserligen var det en avancerad sak, då 2001, när vi köpte den på Dustin. Sammanlagt har vi tre datorer i hushållet. Trots att vi bara är två.smile.gif

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...