Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hackande grafik-drivrutiner!?


Kriss

Rekommendera Poster

Hej.

jag har övertagit en gammal DELL Inspiron 8100 med Windows XP pro 32-bit installerat. Problemet är att datorn/operativsystemet verkar sakna drivrutiner för grafikkortet (obs min analys…) När jag tex. scrollar i en webbsida hackar och flimrar bilden mycket.

 

På DELLs hemsida för drivrutiner noterade jag att Win XP inte finns som förval för min datormodell. Jag har provat att ladda ner och installera drivrutiner för nVidia 32MB GeForce2 GTS, men problemen kvarstår med hacken/flimret. Vilket specifikt grafikkort vet jag inte då DirectX Diagnostic Tool endast uppger att systemet använder "the generic video driver" och uppmanar att installera "video driver provided by the manufactuer".

 

Min fråga i forumet är alltså följande: Hur kommer jag tillrätta med den hackande grafiken?

Passar Win XP till min gamla DELL Inspiron 8100, Var hittar jag rätt drivrutiner, och hur installerar jag dem rätt?

 

Stort tack på förhand. / Kriss

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

Jag har härjat runt på DELLs hemsida som du länkat till, men drivrutinerna verkar inte hjälpa. Grafiken hackar fortfarande.

 

Under "Orginal System Configuration" hittar jag att mitt grafikkort skall heta "32MB NVIDIA GEFORCE 2MX". Hittade en drivrutin här:

http://www.downloadatoz.com/driver/item_225248.html

som jag testade, men utan lyckat resultat :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar du något om vad det är för chipset på moderkortet?

 

Finns det några utrops- eller frågetecken i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

jag har övertagit en gammal DELL Inspiron 8100 med Windows XP pro 32-bit installerat. Problemet är att datorn/operativsystemet verkar sakna drivrutiner för grafikkortet (obs min analys…) När jag tex. scrollar i en webbsida hackar och flimrar bilden mycket.

 

På DELLs hemsida för drivrutiner noterade jag att Win XP inte finns som förval för min datormodell. Jag har provat att ladda ner och installera drivrutiner för nVidia 32MB GeForce2 GTS, men problemen kvarstår med hacken/flimret. Vilket specifikt grafikkort vet jag inte då DirectX Diagnostic Tool endast uppger att systemet använder "the generic video driver" och uppmanar att installera "video driver provided by the manufactuer".

 

Min fråga i forumet är alltså följande: Hur kommer jag tillrätta med den hackande grafiken?

Passar Win XP till min gamla DELL Inspiron 8100, Var hittar jag rätt drivrutiner, och hur installerar jag dem rätt?

 

Stort tack på förhand. / Kriss

 

1. tror geforce2 lanserades nån gång runt 99-00 så vet inte hur gammal din burk är.

2. nvidia har en funktion på sin hemsida http://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us som instalerar ett litet tillägg som identifierar vilket grafik kort du har.

3. varför leta svar på pc-för alla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...