Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärmklippverktyg


Mats E.

Rekommendera Poster

Hjälp, vad har hänt. På min ena dator, Acer 8920G med Windows Vista fungerar inte "Skärmklippverktyget" som det ska. När jag är uppkopplad på en internetsida och hittar något som jag vill spara tillfälligt på skrivbordet så gör jag följande: Klickar på skärmklippverktyget, ringar in avsnittet som jag vill kopiera, klickar på: Spara på skrivbord och det hamnar på skrivbordet som det ska. Men sen när jag är nerkopplad och vill titta på skärmklippet så går det inte att öppna, jag dubbelklickar på det, men inget händer. Har alltid fungerat perpekt, vad har hänt? På min andra dator med Windows 7 fungerar det oklanderligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vilket filformat (filtyp) sparar du klippet? Man kan bestämma mellan några olika när man väljer "Arkiv - Spara som" i Skärmklippverktyget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vilket filformat (filtyp) sparar du klippet? Man kan bestämma mellan några olika när man väljer "Arkiv - Spara som" i Skärmklippverktyget.

 

JPEG-fil är det som jag sparar i. (på min andra dator där det fungerar var det: PNG-fil)

Därför provade jag att spara i PNG-fil även i den datorn som skärmklippet inte går att öppna i, men tyvärr, går inte att öppna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du högerklickar på bildfilen på Skrivbordet, väljer "Öppna med" och sedan ett lämpligt bildprogram kommer bilden upp då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du högerklickar på bildfilen på Skrivbordet, väljer "Öppna med" och sedan ett lämpligt bildprogram kommer bilden upp då?

 

 

Ja, när jag högerklickar och väljer Öppna i "Paint" då kom det sparade skärmklippet fram.

 

Bara lite konstigt tycker jag, har alltid tidigare bara dubbelklickat på skärmklippet och det har då öppnats utan några problem.

 

Men du är en duktig "Promblem-lösare" Cecilia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! :)

 

Om du väljer "Öppna med" och sedan bockar i den lilla rutan om att valet ska bli standard innan du väljer Paint, så ska Windows komma ihåg att du vill öppna den typen av bildfiler i Paint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! :)

 

Om du väljer "Öppna med" och sedan bockar i den lilla rutan om att valet ska bli standard innan du väljer Paint, så ska Windows komma ihåg att du vill öppna den typen av bildfiler i Paint.

 

 

Javisst är det så som du skriver, nu funkar allt till belåtenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...